تدریس طبیعیات شفاء در بنیاد بوعلی‌سینا

تدریس طبیعیات شفاء در بنیاد بوعلی‌سینا
کلاس تدریس طبیعیات شفاء شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا در بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در همدان دایر شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، نخستین جلسه تدریس طبیعیات دایره‌المعارف بزرگ شفای بوعلی‌سینا توسط استاد پرویز اذکائی در محل بنیاد بوعلی‌سینا تشکیل و با استقبال علاقه‌مندان روبرو شد.

 

رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در این‌باره توضیح داد: کتاب شفای شیخ‌الرئیس دایره‌المعارف عظیمی از فلسفه و علوم عقلی است که شامل 4 بخش منطق، الهیات، طبیعیات و ریاضیات است که تصنیف آن 12 سال طول کشیده است. این کتاب مشروح‌ترین تألیف فلسفی شیخ‌الرئیس و نخستین کتابی است در عالم اسلام  با این گستره در نوع خود و با این اسلوب و شرح و بسط در تمام اقسام حکمت نظری که در تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بی‌نظیر است.

 

توکل دارائی اضافه کرد: بر اساس رساله سرگذشت که اتو بیوگرافی ابن‌سینا به قلم خودش و تکمله آن توسط شاگرد ارجمندش جناب ابوعبید جوزجانی است؛ زمانی که او در سال 405 هجری قمری وزارت شمس‌الدوله را در همدان بر عهده داشت، بنا به درخواست جوزجانی تألیف شفا از قسمت طبیعیات را شروع کرد.

 

عین عبارت جناب ابوعبید در این باره چنین است: "من از شیخ التماس نمودم که کتب ارسطو طالیس را شرح نماید، فرمود: در این اوقات فراغ آن ندارم اما اگر راضی می‌شوی کتابی تصنیف نمایم که مشتمل باشد بر آنچه از این علوم نزد من به صحت رسیده، بی آنکه تعرضی به مباحث مخالفین و رد اقوال ایشان کرده شود، پس من راضی شدم و شیخ شروع نمود در طبیعیات کتاب شفاء ..."

 

دارائی درباره بخش طبیعیات شفاء نیز گفت: طبیعیات شفاء شامل 3 قسمت است که بحث قوانین حرکت و تغییر و موضوعاتی مانند علم‌النفس یا روانشناسی، جانور شناسی، گیاه شناسی و زمین شناسی در آن مطرح شده است.

 

رئیس روابط‌عمومی بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه طبیعیات دست کم در نیم قرن گذشته تدریس نمی‌شده است؛ افزود: به علت تغییرات و تحولات مهمی که در حوزه فیزیک نظری و عملی در قرن اخیر اتفاق افتاده است و از طرفی علوم جدید وارداتی غربی که بیشتر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد، رفته رفته تدریس طبیعیات در حوزه‌های علمیه رو به افول گذاشته و بیشترین اقبال چه در حوزه و چه در محافل دانشگاهی و پژوهشی در زمینه الهیات بوده است. اگرچه برخی مباحث بنیادین طبیعی مطرح شده در شفای بوعلی‌سینا در زمانه حاضر دچار تغییر اساسی شده است؛ اما برای شناخت و آشنایی با نوع نگاه فلاسفه اسلامی در قرون میانه و اوج شکوفایی تمدن اسلامی، بایستی تدریس و فهم تألیفات دانشمندان آن زمان مورد توجه نسل جدید قرار گیرد، به ویژه آنکه طبیعیات متأثر از فلسفه موردنظر آنان بوده است.

 

دارائی در پایان خاطرنشان کرد: کلاس تدریس طبیعیات شفای ابن‌سینا، عصر روزهای دوشنبه در محل این بنیاد تشکیل می‌شود که به علت محدود بودن فضا، علاقه‌مندان بایستی با روابط‌عمومی این بنیاد تماس گرفته و ثبت نام نمایند.

 

 

۱۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۳:۱۷
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۳,۶۰۶
کد خبر : ۱۹۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید