عیادت رئیس بنیاد بوعلی‌سینا از استاد ذکاوتی، مترجم نامدار فلسفه و عرفان

عیادت رئیس بنیاد بوعلی‌سینا از استاد ذکاوتی، مترجم نامدار فلسفه و عرفان
آیت‌الله طه محمدی: علمای نامدار در شهر خود غریبند. رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با حضور در منزل استاد علیرضا ذکاوتی از وی عیادت کرد.

 

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی رئیس این بنیاد عصر روز یکشنبه 26 خرداد 92 به همراه فاضل عبادی، مشاور اجرایی و توکل دارائی رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل با حضور در منزل استاد علیرضا ذکاوتی قراگزلو ضمن تفقد و احوالپرسی و دعا برای سلامتی این دانشمند همدانی، درباره کارنامه علمی 50 ساله و تألیفات و مقالات عرفانی و ادبی او با همدیگر سخن گفتند.

 

بنا به این گزارش، علیرضا ذکاوتی که به عنوان مترجم ادبیات عرب و منتقد علمی در محافل فرهنگی و دانشگاهی چهره‌ای نامدار است، درباره سوابق تدریس، شرکت در کنگره‌های بین‌المللی و آثار جدید و قدیم منتشره  و نیز سیر روند معالجه و درمان پزشکی خود گزارشی ارائه کرد.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا و این استاد عرفان اسلامی درباره علایق مشترک عرفانی و تألیفات فلسفی با همدیگر گفتگو کردند و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا ضمن طلب شفای عاجل برای ایشان، اظهار امیدواری کرد در برنامه‌های علمی و پژوهشی بنیاد، همچون گذشته نقش شایسته‌ای بر عهده بگیرد.

 

آیت‌الله طه محمدی وجود اینگونه محققان برجسته و اهل فضل در شهر همدان را غنیمتی ارزنده دانست و گفت: چهره‌های سرشناس در حوزه‌های علمی و فرهنگی در شهر خود غریبند و شناخته شده نیستند و قدر آنان نیز کمتر دانسته می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، استاد ذکاوتی قراگزلو که این روزها 70 سالگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، فرزند شیخ علی اصغر ذکاوتی قراگزلو متخلص به زمزم همدانی، عالم، خطیب، عارف، مدرس و شاعر همدانی است و مادرش نیز از خاندان حاج محمدجعفر کبوترآهنگی معروف به مجذوب از عارفان نامدار قرن سیزدهم هجری است.

 

وی که از کودکی با کتاب مأنوس شده است با حضور در مجالس اهل علم در همدان و قم، خوشه چین معرفت و دانایی بوده و در نیم قرن گذشته همواره با دانشمندان فلسفه و عرفان اسلامی در تهران، قم و مشهد و سایر نقاط کشور هم مباحثه و دمخور بوده‌است.

 

 دو اثر ترجمه "تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری"، تألیف آدام متز در سال 1363 و ترجمه کتاب "نظام اداری مسلمانان در صدر اسلام" در سال 1385 که کتاب سال شناخته و حائز دریافت جایزه شد، نمونه‌ای از کارهای پژوهشی ماندگار وی به حساب می‌آید.

 

30 کتاب تألیفی این استاد همدانی از جمله تشیع و تصوف، العصر الجاهلی (تاریخ ادبی عرب)، آیین رهروی (بازنویسی فرائدالسلوک)، بدیع‌الزمان همدانی و مقامات نویسی، ترجمه تلبیس ابلیس بن جوزی، تحریر و تلخیص محبوب القلوب فراهی، جنبش نقطویه، عرفیانیات، ابحاث عشره (تصحیح)، سیر تاریخی نقد ملاصدرا، قرآنیات، بازشناسی و نقد تصوف و ... در کارنامه علمی و ادبی او ثبت شده است.

 

وی در بیش از 20 کنگره و همایش علمی ملی، مقاله ارائه کرده و یا عضو هیئت علمی آن‌ها بوده است. شرکت در کنگره‌های حافظ (1367)، میرسیدعلی همدانی در تاجیکستان (1374)، صدرالمتألهین (1378)، علامه مجلسی (1378)، خیام (1378)، حکمت و فلسفه (1379) و عضویت در هیئت علمی کنگره‌های میرسید علی همدانی (1369)، باباطاهر (1381)، بوعلی‌سینا (1383، 1385 و 1388)، خواجه رشید (1388) و داوری کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 10 سال، از جمله فعالیت‌های علمی و پژوهشی این نویسنده سرشناس ملی محسوب می‌شود.

وی از بدو تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال 1366 تاکنون در این دانشگاه تدریس می‌کند و ضمن همکاری پژوهشی مستمر با دانشگاه بوعلی‌سینا، استاد مدعو تدریس ادبیات فارسی و عربی در دانشگاه علامه طباطبایی نیز بوده است.

 

استاد ذکاوتی در ادب فارسی و عربی، عرفان اسلامی، عقاید و مذاهب و تاریخ اجتماعی ایران بعد از اسلام، مطالعات پیوسته و گسترده دارد و در هر دو رشته ادبیات ابداعی وادبیات تحقیقی و نیز ترجمه از عربی به فارسی آثار متعددی پدید آورده است.

 

استاد ذکاوتی به خاطر چاپ مقالات متعدد در نقد کتاب در مجلات وزین کشور در سال 1377 به عنوان "منتقد نمونه" جایزه کسب کرده است.

 

او که جزو هیئت مؤلفان دایره‌المعارف تشیع بوده، با بنیاد دایره‌المعارف اسلامی و مرکز نشر دانشگاهی نیز برای ویرایش کتاب و مقالات همکاری مستمر دارد.

 

بنیاد بوعلی‌سینا ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی برای استاد ذکاوتی، به دستگاه‌های علمی و فرهنگی همدان یادآور می‌شود که قدر حضور پر برکت اینگونه فرهیختگان بی ادعا و البته مشهور و نامدار در محافل دانشگاهی و حوزوی را بدانند تا مشمول حکایت آن مثل نشوند که: "آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد" . همین.

 

 

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ۱۱:۲۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۹۳۶
کد خبر : ۱۹۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید