همایش گرامیداشت هزاره تالیف قانون، آبان ماه 92 در تهران و همدان برگزار می شود

همایش گرامیداشت هزاره تالیف قانون، آبان ماه 92 در تهران و همدان برگزار می شود
نشست هماهنگی برگزاری همایش هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در جلسه 147 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی که به بررسی برگزاری همایش گرامیداشت هزاره قانون در طب بوعلی سینا اختصاص داشت، آیت الله غیاث الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا و نماینده ولی فقیه در استان همدان، محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، علیرضا قاسمی فرزاد، معاون سیاسی-امنیتی همدان و توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا حضور داشتند، آیت الله محمدی گزارشی از برنامه های بنیاد بوعلی سینا جهت معرفی این شخصیت جهانی فلسفه و پزشکی ارائه کرد.

 

رئیس بنیاد بوعلی سینا با اظهار خشنودی از برگزاری همایش گرامیداشت هزاره تألیف کتاب قانون، از همت و تلاش کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر ولایتی تشکر کرد و گفت: جناب شیخ الرئیس از بهترین مفسران حقایق الهی است که در عمر کوتاه 58 ساله خود، جهاد علمی کرده است.

 

آیت الله محمدی اضافه کرد: امیدواریم برگزاری این همایش انعکاس و بازتاب داخلی و خارجی داشته باشد و بوعلی شناسان درباره عظمت تلاش علمی جناب شیخ الرئیس به نحو شایسته مقالات خود را ارائه نمایند.

 

وی با تاکید بر تبدیل آرامگاه ابن سینا به یک مرکز علمی، فرهنگی و مذهبی گفت: امیدواریم تدبیری شود تا برخی کلاس های علمی و به طور مثال طب، در کنار آن آرامگاه برگزار شود.

 

دکتر ولایتی، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران نیز گفت: در این همایش که با محوریت بنیاد بوعلی سینا و همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود همه ابعاد این شخصیت بزرگ اعم از طب، فلسفه، الهیات و... باید مورد توجه قرار گیرد.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا افزود: کتاب قانون ابن سینا قریب به 6 قرن بر مدارس طب و پزشکی در غرب و شرق جهان به عنوان یک متن علمی حاکم بوده و با جرأت می‌توان گفت این کتاب جامع‌ترین کتاب طب در طول تاریخ است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تربیت استاد برای تدریس این کتاب باید مورد توجه باشد و این کتاب قانون هنوز هم کتابی معتبر و قابل استناد است.

 

دکتر ولایتی با اشاره به تازگی همیشگی سخن گفتن از ابن سینا، گفت: در طب قدیم هر کس که می‌خواست نامی از خود به یادگار بگذارد باید بر این کتاب یک شرح می‌نوشت.

 

محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی، با اشاره به جایگاه و نقش ابن سینا در تاریخ و تمدن ایران گفت: برگزاری با شکوه مراسم هزاره تالیف در تهران و همدان و استمرار کار به تولی گری بنیاد بوعلی سینا زیر نظر این کمیته در شورای انقلاب فرهنگی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 

صوفی پیشنهاد کرد: درکنار آرامگاه بوعلی و در محوطه پارک آن، مجموعه فرهنگی به منظور شناخت آثار و اندیشه های بوعلی سینا احداث شود.

 

معاون صدای سازمان صدا و سیما، اضافه کرد: در بحث رسانه ای، چه در بعد اطلاع رسانی داخلی و خارجی و نیز انعکاس مسائل علمی، صدا و سیما همکاری لازم با همایش انجام خواهد داد و امیدواریم سلسله کارهای علمی درباره بوعلی سینا همچون حکمت سینوی ادامه داشته باشد.

 

وی در پایان از اهتمام ویژه آیت الله محمدی برای گرامیداشت شیخ الرئیس تقدیر کرد و گفت: این بزرگداشت هزاره تالیف قانون باید آغازی برای کارهای بزرگتر و ماندگارتر باشد.

 

علیرضا قاسمی فرزاد، معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان، نیز گفت: اقدامات خوبی با حضور آیت الله محمدی در زمینه ابن سینا پژوهی در داخل و خارج از کشور انجام گرفته و مسئولان استان همدان آمادگی کامل دارند با توجه به نقطه نظرات کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایرانبرای برگزاری همایش در همدان همکاری لازم انجام دهند.

 

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا نیز ضمن ارائه گزارشی کوتاه از برنامه های این بنیاد، از اعلام آمادگی بنیاد بوعلی و دانشگاه ها و مراکز علمی استان برای برگزاری شایسته هزاره تالیف کتاب قانون در طب بوعلی سینا خبر داد و گفت: تصحیح کتاب اول قانون و برگزاری نمایشگاه ابن سینای بزرگ و کتب خطی قانون در تهران و همدان و ویژه برنامه های مرتبط به مناسبت این همایش در دستور کار قرار دارد.

 

دارائی پیشنهاد کرد: آیین تجلیل از مرحوم عبدالرحمان شرفکندی (هژار) مترجم فارسی کتاب قانون که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است در برنامه های این همایش گنجانده شود.

 

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است. مشارکت همه مراکز علمی کشور در این بزرگداشت، ترویج آثار و افکار ابن سینا در فضای مجازی، تصحیح و انتشار یک نسخه فاخر و قابل استناد از کتاب قانون، توجه به تأثیر ابن سینا بر روش‌شناسی علوم تجربی جدید، تنوع و تازگی مقالات ارائه شده در این بزرگداشت، برگزاری یک نمایشگاه از جلوه‌های آثار بوعلی در جهان، استفاده توأمان از نخبگان حوزه و دانشگاه در این بزرگداشت و پیوستگی علوم در تألیفات ابوعلی سینا.

 

بنا به این گزارش مقرر شد همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون در طب از 7 تا 9 آبان سال جاری در تهران و همدان برگزار شود.

 

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ۱۲:۲۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی |
تعداد بازدید : ۱,۷۴۵
کد خبر : ۲۲۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید