میراث پزشکی ابن‌سینا در زمینه احیای طب شرقی مورد توجه قرار گیرد

میراث پزشکی ابن‌سینا در زمینه احیای طب شرقی مورد توجه قرار گیرد
رئیس بنیاد بوعلی‌سینا به دعوت دانشگاه پزشکی سین کیانگ، در روزهای 26 و 27 شهریور در همایش بین‌المللی "پزشکی مدرن، پزشکی سنتی چین و پزشکی اویغور" در این ایالت خودمختار چین شرکت کرد.

 

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، آیت‌ا... غیاث‌الدین طه محمدی، در این همایش در مقاله‌ای با عنوان "میراث پزشکی همچنان زنده بوعلی‌سینا"، تأثیر تألیف این کتاب در هزاره گذشته بر پزشکی جهان را بررسی کرد.

 

آیت‌ا... طه محمدی ترویج بهداشت، توجه به حقوق بیماران، نگاه پژوهشگرانه و آزمایشگاهی، زدودن خرافات از علم پزشکی و ارتباط فلسفه و پزشکی را از جمله خدمات شیخ‌الرئیس به پزشکی از طریق تألیف کتاب قانون ذکر کرد و درباره نقش بوعلی‌سینا در توسعه پزشکی افزود: او در نتیجه مطالعاتش 40 رساله در دانش پزشکی تألیف کرده که کتاب قانون در طب او به علت جامعیت و کامل بودن، تا اوایل قرن بیستم در برخی دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد. اساس کار ابن‌سینا در قانون روش تشریح و تحلیل اعضای بدن انسان و بیماری‌ها است.

آیت‌ا... طه محمدی با تشریح ویژگی‌های علمی کتاب قانون گفت: این کتاب در 5 جلد نگاشته شده که در جلد اول به اصول کلی علم پزشکی پرداخته شده است. جلد دوم آن درباره داروها و مواد مؤثر بر آن است که 760 دارو را شامل می‌شود. جلد سوم این کتاب درباره بیماری‌ها است و به ترتیب محل ابتلا از سر تا پا در 22 فصل تدوین شده است. در جلد چهارم نیز در مورد مریضی‌هایی مانند تب است که به عضو خاصی محدود نمی‌شوند. همچنین در جلد پنجم طرز تهیه داروهای مرکب ارائه شده و در قسمت‌های مختلف کتاب نیز تصاویری از اعضا و استخوان‌های بدن کشیده شده است.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به تدریس کتاب‌های ابن‌سینا در دانشگاه‌ها تا صدها سال بعد از وفات او، تأثیر او در پیشرفت علم پزشکی و توسعه آن را حتی بعد از هزار سال؛ نشانه‌ای از عظمت کار این دانشمند ایرانی ذکر کرد و گفت: ابن‌سینا در این زمینه نمونه‌ای از میراث زنده پزشکی برای بشریت است که از او چهره‌ای مسئول و ارزشمند برای خدمت به بیماران و نوع بشر ساخته است.

 

آیت‌ا... طه محمدی همچنین اضافه کرد: با توجه به زنده بودن آثار و میراث علمی بوعلی‌سینا و از جمله کتب پزشکی او که پس از گذشت هزار سال مورد استفاده اهل علم است، می‌توان گفت در زمینه بازگشت جوامع شرقی و غربی به طب سنتی و طب مکمل و امثال آن، نقش میراث پزشکی بوعلی‌سینا در احیای طب سنتی اسلامی- ایرانی و شرقی می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد. امری که در ایران اسلامی امروز با دقت و هوشمندی و مبتنی بر پژوهش‌های امروزی در حال انجام است.

 

وی سپس با اظهار امیدواری از اینکه در کشورهای شرقی و از جمله کشور متمدن چین، نقش آثار بوعلی‌سینا مورد توجه قرار گیرد، افزود: ترجمه کتاب قانون به زبان چینی در سال گذشته نمونه‌ای از توجه و عنایت مراکز علمی و دانشگاهی کشور چین به میراث این شخصیت بزرگ به شمار می‌رود و ما به عنوان بنیاد ابن‌سینا، آن را به فال نیک می‌گیریم و برای همکاری‌های علمی و فرهنگی در ترویج طب ابن‌سینا آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا که در این همایش مورد تقدیر ویژه قرار گرفت، با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس علمی گفت: امیدواریم انشاءا... برگزاری این مراسم، زمینه‌ای برای معرفی انسان‌های بسیار بزرگ و متعالی مانند جناب شیخ‌الرئیس، حسین، ابوعلی‌سینا، بزرگ دانشمند جهان بشریت و بزرگ طبیب عالم انسانیت و امثال ایشان به جامعه بشری شود و از برکات جهاد علمی آن‌ها، همه ابنای بشر بهره‌مند شوند.

 

آیت‌ا... طه محمدی در پایان گفت: امیدواریم در سایه صلح و امنیت جهانی، انس و الفت انسان‌ها و حقوق بشر به معنای واقعی برقرار شود و با تعطیلی جنگ و خونریزی در سراسر عالم، انسان‌ها در سلامت، امنیت و عافیت کامل به سر ببرند و با تأسی از فرمایش مولا علی(ع) که فرمودند: انسان‌ها یا در دیانت با هم شریکند یا در سنخیت انسانی؛ دعا می‌کنیم که در جهان، جنگ و تبعیض و ظلم نباشد و نا امنی و خونریزی رخت بربندد و صلح و صفا و امنیت و سلامت کامل برای همه انسان‌ها محقق شود.

 

توکل دارائی، رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در زمینه برگزاری این همایش در کشور چین، توضیح داد: پس از قرائت سخنرانی  آیت‌ا... محمدی، توسط دکتر خالمراد غفور، رئیس دانشگاه پزشکی سین کیانگ، از ایشان به عنوان "حکیم" تجلیل و تقدیر شد و همچنین از سوی انجمن طب سنتی ازبکستان به ریاست دکتر محمد همرایف با اهدای لباس زربفت بخارایی در جمع دیگر اساتید مدعو تقدیر شد.

 

در این آیین که در پایان همایش بین‌المللی پزشکی مذکور رخ داد دانشمندان و پزشکان حاضر در همایش ضمن اظهار خوشحالی از حضور هیئت ایرانی، عکس‌های یادگاری گرفتند.

 

آیت‌ا... طه محمدی نیز از دانشمندان حاضر در همایش برای شرکت در همایش بین‌المللی حکمت سینوی و بزرگداشت هزاره تألیف قانون در همدان دعوت به عمل آورد.


جهت مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید

 

 

 

۳ مهر ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۷۴۶
کد خبر : ۱۸۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید