همایش هزاره تالیف قانون بوعلی‌سینا برگزار می‌شود/ قانون احیاء می‌شود

همایش هزاره تالیف قانون بوعلی‌سینا برگزار می‌شود/ قانون احیاء می‌شود
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا از برگزاری آیین پاسداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی‎سینا خبر داد و گفت: روزهای 7 تا 9 آبان ماه این همایش در تهران و همدان به صورت مشترک برگزار می‌شود.

 

 

توکل دارائی اظهار کرد: نخستین جلسه ستاد برگزاری همایش هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا به ریاست استاندار همدان و دیگر اعضای ستاد شامل امام جمعه همدان، روسای دانشگاه‌های بوعلی و علوم پزشکی، پیام نور، آزاد اسلامی و سایر مراکز علمی، فرمانداری همدان، همچنین مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری همدان تشکیل شد.

 

وی افزود: اگرچه این جلسه نخستین جلسه رسمی ستاد برگزاری هزاره تالیف بود، ولی در عین حال که گذشته جلسات مقدماتی در تهران برگزار شد که نمایندگانی از استانداری، معاونت سیاسی و اداره امور اجتماعی استانداری همدان، نماینده ولی فقیه در استان و رئیس بنیاد بوعلی حضور داشتند.

 

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار علاقه کرد که آیین پاسداشت هزاره تالیف قانون در تهران و همدان برگزار شود که پس از جلسات متمادی مقرر شد، در سه روز این همایش برگزار می‌شود، یعنی از روز سه‌شنبه 7 آبان ماه در تهران در دانشگاه تربیت مدرس مقالاتی با حضور دانشمندان این حوزه و علاقمندان برگزار می‌شود.

دارائی افزود: روز چهارشنبه مهمانانی از تهران را در همدان پذیرایی کرده و عصر همین روز آیین پرشکوه ادای احترام به شخصیت ابن‌سینا و تکریم از فعالیت بزرگ علمی این دانشمند را داریم، روز پنج‌شنبه در همدان سخنرانی‌ها مقالات علمی ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ستادبرگزاری از یک ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: نماینده ولی فقیه در استان برگزاری بزرگداشت هزاره تالیف قانون را  وظیفه دینی، ملی و وطنی همه افراد می‌داند.

 

دارائی با بیان اینکه سازمان یونسکوسال‌های 2012 و 2013 را به عنوان بزرگداشت هزاره تالیف و تدوین کتاب قانون شیخ‌الرئیس بوعلی سینا به جهان معرفی کرده است، گفت: روش یونسکو این است که هزاره‌ها، صده‌ها و تاریخ‌های خاصی که بزرگان ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در قرون گذشته بوده‌اند را در کشورهایی که نسبت به تملک مادی یا معنوی دارند، پیشنهاد داده و در کمیسیون یونسکو هر دو سال بکیار تصویب می‌شود که از چه شخصیت‌هایی تجلیل شود.

 

وی تصریح کرد: نگاه یونسکو بین‌المللی است و به همه کشورها پیشنهاد می‌هد که چنین شخصیت‌هایی وجود دارد، از ایران نیز چهار شخصیت معرفی شد که قسمت قانون مرتبط با ابن‌سینا و همدان است، ما متولی برگزاری بزرگداشت هزاره تالیف قانون هستیم.

 

مدیر روابط عمومی بنیاد بوعلی با اشاره به اینکه ابن‌سینا ضمن اینکه به حوزه تمدنی ایرانی و اسلامی تعلق دارد، اظهار کرد: در اروپا نیز مدنظر بوده به ویژه فعالیت‌های پزشکی این دانشمند بزرگ، که در قرون وسطی تنها کتاب مرجع علمی بوده و حدود 500 سال در اروپا تدریس می‌شد، قانون ابتدا به زبان لاتین ترجمه شد و سپس از لاتین به زبان‌های دیگراز جمله فرانسوی، چرا که لاتین زبان علمی قرون وسطی بود.

 

دارائی افزود: باتوجه به اینکه قانون وجه بین‌المللی دارد، کشورهای مختلف جهان به موضوع بزرگداشت هزاره تالیف این کتاب اظهار علاقه کرده و در کشورهای مختلف از قاره اروپا، آسیای میانه برگزار شده یا می‌شود که در ترکیه ماه گذشته مراسمی برگزار شدو در ازبکستان نیز روزهای نخست آذر ماه آیین پاسداشت برپا می‌شود.

 

وی گفت: در ایران سال 2012 نتوانستیم مراسم بزرگداشت هزاره تالیف را برگزار کنیم و فرصت از دست رفت، چرا که بنیاد بوعلی سینا بودجه و امکانات کافی در اختیار ندارد و سایر دستگاه‌ها نیز کمک نکردند و این آیین برگزار نشد، با این وجود امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام به ریاست دکتر ولایتی که نسبت به طب سنتی و ابن‌سینا عنایت ویژه دارد.

 

دارائی افزود: برگزاری این مراسم به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی است که هزاره برگزار شود، شیخ‌الرئیس یک دانشمند تراز اول جهانی محسوب شده و هنوز افکار و عقاید وی زنده بوده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، به گونه‌های مختلف نقد و بررسی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: فلسفه ابن‌سینا در مراکز مختلف به صورت زنده و پویا تدریس می‌شود، ایران مهد فلسفه در منطقه بوده و هنوز هم هست و در حوزه‌های علمیه نیز کتاب شفاء از هزاره گذشته تدریس می‌شده و منقطع نشده است، همچنین در دانشگاه‌ها به ویژه در سال‌های اخیر درس‌های فلسفی ابن‌سینا در دپارتمان‌ها یا گروه‌های فلسفه پیگیری می‌شود.

 

دارائی با اشاره به اینکه در قرن اخیر پزشکی مدرن فراگیر شده اما قانون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: ما بحث احیاء قانون را در دستور کار دارد، که توسعه طب سنتی بخشی از آن است، چرا که طب سنتی خارج از کتاب قانون چیزی نداشته و خیلی فقیر خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: قانون ابن‌سینا با وجود بی‌مهری‌هایی که به طب سنتی شده، در حال احیاء است و افرادی که در بخش طب سنتی فعال هستند ارزشیابی علمی می‌شوند تا بتوانند به صورت رسمی به فعالیت خود ادامه دهند، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز معاونت طب سنتی تشکیل شده است و همین امر فرصت مغتنمی برای احیاء طب سنتی است.

 

 

۱۹ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۲۲
خبرگزاری ایسنا؛ ۴ آبان ۱۳۹۲ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۵۵۷
کد خبر : ۲۳۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید