دانشجویان، میراث مفاخر علمی ایران را مطالعه کنند

دانشجویان، میراث مفاخر علمی ایران را مطالعه کنند
انسان در جهان معاصر همه چیز را، جز خودش شناخته است.

 

 

آیت‌ا... غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در دیدار دانشجویان ایرانی مقیم بلاروس در سفارت جمهوری اسلامی در مینسک با اشاره به این مطلب افزود: یکی از مسائلی که در جهان معاصر گم شده است این است که انسان نمی‌خواهد خودش را بشناسد و همه چیز را شناخته جز خودش.

 

اگر عظمت انسان را بخواهیم درک کنیم آنقدر انسان بزرگ است که هرکس خودش را کشف کند، خدا را شناخته است.

 

راه رسیدن به حقیقت، این خودشناسی است و در قدم دوم باید اصول اعتقادی را بشناسیم و محکم کنیم.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: در جنگ نرمی که وجود دارد، اول اعتقادات جوان‌ها را نشانه گرفته‌اند. اگر اعتقادات را بگیرند دیگر از دعا و نماز و ... در بین جوانان خبری نخواهد بود. بنابراین امروز رسالت دانشگاه و حوزه این است که پاسداران اعتقادات دینی باشند.

 

آیت‌ا... طه محمدی با اشاره به تخریب چهره‌های بزرگان دین و دانش گفت: چهره اکثر نوابغ ایران و اسلام را خراب کرده‌اند. مثلا یکی از آن‌ها جناب بوعلی‌سینا است که او را به کفر و بی‌دینی متهم کرده‌اند.

 

امام خمینی(ره) در وصف بوعلی‌سینا او را اعجوبه کبری می داند و بعد از معصومین او را "لم یکن له کفواً احد" می‌داند.

 

آیت‌ا... طه محمدی با استناد به تعبیر امام خمینی(ره) درباره بوعلی‌سینا اضافه کرد: بوعلی‌سینا بی‌نظیر است و مرد بسیار بزرگی در عالم اندیشه و تفکر اسلامی است.

 

او با اینکه عمر چندانی نکرده است و در آن نا امنی‌ها و آوارگی‌ها که سلاطین جور می‌خواستند او را به چنگ بیاورند، از بخارا تا گرگان و ری و همدان و اصفهان در سفر بوده است.

 

واقعیت این است که بوعلی‌سینا الگوی خوبی برای همه زمان‌ها و زمانه حاضر است. شما ببینید در طول زیر 60 سال عمر، حدود 400 جلد کتاب و رساله تألیف کرده است در حالی که امنیت و آسایش هم نداشته است. چه عشقی داشته است و چقدر به دینش، مردمش و خلقش ایمان داشته است. واقعا عاشق مردم و عاشق علم و دانش بوده است.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، دانشجویان را وارثان امروز بوعلی‌سینا دانست و گفت: امروز شما هر کدام در یک رشته، وارث بوعلی‌سینا هستید. در زمان بوعلی‌سینا علمی نبوده است که ایشان متخصص آن نبوده است؛ بوعلی در منطق، ریاضیات، فلسفه، عرفان و علوم کیهانی در آن زمان سرآمد بوده است.

 

آیت‌ا... طه محمدی با اشاره به اعلام هزاره تألیف کتاب قانون بوعلی‌سینا از سوی یونسکو، آن را افتخاری برای ایران دانست و گفت: اگرچه برخی کشورها مدعی ابن‌سینا هستند و آن را می‌خواهند مصادره کنند، ولی در ایرانی بودن آن نمی‌توان هیچ تردیدی داشت. البته ایشان انسانی است که همه دنیا از شرق تا غرب عالم، او را تکریم می‌کنند و او را متعلق به خود می‌دانند که این مسئله نشان‌دهنده عظمت فکری و اندیشگی این مرد بزرگ است.

 

وی جمع‌آوری آثار و نسخه‌های خطی و چاپی بوعلی‌سینا و ابن‌سینا پژوهی را از سراسر جهان، جزو برنامه‌های بنیاد بوعلی‌سینا ذکر کرد و گفت: امیدواریم با همکاری دانشجویان و اهل علم و نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور، بتوانیم قدم مؤثری در این راه برداریم.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در پایان خواستار توجه بیشتر دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به مفاخر علمی ایران و شناخت مطالعه و بهره‌گیری از دانش‌های به میراث مانده از آن‌ها به ویژه میراث علمی بوعلی‌سینا در زمینه‌های فلسفی و پزشکی شد.

 

 

۳ دی ۱۳۹۲ ۱۸:۲۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۴۱۸
کد خبر : ۲۸۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید