برپایی نمایشگاه نسخ خطی قانون بوعلی سینا در کتابخانه و موزه ملک

برپایی نمایشگاه نسخ خطی قانون بوعلی سینا در کتابخانه و موزه ملک
نمایشگاهی از نسخه‌های خطی کتاب «قانون در طب» ابن سینا در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که از 16 تا 26 شهریور‌ماه در این مجموعه برقرار است، ارزشمندترین نسخه‌های خطی کتاب «قانون در طب» و شرح‌های نوشته شده بر این کتاب به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.-

 

 

به گزارش روابط عمومی و اومور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در کتابخانه این موسسه که یکی از شش کتابخانه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران است گنجینه‌ای شامل بیش از 140 عنوان نسخه خطی در 252 کتاب و رساله خطی از حکیم بزرگ ایران در سده‌های چهارم و پنجم هجری وجود دارد. از نسخه‌های ارزشمند این گنجینه می‌توان به 14 نسخه مستقل از کتاب قانون و 28 نسخه شرح بر قانون اشاره کرد.

رضا دبیری‌نژاد، دبیر جشنواره ماه هشتم موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این‌باره گفت: به‌مناسبت هزارمین سال تالیف کتاب «قانون در طب» حکیم ابوعلی سینا و به بهانه وجود نسخه‌های فراوان خطی از این حکیم بزرگ در مجموعه وقفی ملک، تلاش کردیم نمایشگاهی مرتبط با این موضوع طراحی و برگزار کنیم. جشنواره ماه هشتم و برنامه‌های دهه کرامت فرصتی دست داد تا با برگزاری نمایشگاهی از نسخه‌های مختلف این کتاب و شرح‌های نوشته شده بر آن، نسخه‌های خطی را به نمایش درآوریم تا جایگاه کتاب «قانون در طب» را در عرصه طب سنتی ایرانی‌-‌اسلامی را به مخاطبان و علاقه‌مندان بشناسانیم.

وی افزود: در نمایشگاه نسخه‌های خطی قانون، 16 نسخه از کتاب قانون و شرح‌های آن از گنجینه نسخه‌های خطی ملک به نمایش گذاشته می‌شوند که شامل 10 نسخه خطی قانون و 6 نسخه شرح آن است.

دبیری‌نژاد در تشریح نسخه‌های خطی موجود از این اثر در این موسسه عنوان کرد: قدیمی‌ترین نسخه کتاب قانون موجود در موسسه ملک، متعلق به سده 6هجری است که توسط بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک به اين مجموعه اهدا شده است.

در میان شرح‌های نوشته شده برای این کتاب نیز آثاری خطی وجود دارد که به دلیل نزدیک بودن به زمان تالیف کتاب قانون در طب اهمیت زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به «توضیحات القانون» تالیف سدیدالدین کازرونی اشاره کرد. همچنین سه نسخه خطی با موضوع‌هایی همچون اصطلاح‌ها و واژه‌های پزشکی، داروشناسی، ادویه و ترکیبات آن نیز همزمان با برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در این مجموعه به نمایش در می‌آیند.

در ده روز برگزاری جشنواره ماه هشتم در دهه کرامت، یعنی از میلاد حضرت معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع)، بازدید از مجموعه ملک و شرکت در برنامه‌های مختلف آن رایگان است. این آیین که از برنامه‌های آیینی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است، فرصت مناسبی برای بازدید از گنجینه‌های گوناگون مجموعه وقفی حاج حسین آقا ملک به‌شمار می‌آید.

 

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ۱۳:۵۸
خبرگزاری ایبنا؛ شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۶۴
کد خبر : ۲۲۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید