از شخصیت جهانی ابن‌سینا برای وحدت مسلمین استفاده شود

از شخصیت جهانی ابن‌سینا برای وحدت مسلمین استفاده شود
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 149 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز چهارشنبه 1392/7/17 به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا تشکیل شد.

 

 

ارائه گزارش از روند انتشار کتاب قانون

در این جلسه و در ادامه دستور جلسات قبل پیرامون برگزاری گرامیداشت هزارمین سالگرد تألیف کتاب قانون ابوعلی‌سینا، گزارشی از روند انتشار یک نسخه متقن و در شأن این شخصیت بزرگ توسط دکتر قاسملو ارائه شد.

 

در این گزارش، با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد نسخه‌های موجود از کتاب قانون به تلاش‌های صورت گرفته در مورد ثبت این اثر در فهرست حافظه جهانی نیز اشاره شده است.

 

در ادامه جلسه، گزارش دکتر سید حبیب‌الله موسوی بهار، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به عنوان میزبان این همایش نیز به استحضار اعضا رسید.

 

توکل دارائی، مسئول دبیرخانه همایش گرامیداشت هزاره تألیف کتاب قانون بوعلی‌سینا نیز از برنامه‌ریزی بنیاد بوعلی‌سینا و سایر دستگاه‌های علمی و دانشگاهی با ریاست عالی استاندار همدان برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن این همایش خبر داد و گفت: امیدواریم همایش هزاره قانون در شأن این حکیم جهانی ایران برگزار شود و گام کوچکی در جهت ادای دین به این دانشمند و فیلسوف عالیقدر باشد.

 

ارائه گزارش دومین همایش معماری و شهرسازی اسلامی

دستور دیگر این جلسه، ارائه گزارش دومین همایش معماری و شهرسازی اسلامی با موضوع نظریه و کاربرد معماری اسلامی در دنیای معاصر بود که این همایش چندی پیش با همکاری کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و دانشگاه هنر اسلامی تبریز، در این شهر برگزار شده است.

 

پیگیری موضوع موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

موضوع بعدی جلسه، بحث پیرامون موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران بود که معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مورد توضیحاتی بیان کرد.

 

اعضا پس از این گزارش به مواردی مانند نقش موزه‌های علم و فناوری در کشف روش تحقیق و معرفت‌‌شناسی علم اشاره کردند.

 

دکترولایتی: باید از ابن سینا برای وحدت بین مسلمین استفاده شود

در پایان جلسه، دکتر ولایتی در جمع‌بندی مباحث طرح شده گفت: در مورد برگزاری همایش پیرامون شخصیت ابن سینا، باید به دنبال استفاده از این شخصیت جهانی برای وحدت بین مسلمین باشیم.

 

وی افزود: ما تلاش داریم تا برای شرکت‌کنندگان در همایش ابن‌سینا، امتیازات علمی در نظر گرفته شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدف اصلی از فعالیت موزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، معرفی هر چه بیشتر نقش دانشمندان مسلمان در نظر و تکامل علم تجربی و فناوری در جهان است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در تاریخ نگاری علمی غربی‌ها همواره خود را منشأ همه علوم معرفی کرده‌اند که این خلاف واقع است.

 

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پایان گفت: رصد خانه سمرقند ازبکستان که توسط غیاث‌الدین جمشید کاشانی و به تقلید از رصدخانه مراغه ساخته شد، به صورتی فاخر بازسازی شد و هنگامی که وارد این موزه می‌شویم در فضای قرن هشتم قرار می‌گیریم، ولی در مورد بازسازی رصد خانه مراغه که توسط خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است، هنوز اقدام شایسته‌ای نشده است.

 

 

 

۱۹ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۵۷
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی |
تعداد بازدید : ۲,۲۴۴
کد خبر : ۲۳۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید