جهان، 2 سال هزاره تألیف قانون را گرامی می‌دارد

جهان، 2 سال هزاره تألیف قانون را گرامی می‌دارد
یونسکو سال 2012 و 2013 را سال بزرگداشت کتاب قانون بوعلی‌سینا در بین عناوین مطرح شده خود عنوان کرد. در میان عناوین نامگذاری این سال‌ها انتخاب نام کتاب قانون بوعلی‌سینا از جمله انتخاب‌هایی است که می‌تواند در صورت نگاه متفاوت کارشناسان داخلی و خارجی همدان را مورد توجه دوستداران علم طب قرار دهد.

 

 

رئیس روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا با عنوان این مطلب به خبرنگار روزنامه همدان‌پیام گفت: گذشتن هزاره یا 500 سال از یک اتفاق شاخص علمی و هنری می‌تواند توسط سازمان جهانی یونسکو به عنوان نقطه عطفی برای نامگذاری هر سال قرار گیرد.

 

توکل دارائی هدف سازمان یونسکو را کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی بر پایه منشور سازمان ملل متحد عنوان کرد و افزود: گذشت هزارمین سال از تدوین کتاب قانون بوعلی‌سینا و همچنین هزارمین سال دستاوردهای ابوسعید ابی‌الخیر و گذشت 500 سال زمان از دستاوردهای علمی عبدالعلی بیرجندی ستاره‌شناس ایرانی و هزارمین سال تألیف کیف‌العلاقه و التفسیر نوشته ابن‌الرسته جغرافیدان ایرانی از جمله نکات برجسته‌ای در تاریخ ایران بوده است که یونسکو را بر آن داشت تا عناوین مرتبط را برای سال 2012 و 2013 برگزیند.


دارائی در ادامه تأکید کرد: بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به مناسبت هزاره تألیف کتاب قانون، بزرگداشت کتاب قانون را در دستور کار قرار داده است و این بنیاد در نظر دارد در روز تولد بوعلی‌سینا برای اولین بار پس از هزار سال تصحیح انتقادی و جدیدترین ترجمه علمی کتاب قانون به زبان فارسی را به دوستداران علم ارائه دهد.

 

این مقام مسئول در حالی که به بارز بودن نام همدان در کنار نام بوعلی اشاره کرد، گفت: انتخاب هر عنوانی که به نام و اثر متمایز بوعلی‌سینا ختم می‌شود خواهد توانست به مثابه فرصتی برای همدانی‌ها شمرده شود که این فرصت می‌تواند موجب کنار هم آمدن ارگان‌های مرتبط از قبیل سازمان میراث فرهنگی، بنیادهای علمی و پژوهشی، ارشاد اسلامی و حتی نهادهای مردمی در استان شود تا مقامات و متفکران استان بتوانند با همفکری و هم‌اندیشی با یکدیگر جایگاه میراث‌بانی خود در برابر بزرگترین شخصیت علمی جهان در استان را به همگان بشناسانند.

 

دارائی تأکید کرد: بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا برای هم‌راستا شدن با این انتخاب برنامه‌های مختلف و نشست‌های فرهنگی و علمی متعددی را قرار است با همکاری نهادهای علمی و بین‌المللی به انجام برساند.

 

وی گفت: امسال جشنواره "حکمت سینوی" در سه ماهه چهارم سال به میزبانی همدان در حالی برگزار می‌شود که قرار است در این جشنواره در زمینه بزرگداشت قانون، اقدام عملی شایسته‌ای با حضور دانشمندان داخلی و خارجی و همچنین همکاری با کارشناسانی از کشورهای ازبکستان، چین و بلغارستان صورت پذیرد.

 

امید آن می‌رود انتخاب نام قانون اینبار چراغ سبزی باشد برای تصمیم‌گیران استانی تا مناسبت روز همدان را جدی‌تر برگزار کنند.

 

 

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۵۹
روزنامه همدان‌پیام؛ 23 خردادماه 1391 - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۹۳
کد خبر : ۱۶۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید