تحقیق و تصحیح انتقادی ۱۴ اثر از ابن‌سینا؛ طرح پژوهشی دکتر سیدحسین موسویان

تحقیق و تصحیح انتقادی ۱۴ اثر از ابن‌سینا؛ طرح پژوهشی دکتر سیدحسین موسویان
دکتر سیدحسین موسویان،‌ عضو شورای علمی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، تحقیق و تصحیح انتقادی ۱۴ اثر از ابن‌سینا شامل الأخلاق، البرّ والإثم، السیاسة، إثبات النبوّة، تعبیر الرؤیا، الصلاة، العهد (روایت اوّل)، العهد (روایت دوم)، کلام الشیخ فی المواعظ و ... را در برنامه خود دارد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر سیدحسین موسویان، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تازگی اثر مهم «التعلیقات» را تصحیح کرده است،‌ تحقیق و تصحیح انتقادی 14 اثر از ابن‌سینا را در برنامه خود دارد. تمرکز فعالیت‌های پژوهشی موسویان بر تصحیح انتقادی متون فلسفه و کلام اسلامی است و تحقیق و تصحیح «التعلیقات» ابن‌سینا آخرین اثر منتشر شده از وی است که چندی پیش از سوی مؤسسه حکمت و فلسفه منتشر شده است.

 

موسویان به تحقیق و تصحیح انتقادی 14 اثر از ابن‌سینا شامل الأخلاق، البرّ والإثم، السیاسة، إثبات النبوّة، تعبیر الرؤیا، الصلاة، العهد (روایت اوّل)، العهد (روایت دوم)، کلام الشیخ فی المواعظ‌، کلمات الشیخ الرئیس، الورد الأعظم، الحثّ على الاشتغال بالذکر، الدعاء، و الحزن وأسبابه را شامل رساله‌هایی بلند و نوشته‌هایی کوتاه در حکمت عملی، نبوات و منامات، نماز، نیایش در دستور کار خود قرار داده است.

 

تصحیح و تحقیق رسالة فی الحدوث (حدوث العالم) اثر ملاصدرا، «گذرى بر نظریّة ملاصدرا در باب حمل و مقایسة آن با دیدگاه کانت»، «چهرة حدوث عالم در پرتو نظریّة حرکت جوهرى»، «ماهیّت از دیدگاه ابن‌سینا»، «تحقیق و تصحیح انتقادى رسالة  نکت المنطق اثر ابن‌سینا»، « تعلیقات فارابی و ابن‌سینا و بازاندیشی در حقیقت و حکمت»، «تحلیل و تصحیح انتقادی رسالة  الأحجار الشداد اثر فیض کاشانی» (مشترک با سعید انواری) و... از جمله آثار و مقالاتی است که تاکنون به قلم موسویان نگاشته شده است.

 

وی چندین موضوع پژوهشی دیگر را در حوزه‌های شرح و تحقیق و تصحیح متون فلسفه و کلام اسلامی در دست اقدام دارد.

 

 

 

۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۵:۰۴
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران |
تعداد بازدید : ۱,۹۹۲
کد خبر : ۲۳۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید