انتقاد اعضای شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا از کم توجهی به حکمت سینوی

انتقاد اعضای شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا از کم توجهی به حکمت سینوی
اعضای شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا در نشست بررسی راهکارهای افزایش فعالیت علمی و فرهنگی این بنیاد، خواستار توجه و مساعدت مسئولان کشوری و استانی برای پشتیبانی از برنامه‌های علمی و پژوهشی شدند.

 

 

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ در این نشست که به ریاست آیت‌ا... غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا و با حضور جمعی از اعضای شورای علمی، آقایان آیت‌ا... دکتر احمد احمدی، دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر انشاءا... رحمتی، دکتر سید حسین موسویان، یوسف شاه‌حسینی عضو هیئت امنا و توکل دارائی مدیر اجرائی و رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، برگزار شد؛ اعضای شورای علمی درباره افق علمی و پژوهشی بنیاد بوعلی‌سینا و ضرورت تأمین بودجه برای طرح‌های در دست اقدام رایزنی کردند.

 

آیت‌ا... محمدی: انتشار آثار ابن‌سینا ارمغانی برای بشریت است

آیت‌ا... غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در این نشست گفت: از حضور اساتید ارجمند حاضر در این محفل علمی که بدون چشم‌داشت در راه ترویج مبانی حکمت اسلامی و ایرانی و شخصیت فاخر جناب بوعلی‌سینا فعالیت می‌کنند، کمال تشکر را دارم. امیدوارم این اساتید گرامی و سایر عزیزان و اساتیدی که در این‌باره صاحب‌نظر هستند، بنیاد بوعلی‌سینا را با کمک‌های مدیریتی، فکری و مالی یاری رسانند.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با انتقاد از بی‌مهری نسبت به بزرگان و دانشمندان تمدن اسلامی افزود: متأسفانه دانشمندان ما در محاق قرار گرفته‌اند و ثمرات علمی و اندیشه آنان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. می‌دانیم که بسیاری از رسائل و تألیفات جناب بوعلی‌سینا در دسترس عموم و اهل نظر قرار ندارند و چاپ نشده‌اند. اگر بنیاد بوعلی‌سینا از نظر اعتبارات مالی، جان داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد، ثمرات آن برای ما ایرانی‌‌ها و بلکه همه بشریت، به عنوان یک ارمغان، کارساز و مفید خواهد بود.

 

همچنین نسل آینده نیز خواهد توانست از ثمرات نشر معارف و حکمت بوعلی‌سینا بهره‌مند شود.

 

آیت‌ا... طه‌محمدی با اشاره به مظلومیت بوعلی‌سینا در محافل دانشگاهی و حوزوی نیز گفت: بایستی ذهنیت‌های ظالمانه نسبت به این مرد بزرگ در حوزه و دانشگاه زدوده شود و به پاس زحمات این دانشمند عظیم‌القدر، تمام رساله‌ها و کتب ایشان و از جمله رساله‌هایی که در زمینه تفسیر قرآن دارند، چاپ و عرضه شود.

 

شیخ‌الرئیس رساله کوچکی به نام عهد دارد که در آن عهد و پیمان‌هایی که با خود و خدای خود بسته است را عنوان نموده و این رساله مشخص می‌کند که شیخ‌الرئیس شخصیتی الهی است.

 

آیت‌ا... دکتر احمدی: باید پول و امکانات در اختیار بنیاد بوعلی قرار گیرد

آیت‌ا... احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا نیز در این نشست با انتقاد از اختصاص نیافتن بودجه کافی برای فعالیت‌های این بنیاد گفت: اگر بنیاد بوعلی‌سینا بخواهد به نحو شایسته به وظایف و اهداف خود عمل کند بایستی ستادی عمل کند و به بودجه و نیروی متخصص، نیازمند است.

 

کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه به ویژه ازبکستان و افغانستان و تاجیکستان، هریک تلاش می‌کنند که ابن سینا را از خودشان بدانند. روس‌ها در زمینه ابن سیناپژوهی کارهای زیاد و اثرگذاری انجام داده‌اند. از طرفی عرب‌ها هم ابن سینا را از خودشان می‌دانند. چند دهه پیش کار بزرگ انتشار آثار ابن‌سینا در مصر توسط دکتر ابراهیم مدکور انجام گرفت که ماندگار شد. اگر قرار است بنیاد بوعلی‌سینا هم حرفی برای گفتن داشته باشد و کاری انجام دهد، نباید حالت نیمه جان و نیمه حال داشته باشد. باید پول و امکانات در اختیارش قرار گیرد تا کارها را به سرانجام برساند.

 

آیت‌ا... احمدی با اشاره به طرح تصحیح انتقادی کتاب قانون بوعلی‌سینا که در دست اقدام است؛ گفت: تصحیح کتاب قانون بوعلی‌سینا کاری مردافکن است و تنها با بودجه دولتی می‌توان چنین کارهای ماندگار و مهمی را انجام داد و باید تا اتمام طرح و چاپ و انتشار شایسته آن برایش بودجه فراهم شود.

 

رئیس سازمان سمت، تکریم و تجلیل از شخصیت حکیم بوعلی‌سینا را لازمه زمانه حاضر دانست و گفت: به لحاظ ملی هم زشت است که یک سری تکفیری بخواهند شیخ الرئیس بوعلی‌سینا را از ما بگیرند و او را متهم به بی‌دینی نمایند.

 

بنابراین اگر قرار است کار مهم و اساسی در مورد ابن سینا پژوهی انجام گیرد، بایستی با قدرت تمام، پول و امکانات از منابع دولتی تأمین شود و آثار این دانشمند بزرگ چاپ و در دسترس دانشگاه و حوزه قرار گیرد.

 

عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا سپس خواستار همکاری اساتید و صاحب‌نظران حاضر در پایتخت و سایر نقاط کشور برای غنا بخشیدن به پژوهش‌های سینوی شد و افزود: لازم است بنیاد بوعلی‌سینا دفتری در تهران داشته باشد. من یک ریال از بنیاد نمی‌گیرم و با توجه به 30 سال تجربه در نشر و پخش کتاب، هرچه در توان داشته باشم، انجام خواهم داد.

 

دکتر معصومی همدانی: بخش فلسفه اسلامی با تکیه بر ابن‌سینا در دانشگاه بوعلی‌سینا تأسیس شود

دکتر حسین معصومی همدانی نیز در این نشست خواستار مشارکت بخش خصوصی و خیران همدانی در زمینه فعالیت‌های ابن‌سینا پژوهی شد و گفت: در کشورهای دیگر ریاست عالیه همایش‌هایی که به نام شخصیت‌های جهانی برگزار می‌کنند، با رئیس جمهور است و بخش علمی هم مستقل کار می‌کند، یعنی سطح برگزاری همایش را در شأن دانشمندان ملی خود برگزار می‌کنند.

 

دکتر معصومی همدانی با اظهار تأسف از تشکیل نشدن گروه فلسفه در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان؛ خواستار تشکیل گروه فلسفه در این دانشگاه به منظور گرم شدن فعالیت‌های حکمت سینوی در شهر آرامگاه بوعلی‌سینا شد و افزود: مگر می‌شود در شهری با یک دانشگاه بزرگ، آن هم در کنار آرامگاه شخصیت حکیم بوعلی‌سینا، گروه فلسفی وجود نداشته باشد. تا کی باید همدان و این بنیاد برای برنامه‌های خود وابسته به شهرهای دیگر باشد. البته بنیاد باید از حالت شهرستانی بیرون باشد و ارتباط زنده و جاندار با مراکز علمی کشور داشته باشد.

دکتر معصومی همدانی اضافه کرد: باید بخش فلسفه اسلامی با تکیه بر ابن‌سینا و مطالعات تطبیقی در دانشگاه‌های همدان دایر شود. همچنین بایستی جلسات علمی بیشتری در تهران دایر شود و بنیاد بیش از بیش در تهران شناخته شود.

 

شاه‌حسینی: از ظرفیت شهرت جهانی بوعلی استفاده نمی‌شود

یوسف شاه‌حسینی عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت:‌ فعالیت های بنیاد بوعلی‌سینا از سال 86 شروع شده و بالاترین شخصیت‌های علمی کشور، عضو هیئت امنای این بنیاد هستند. از نظر ساختار، شورای علمی بنیاد بعد از هیئت امنا مغز متفکر بنیاد است و کارهای علمی و پژوهشی باید با نظر اعضای آن انجام شود.

 

شاه‌حسینی با اظهار تأسف از اینکه از ظرفیت علمی و شهرت جهانی بوعلی‌سینا به نحو شایسته در استان همدان و کشور استفاده نمی‌شود، گفت: حسرت می‌خورم که ظرفیت شایسته‌ای که در بنیاد بوعلی‌سینا به واسطه نقش شیخ‌الرئیس در تمدن اسلامی و ایرانی و شهرت جهانی او وجود دارد، کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

 

شاه‌حسینی طرح تصحیح انتقادی آثار فلسفی را کاری مهم و بر زمین مانده توصیف کرد که با وجود بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، هنوز سرانجام شایسته‌ای پیدا نکرده است.

 

وی اهدای جایزه دو سالانه اخلاق در علم و فناوری به نام بوعلی‌سینا توسط یونسکو را نشانه شناخت صحیح جهان از نقش و عظمت خدمت علمی این دانشمند ایرانی به جهان ذکر کرد و گفت: شأن شورای علمی بنیاد این است که در این زمینه و برای معرفی جهانی بوعلی‌سینا، طرح و برنامه‌های بین المللی ارائه نماید.

 

بنا به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، در ادامه نشست، آقایان دکتر انشاءا... رحمتی، دکتر نجفقلی حبیبی و دکتر سید حسین موسویان نیز نقطه نظرات علمی خود را در زمینه ارتقای برنامه‌های علمی و پژوهش‌های در دست اقدام ارائه دادند.

 

مدیر روابط‌عمومی: مسئولان کشوری و استانی نگذارند متوقف شویم

توکل دارائی، مدیر اجرایی بنیاد و رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد نیز با ارائه گزارشی از کارهای در دست اقدام بنیاد، جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی و جایزه جهانی بنیاد بوعلی‌سینا را کاری بنیادین و ماندگار در معرفی جهانی این دانشمند صاحب‌نام ذکر کرد.

 

دارائی، طرح شناسایی و گردآوری آثار مخطوط چاپی بوعلی‌سینا شناسی، تصحیح انتقادی کتاب قانون در طب و تمهید شرایط انتشار آن، مشارکت در برگزاری همایش‌های ابن‌سینا پژوهی در ازبکستان، چین و بلاروس، بزرگداشت هزاره تألیف کتاب قانون، انتشار دفتر بوعلی‌سیناشناسی با نام حکمت شیخ الرئیس، انتشار مقالات همایش بین‌المللی بوعلی‌سینا با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دریافت مجوز انتشارات را از جمله کارهای انجام گرفته در بنیاد بیان کرد.

 

رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، سرفصل برنامه‌های در دست اقدام بنیاد را برگزاری جشنواره حکمت سینوی در صورت تأمین اعتبار، تأسیس پژوهشکده حکیم هزاره‌ها، انتشار مقالات ابن‌سینا پژوهی، انتشار جلد اول قانون در طب به زبان عربی، تشکیل کلاس و نشست‌های ابن‌سینا پژوهی و ... برشمرد و اضافه کرد: بسیاری از برنامه‌های علمی و پژوهشی که جزو اهداف و وظایف این بنیاد است به علت حذف ردیف بودجه و کمک از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و نیز کمک نکردن مسئولان استانی متوقف شده است.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با نظر مساعد مسئولان کشوری، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت برنامه‌ریزی  و نظارت راهبردی کشور، همچنین مسئولان استانی و به خصوص استاندار همدان، فعالیت‌های علمی بنیاد بوعلی‌سینا رونق بگیرد و به گونه‌ای عمل شود که با وجود رقابت‌های جهانی در تصاحب نام و شخصیت بوعلی‌سینا، با وجود بنیادهایی هم‌نام و هم‌سنگ آن در سایر کشورها، بنیاد بوعلی‌سینا در کشور جمهوری اسلامی که مفتخر به آرامگاه آن دانای بزرگ است به رکود و تعطیلی کشانده نشود.

 

۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ۱۸:۴۷
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۲۷۳
کد خبر : ۲۸۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید