گیاهان دارویی طبیعت ایران را کشورهای دیگر به نام خود ثبت کرده اند

گیاهان دارویی طبیعت ایران را کشورهای دیگر به نام خود ثبت کرده اند
مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: گیاهان دارویی به عنوان میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و باید برای ثبت آنها در دنیا به نام ایران اقدامی اساسی صورت گیرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، علیرضا زمانی با بیان اینکه بوعلی سینا نابغه شرق است اظهار داشت: بعد از گذشت یک هزار سال از دوران بوعلی سینا نباید انتظار داشت که همه فعالیت‌های پزشکی این دانشمند بزرگ با علم پزشکی مدرن مطابق باشد.

 

وی افزود: تألیفات اطباء قدیم و خصوصأ شیخ‌الرئیس بوعلی سینا را باید به زبان علم روز به جامعه ارائه کرد تا در دنیا اثر گذار باشد.

 

محقق گیاهان دارویی با اشاره به اینکه دانش گیاهان دارویی را باید براساس علم روز بیان کرد ابراز داشت: طب مدرن بدون انجام آزمایش و استفاده از تکنیک‌های دانش مدرن، نتایج علمی را قبول نمی‌کند.

 

وی اضافه کرد: برای بررسی نظریات علمی ابن سینا آنها را با تحقیقات علمی مورد بررسی قرار داد و به صرف اینکه بوعلی سینا موضوع علمی را مطرح کرده نباید آن را پذیرفت.

 

دکتر زمانی برگزاری همایش هزاره تألیف قانون را در معرفی همدان بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: اکثر کشورهایی که قدمت زیادی ندارند به دنبال ساختن سمبلی برای معرفی کشور خود هستند و ما باید داشته‌های علمی و تاریخی خود را به عنوان سمبل و نماد فرهنگی کشور پاس بداریم.

 

وی یادآور شد: کتاب قانون به دانشمندان امروزی ایده برای انجام تحقیقات علمی می‌دهد و به رشد و تعالی علم کمک شایانی می‌کند.

 

مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه طب سنتی در برخی مواقع زیاده روی می‌کند تصریح کرد: تا چند سال پیش به طب سنتی اهمیت داده نمی‌شد و امروز نیز در مورد این طب افراط و تفریط می‌شود.

 

وی گیاهان دارویی را میراث فرهنگی کشور دانست و گفت: بسیاری از گیاهان دارویی که از ایران به کشورهای انگلیسی زبان ارسال شده نام فارسی دارند.

 

زمانی اضافه کرد: در مورد گیاهان دارویی که مخصوص ایران بوده برای ثبت و دفاع از آن ها هیچ کاری نشده و برخی کشورهای دیگر مانند هندوستان گیاهان دارویی که در اقلیم ایران پرورش یافته را به اسم خود ثبت می‌کنند.

 

۳۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۷:۳۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۰۸
کد خبر : ۲۴۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید