«قانون» کتابی فراگیر در دانش پزشکی

«قانون» کتابی فراگیر در دانش پزشکی
پژوهشگر تاریخ پزشکی با بیان اینکه «قانون» کتابی فراگیر در دانش پزشکی بوده گفت: در این کتاب کلیاتی از آناتومی و فیزیولوژی اندام‌ها گرفته تا شناخت خلط‌های چهارگانه، داروهای تکی و ترکیبی و خوراکی‌ها عنوان شده است.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، محمدابراهیم ذاکر در همایش هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا اظهار داشت: موضوع نوین تاریخ علم، بررسی روشمندانه هر دانش و زیرگروه‌های آن در گذر تاریخ از دوران نانوشته تاکنون و شناخت فراز و نشیب‌های آن در این گستره زمانی است.

 

وی افزود: این موضوع که شکل‌گیری فرهنگ و تمدن هر سرزمین در این جهان هستی چگونه به سرانجام رسیده و اینکه دانشمندان هر قوم، چگونه از راه آزمون و خطا و پس از آن خردورزانه دستاوردهای علمی حود را بیشتر و نوین‌تر کردند، باید مورد توجه باشد.

 

پژوهشگر تاریخ پزشکی با بیان اینکه دانش دندانپزشکی همزاد با آدمی بوده است، گفت: این علم در گذر زمان، تاریخ ویژه خود داشته به طوری که از دوران پیش از خط نوشته اغاز شده و سپس به سنگ‌نوشته‌ها و پوسته‌نوشته‌ها رسیده و در پی آن به کاغذنوشته‌ها و کتاب‌ها انجامیده است.

 

وی بیان کرد: در بزرگداشت هزاره حکیم بوعلی سینا دانشمند ایرانی، باید نیم‌نگاهی واکاوانه در بررسی دیدگاه‌های دندانپزشکی او از کتاب قانون، داشته باشیم.

 

ابراهیم ذاکر ادامه داد: قانون کتابی فراگیر در دانش پزشکی بوده و در آن کلیاتی از آناتومی و فیزیولوژی اندام‌ها گرفته تا شناخت خلط‌های چهارگانه، مزاج هر اندام، داروهای تکی و ترکیبی، خوراکی‌ها و شناخت تن تندرست و بیمار، عنوان شده است.

 

وی تصریح کرد: ابن سینا در ابتدا خود به بررسی کالبدشناسی بافت‌های نرم و سخت تن پرداخته که بخشی از آن وابسته به سر و گردن است.

 

این پژوهشگر تاریخ پزشکی بیان کرد: ابن سینا چگونگی رویش و شمار دندان‌های دوران کودکی و همیشگی را به زیبایی واکایی می‌کند و او در بخش داروهای تکی در میان ویژگی‌های هر یک، گروهی را برای پاییدن سلامت بافت‌های نرم و سخت دهان و پاره‌ای را برای درمان بیماری‌های سر و گردن به ویژه دهان نام برده است.

 

وی ادامه داد: در بخش پیرایش و آرایش دربازه بوی بد دهان و بررسی و انگیزه‌های پیدایش آن، چگونگی چاره‌سازی آن، بررسی شیوه‌های گوناگون پاییدن دندان‌ها و بافت‌های نگاه‌دارنده ان ها همانند بررسی لیگامن‌ها و لثه و استخوان آلوئل می‌پردازد.

 

ابراهیم ذاکر خاطرنشان کرد: ابن سینا موضوع بیماری‌های دندانی و بافت نرم دهان را همانند یک متخصص بیماری‌های دهان و یا یک متخصص جراح فک و صورت و یا متخصص ترمیمی و یا یک پریودنتیست به گستردگی یاد می‌کند.

 

وی افزود: ابن سینا به نحوه پر کردن دندان‌ها، درمان ابتدایی عصب‌کشی با گذاشتن برخی از داروها در دندان آسیب‌دیده و با بستن دندان‌ها لق شده به هم و به دندان سالم، چگونگی جا انداختن مفصل گیجگاهی فکی و بانداژ کردن آرواره شکسته را در این کتاب مطرح کرده است.

 

این محقق اعلام کرد: ابن سینا شیوه‌های نگهداری بافت‌های نرم و سخت دهان را با متدهای هزار سال پیش به گونه‌ای گزاره می‌کند که بخش‌هایی از آن فاصله خیلی زیادی با امروز ندارد.

 

 

 

۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۹:۲۸
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۰۷
کد خبر : ۲۷۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید