تشریح ارتباط بین مزاج گیاهان و مواد مؤثره اصلی موجود در آنها

تشریح ارتباط بین مزاج گیاهان و مواد مؤثره اصلی موجود در آنها
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تحقیق خود را در زمینه ارتباط بین مزاج گیاهان و مواد موثره اصلی موجود در آنها ارائه کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، محمدرضا شمس اردکانی در سخنرانی خود در همایش هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا با بیان اینکه جلد دوم کتاب وزین قانون به مفردات اختصاص یافته، افزود: در آن به بیش از 500 مفرده گیاهی پرداخته شده و به طبیعت و افعال و خواص آن‌ها توجه شده است.

 

وی افزود: در طب سنتی ایران برای تمام موجودات هستی اعم از زنده و غیره مزاج یا طبیعت تعریف شده و گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این تحقیق ارتباط بین طبیعن گیاهان ذکر شده در کتاب قانون و مواد موثره اصلی موجود در آن‌ها بر اساس فیتوتراپی جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی تصریح کرد: برای این منظور ابتدا گیاهان مورد استفاده در طب سنتی ایران بر اساس مواد شیمیایی اصلی موجود در آن‌ها شامل آلکالوییدها، ترکیبات فنولیک و روغن‌های فرار طبقه‌بندی شدند.

 

شمس اردکانی خاطرنشان کرد: مزاج آن‌ها از کتب مفردات طب سنتی استخراج شده و ارتباط بین طبیعت و مواد موثره اصلی موجود در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی بیان داشت: نتایج نشان می‌دهد که گیاهان حاوی ترکیبات فنولیک دارای مزاج گرم و خشک هستند مگر گیاهان حاوی تانن‌ها به عنوان ترکیبات فنولیک اصلی که مزاج این دسته گیاهان سرد و خشک هستند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز داشت: مزاج آن‌ دسته از گیاهانی که روغن‌های فرار با ساختمان الکلی دارند نیز سرد و خشک است.

 

وی گفت: در مجموع نتایج این تحقیقات مشخص شد که ارتباط عمیقی بین مزاج گیاهان دارویی و مواد شمیایی اصلی موجود در آن‌ها وجود دارد.

 

 

 

۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۹:۳۷
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۷۴۰
کد خبر : ۲۷۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید