قانون موجب گسترش دانش پزشکی در جهان شد

قانون موجب گسترش دانش پزشکی در جهان شد
قانون به عنوان کتاب درسی و برنامه دانش پزشکی در سراسر دنیای متمدن، دانشمندانی را که در سایه تعالیم آن پرورش می‌یافتند می‌آموخت که باید به مشکلات با چشم علمی بنگرند و این دید خود موجب گسترش دانش پزشکی شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، صبح امروز با گشایش همایش هزاره تألیف قانون در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان سخنرانی‌های علمی توسط اساتیدی که مقاله ارائه کردند انجام شد.

 

دکتر نجفقلی حبیبی با مقاله « تأثیر قانون بر پیشرفت و گسترش دانش پزشکی» در همایش شرکت کرده و با بیان اینکه شیخ‌الرئیس ابن سینا، از مجموع منابع علمی طبی موجود در زمان خود اعم از ایرانی، یونانی، هندی، اسکندری و نسطوری بهره گرفته است تصریح کرد: بوعلی سینا با استفاده از تجربیات و معارف پزشکی خویش و بهره‌گیری از منابع دیگر علمی، کتاب قانون را نوشت.

 

وی افزود: قانون در پنج کتاب مشمتمل بر کلیات، داروهای ساده، بیماری‌های هر عضو، بیماری‌های جزئی که خاص یک عضو نیستند و داروهای ترکیبی تنظیم شده است.

 

عضو شورای علمی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا ابراز داشت: این کتاب در عین تنوع مباحث و موضوعات، دارای نظم و ترتیب علمی کم نظیری است وعبارات آن کوتاه و سنجیده اما دارای بار معانی بسیار و ظریف است.

 

وی با بیان اینکه از قرن 11 میلادی آوازه و مرجعیت علمی قانون به اروپا می‌رسد و ترجمه و شرح و تدریس آن و نیز به عنوان مستند معالجات مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

حبیبی افزود: در قرن چهارده شرح نویسی بر قانون رایج بود و در همین دوره تألیفات مستقلی به تدریج پدید می‌آمد اما تحت تأثیر ابن سینا قرار داشتند.

 

وی در پایان تصریح کرد: قانون به عنوان کتاب درسی و برنامه دانش پزشکی در سراسر دنیای متمدن، دانشمندانی را که در سایه تعالیم آن پرورش می‌یافتند می‌آموخت که باید به مشکلات با چشم علمی بنگرند و این دید خود موجب گسترش دانش پزشکی شد.

 

در پایان از مقام علمی دکتر نجفقلی حبیبی با اهدای لوح سپاس و تندیس همایش تجلیل شد.

 

 

 

۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۲:۲۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۷۷
کد خبر : ۲۷۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید