«چندگانگی فرهنگی» در شماره 95 اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

«چندگانگی فرهنگی» در شماره 95 اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
نود و پنجمین شماره مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» با ویژه‌نامه «چندگانگی فرهنگی» به همت مؤسسه اطلاعات منتشر شد.

 

 

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین بحث این نشریه به گفت‌وگو با سونیا سیکا استاد فلسفه دانشگاه اتاوا کاندا درباره رابطه چندگانگی فرهنگی با فلسفه سیاسی اختصاص دارد. در این مصاحبه به سؤالات «حمید اندیشان» مثل «آیا واقعاً می‌توان افراد را درون یک فرهنگ خاص محدود کرد؟» پاسخ گفته شده است.

 

سپس مقالاتی با عنوان «درآمدی بر چندگانگی فرهنگی» از سارا سونگ به ترجمه مریم رحیمی ندوشن و روح‌الله علیزاده و «دیالوگ میان فرهنگ‌ها» نوشته‌ای از بیخو پارخ و ترجمه حجت مهدوی منتشر شده است. پارخ همان طور که در این مقاله عنوان قسمت آغازینش را «جامعه چند فرهنگی» نام نهاده به سراغ رابطه چند فرهنگی بودن یک جامعه با دموکراسی مبتنی بر دیالوگ می‌رود.

 

حمید اندیشان در مقاله‌ای با عنوان «از سیاست چند ‌فرهنگی تا اگزیستانس چند ‌فرهنگی» طبق توضیح آغازین سعی دارد اگزیستانس چند فرهنگی را شرط ضروری در تحقق سیاست چند‌ فرهنگی بخواند. «پدیده‌ی چند‌فرهنگی و پویایی تمدن‌های جدید» از پل کلاوال به ترجمه‌ ثمین رشید بیگی در تلاش است تا نخست برای فرهنگ تعریفی دست و پا کند و نقش رسانه را در هر شکل و صورتی از ابتدا تاکنون بررسی کند.

 

در نهایت بخش دفتر ماه این شماره‌ مجله با مقاله‌ای از سوزان مولر آکین با عنوان «آیا چندگانگی فرهنگی برای زنان بد است؟» به پایان می‌رسد.

 

در بخش ادب و هنر دو مقاله «رویکرد میان‌فرهنگی مولانا» از یوسف شاه‌حسینی و «تحلیل ژانر» از هوبرت کنوبلاخ و توماس لاکمن به ترجمه محسن ناصری‌راد منتشر شده است.

 

«واقع‌گرایی اخلاقی» از پیکا ویرینن و ترجمه انشاءالله رحمتی اولین مقاله از پنج نوشتار بخش اندیشه و نظر است که با فرا اخلاقی خواندن این دیدگاه و با بررسی جوانب و استدلال‌های گوناگون در نگاهی واقع گرایانه به مبحث اخلاق می‌پردازد، شماره نود و پنجم اطلاعات حکمت و معرفت با بخش گزارش از رویدادهای گوناگون فلسفی به پایان می‌رسد.

 

به گزارش فارس، ماهنامه علمی تخصصی اطلاعات حمکت و معرفت در سال هشتم شماره اسفند ماه جاری به بهای دو هزار تومان منتشر شده است.

 

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ۱۵:۰۳
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۷۹۳
کد خبر : ۲۸۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید