دکتر علی‌اکبر ولایتی: نگاه فلسفی ابن‌سینا به ‌دانش پزشکی

دکتر علی‌اکبر ولایتی: نگاه فلسفی ابن‌سینا به ‌دانش پزشکی
رئیس عالی همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا خواستار ویراستاری مجدد کتاب قانون و نوشتن شرح جدید بر آن شد.

 

 

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، علی‌اکبر ولایتی در آئین اختتامیه همایش هزاره تألیف قانون بوعلی سینا در همدان با اشاره به شخصیت عظیم بوعلی سینا در عرصه‌های مختلف علمی اظهار داشت: تاکنون 200 مقدمه شرح و تلخیص بر کتاب قانون ابن سینا نوشته شده است.

 

وی ادامه داد: بعد از قرآن کریم و کتاب‌های سید اکبر محی‌الدین عربی، بیشترین شرح بر کتاب قانون ابن سینا نوشته و این مهم در قانون متون اسلامی نیز درج شده است.

 

رئیس عالی همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا گفت: به نظر می‌رسد ویراستاری مجدد کتاب قانون کاری است که تاکنون برای کتاب انجام نشده و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: اساتید طب سنتی و رشته‌های مختلف این طب نیز باید شرح جدیدی بر کتاب قانون بنویسند که حاصل آن یک دایره‌المعارف شود.

 

دکتر ولایتی در ادامه با ارائه مقاله خود با عنوان «مروری بر فصول پنج‌گانه قانون ابن سینا» گفت: قانون ابن سینا پس از تألیف در سال 414 هجری تمام آثار پیش از خود را کنار زد و به اثری ماندگار در حوزه پزشکی دوره اسلامی تبدیل شد.

 

وی ادامه داد: بخش مهمی از ادبیات علمی تولید شده در پزشکی دوره اسلامی پس از تألیف کتاب قانون، مجموعه شروح، حاشیه‌ها و تخلیص‌هایی به حساب می‌آیند که بر این کتاب نوشته شده است.

 

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ابراز داشت: این برتری کتاب قانون بر دیگر آثار پزشکی دوره اسلامی، بیش از هر چیز برآمده از ساختار منظم دانش پزشکی دوره اسلامی است که تحت تاثیر دانش فلسفی ابن سینا پدید آمده است.

 

وی افزود: نگاه فلسفی ابن سینا به موضوع دانش پزشکی باعث شده به خوبی بتواند جایگاه مفاهیم مختلف مربوط به دانش پزشکی را یافته و آنها را در جای مناسب در کتاب خود قرار دهد.

 

دکتر ولایتی افزود: از این منظر موضوع شناسایی ساختار کتاب قانون باعث به وجود آمدن درک بهتری از دانش پزشکی دوره اسلامی شده است.

 

 

۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۹:۳۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۶۳۸
کد خبر : ۲۷۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید