315 گونه گیاه دارویی در طبیعت استان همدان وجود دارد

315 گونه گیاه دارویی در طبیعت استان همدان وجود دارد
مسئول واحد گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: همدان قطب گیاهان دارویی کشور است و برگزاری همایش هزاره تألیف کتاب قانون در همدان، به شناسایی شخصیت علمی و خصوصأ علم طب شیخ‌الرئیس بوعلی سینا در جامعه کمک بیشتری می‌کند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، رمضان کلوندی با بیان اینکه همدان از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های گیاهان دارویی در کشور بوده است اظهار داشت: گیاهان دارویی از همدان جمع‌آوری و به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر مانند انگلیس صادر می‌شده است.

 

وی ادامه داد: استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه گیاهان دارویی بوده و 390 گونه گیاهان دارویی در همدان وجود دارد که 315  گونه گیاهان دارویی در مناطق مختلف همدان به صورت خودرو هستند.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان افزود: کارهای تحقیقاتی خوبی در زمینه شناسایی، جمعآوری، بررسی مواد موثره و کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه باری شناسایی گیاهان دارویی باید از افراد با تجربه و صاحب نظر استفاده شود تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان، باغ گیاهان دارویی دارد که با بنیاد بوعلی و دانشکده طب سنتی همکاری می‌کند.

 

کلوندی با بیان اینکه همه ما در قبال وجود مدفن بوعلی سینا در همدان مسئول هستیم ابراز داشت: مردم دنیا و ایران در مورد شهر همدان به خاطر وجود بوعلی سینا جور دیگری می‌اندیشند و این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

 

وی اضافه کرد: بوعلی سینا بیش از آنچه که هست باید به مردم شناسانده شود و در این زمینه خیلی کم کاری کردیم.

 

مسئول واحد گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان اینکه 12 سال پیش با همکاری میراث فرهنگی نمایشگاه گیاهان دارویی را در آرامگاه بوعلی سینا برگزار کردیم بیان داشت: همین نمایشگاه باعث تغییر نگاه مردم به این دانشمند بزرگ شد و با یکی از ابعاد شخصیتی ابن سینا که طب و شناسایی گیاهان دارویی بود آشنا شدند.

 

وی اذعان کرد: وزارت کشاورزی استان همدان را به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور معرفی کرده و وجود باغ گیاهان دارویی همدان که در کشور نمونه‌ای ندارد و در خاورمیانه نیز بی‌نظیر است که بیش از 200 گونه گیاه دارویی در باغ گیاهان دارویی همدان پرورش داده می‌شوند.

 

کلوندی افزود: باغ گیاهان دارویی می‌تواند به عنوان یک مکان توریستی مطرح شود که منبع درآمد زیادی برای همدان باشد.

 

وی اضافه کرد: بزرگداشت هزاره تألیف کتاب قانون مسئولیت ما را بیشتر می‌کند که در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی بیشتر کار شود.

 

مسئول واحد گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان اذعان کرد:امیدورایم با همکاری همه دستگاه‌ها باید برگزاری همایش‌ها و بزرگداشت‌های علمی بوعلی سینا باید نهادینه شده و در خود همدان برگزار شود و همدان در زمینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی هیچ کمبودی ندارد.

 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم طب سنتی در کشور حکمایی چون بوعلی سینا تربیت کند باید افراد علاقمند از مقطع دیپلم وارد دانشکده طب سنتی شوند، نه اینکه هفت سال پزشکی عمومی بخوانند و بعد دو سال طب سنتی بگذرانند، چون ذهن آنها با طب مدرن شکل گرفته این فرد نمی‌تواند متخصص طب سنتی شود.

 

 

 

۳۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۷:۳۲
روابط عمومی و امور بین الملل |
تعداد بازدید : ۲,۸۰۱
کد خبر : ۲۴۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید