نشست سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

نشست سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد
نشست سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم درباره تقویت برنامه‌های اجرایی و ترسیم نقشه راه به ریاست دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنا، در تهران برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، در این نشست که برای نخستین بار در دولت یازدهم و در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان و عضو هیئت امنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و بازرس بنیاد، دکتر سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و عضوهیئت امنا، یوسف شاه‌حسینی، مشاور ارشد بنیاد و عضو هیئت امنا، فاضل عبادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل این بنیاد حضور داشتند.

 

جنتی: حتی ایرانیان نیز بوعلی را بدرستی نمی‌شناسند

دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا با خیر مقدم به اعضای هیئت امناء، تشکیل بنیاد بوعلی‌سینا را یکی از اقدامات مثبت شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر کرد و گفت: بوعلی‌سینا یکی از مفاخر ارزنده جمهوری اسلامی است که خوشبختانه در مجامع علمی دنیا شخصیتی کاملا شناخته شده و مورد احترام است ولی بسیاری از مجامع غیر علمی دنیا نیز بایستی با انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی این بنیاد؛ با ابعاد مختلف شخصیت ابوعلی‌سینا آشنایی پیدا کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر هر  جای دیگر دنیا یک چنین شخصیت فیلسوف، حکیم، طبیب و عالمی را  داشتند، سر هر کوی و برزنی ندا می‌دادند و او را تبلیغ می‌کردند؛ بنابراین ضرورت دارد به آثار علمی ایشان توجه شود و در قالب نشست‌ها و برگزاری همایش‌هایی با جنبه بین‌المللی، در جهت معرفی این شخصیت تلاش شود.

 

رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: حتی در داخل کشور خودمان نیز، آن‌چنان که باید و شاید، ابعاد وجودی شیخ‌الرئیس برای برخی شناخته نشده است. کسانی که به همدان سفر می‌کنند، از آرامگاه و موزه بوعلی‌سینا بازدید می‌کنند، اما با تمام ابعاد این شخصیت آشنا نیستند؛ لذا یکی از وظایف این بنیاد این است که هر چه بهتر در جهت معرفی بوعلی‌سینا تلاش کند.

 

دکتر علی جنتی، مصادره شخصیت‌های ایرانی از طرف سایر کشورها را یکی از پدیده‌هایی دانست که در این زمانه با آن مواجهیم و در این‌باره گفت: با توجه به کوشش‌هایی که برای مصادره این شخصیت در محافل علمی و رسانه‌ای‌ کشورهای عربی به عمل می‌آید تا بگویند، ایشان عرب بوده؛ رسالت این بنیاد سنگین و مهم است.مولانا را ترک‌ها از آن خود می‌دانند و عرب‌ها هم می‌خواهند بوعلی را تصاحب کنند. بنابراین باید با هشیاری با این مسئله مواجه شد و چنان این دانشمندان را به عنوان شخصیت‌های ایرانی تثبیت کرد که دیگران نتوانند آن‌ها را تصاحب و یا احیانا در یونسکو به نام خود ثبت کنند.

 

رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا؛ با اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های ملی برای کمک به رونق فعالیت‌های علمی این بنیاد، خاطر نشان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت علوم و وزارت ارشاد می‌توانند هر یک در راستای وظایف این بنیاد، برای معرفی و بزرگداشت ابوعلی‌سینا مساعدت و کمک نمایند. به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای وظایف محوله خود حتما بودجه و امکانات لازم در اختیار بنیاد قرار خواهد داد تا بتواند به وظیفه ملی و جهانی خود عمل نماید.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا: نگذاریم دیگران افتخاراتمان را به نام خود کنند

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا نیز با اشاره به این‌که بوعلی‌سینا برگردن همه، چه در داخل ایران و چه سایر نقاط جهان حق دارد، گفت: جهانیان بوعلی را به خاطر بنیان‌گذاری طب می‌شناسند، ولی بنیاد در نظر دارد، تمام ابعاد شخصیتی این مرد بزرگ، در زمینه عرفان و فلسفه و علوم متنوعی که در زمان او وجود داشته است را شناسایی و معرفی کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به شرکت هیئت علمی بنیاد بوعلی‌سینا در همایش‌های خارجی برای معرفی اندیشه‌های این دانشمند جهانی، اضافه کرد: در دو سال گذشته کنگره‌های بزرگداشت و بررسی آثار بوعلی‌سینا در چین، ازبکستان و بلاروس برگزار شد که با شرکت در آن‌ها هم بر ایرانی بودن این شخصیت و هم معرفی ابعاد متنوع پزشکی، عرفانی و فلسفی ایشان تأکید شد.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا همچنین به حضور 10 ساله خود در سمت نمایندگی ولی فقیه در استان همدان اشاره کرد و افزود: از روزی که به همدان آمدم با سفارش استاد ارجمند آیت‌الله جوادی آملی، بر سر قبر شیخ‌الرئیس جلسه تفسیر قرآن دایر شده است و بیش از گذشته نسبت به مقام معنوی و قدسی جناب بوعلی احترام می‌شود.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی اختصاص فضای کالبدی و ساختمانی در خور شأن بوعلی برای بنیادی که به نام ایشان است را جز‌ء خواسته‌هایی ذکر کرد که بایستی در دستور کار مسئولان قرار گیرد. مرکزی برای حضور شخصیت‌های علمی داخل و خارج برای معرفی هر چه بیشتر ابعاد وجودی شیخ‌الرئیس باشد.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به مصادره بوعلی‌سینا به عنوان مفاخر دیگر کشورها، خاطرنشان کرد: یک شخصیت علمی همه جانبه مسلمان ایرانی شیعه را دارند مصادره می‌کنند. اگر آن‌ها می‌خواهند بر افتخارات خودشان بیفزایند، ما چرا ما از افتخارات خودمان خوب استفاده نکنیم تا آن‌ها نتوانند او را به نام خودشان ثبت کنند.

 

آیت‌الله طه‌محمدی، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی را فرصتی برای تقویت ارکان علمی و اجرای وظایف این بنیاد ذکر کرد و گفت: الحمدلله آقای جنتی یک عنصر علمی، روحانی و دلسوز هستند و امیدواریم، انشاءالله کارهای بر زمین مانده در بنیاد با مساعدت ایشان با قدرت و قوت اجرایی پیدا کنند.

 

آیت‌الله طه‌محمدی سپس خواستار اجرای ایده برگزاری کلاس‌های نمادین پزشکی و حلقه‌ای فلسفی در آرامگاه بوعلی‌سینا توسط دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی همدان شد و گفت: تشکیل چنین جلساتی می‌تواند در معرفی شیخ به گردشگران مؤثر باشد و بازدیدکنندگان تنها به گرفتن عکس اکتفا نکنند.

 

شاه‌حسینی: امکانات و اعتبارات بنیاد در شأن مأموریت جهانی آن باشد

یوسف شاه‌حسینی عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا با ارایه گزارشی مبسوط؛ از نگاه هوشمندانه، خیرخواهانه و بلند نظر بانیان و حامیان تأسیس و راه‌اندازی این بنیاد در دهه گذشته تقدیر کرد و با آرزوی رحمت واسعه الهی برای دکتر حسن حبیبی، رئیس بنیاد ایران شناسی و عضو هیئت امنا که از پشتیبانان و مشاوران این بنیاد بود، اضافه کرد: قریب یک دهه از تأسیس بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، گرچه آغاز فعالیت‌آن در سال 1386 بوده است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا تجلیل و تعریف شایع از بزرگان را کافی ندانست و گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که بوعلی‌سینا یک ظرفیت گرانسنگ معنوی، علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی است، مستلزم این است که برنامه‌هایی اجرایی و عملیاتی برای تحقق این باور در دست داشته باشیم. شیخ‌الرئیس از نادر شخصیت‌هایی است که این همه اشتهار جهانی دارد. شما کمتر شخصیتی پیدا می‌کنید که این همه در گستره جهانی، شناخته شده، مورد احترام و حتی در این زمانه هم مورد اقبال همگانی باشد. ایشان از نادر شخصیت‌هایی است که آموزه‌هایش برای امروز حرف دارد. در حالی که خیلی‌ها ممکن است حرف‌هایشان مربوط به گذشته باشد. از طرفی تنوع علمی و رشته‌های مرتبط با بوعلی‌سینا نیز ویژگی ممتازی به شخصیت بوعلی‌سینا بخشیده است.

 

شاه‌حسینی سپس افزود: شخصیت بوعلی‌سینا در عرصه داخلی ایران  دارای چنان جامعیتی است که مورد اجماع متفکران و اندیشمندان در حوزه و دانشگاه است و کمتر دیده می‌شود که مخالف داشته باشد. بنابراین اجماع زیبنده و جالبی حول محور بوعلی‌سینا شکل گرفته است.

 

مشاور ارشد بنیاد بوعلی‌سینا، مأموریت‌های اساسی این بنیاد را شناخت، تکریم و معرفی بوعلی‌سینا و دیگر عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و کمک به تعمیق و توسعه علمی و فرهنگی کشور خواند و گفت: بنیاد بایستی یک مرکز جهانی بوعلی‌سینا ایجاد کند تا مرجعیتی برای اطلاعات و مطالعات مربوط به بوعلی و بوعلی‌شناسی باشد. با همین هدف بایستی همت و اراده‌ای مهم شکل گیرد تا ایران به عنوان داعیه‌دار تفکر و اندیشه بوعلی، پاسخگوی متقاضیان این عرصه باشد.

 

عضو هیئت امنای بنیاد اضافه کرد: طرح جامع گردآوری آثار مخطوط و چاپی ابن‌سینا پژوهی یکی از محورهای بزرگ فعالیت بنیاد است که پشتوانه مالی زیادی می‌خواهد که در مراحل اولیه آن 800 نسخه خطی دیجیتالی از کتب و رساله‌های شیخ‌الرئیس و برخی پایان‌نامه‌های مرتبط گردآوری شده است.

 

یوسف شاه‌حسینی، ترجمه، تصحیح و انتشار آثار بوعلی‌سینا را از دیگر محورهای فعالیت بنیاد ذکر کرد و افزود: تاکنون کمتر از پنجاه درصد آثار بوعلی‌سینا ترجمه شده و تنها نیمی از ترجمه‌های موجود مناسب ارزیابی شده است. بنابراین ضرورت دارد که آثار شیخ‌ پس از ترجمه و تصحیح به زبان فارسی به دیگر زبان‌های دنیا نیز منتشر شود. در حوزه فلسفی کار تصحیح آثار شیخ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از چند سال پیش با اعتبارات ریاست جمهوری آغاز شد که در حال حاضر متوقف شده است.

 

شاه‌حسینی، اجرای طرح ظرفیت شناخت بوعلی‌سینا شناسی را از دیگر محورهای تعریف شده در برنامه‌های بنیاد بوعلی ذکر کرد و گفت: در خیلی از مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از ایران، به صورت پراکنده به موضوع بوعلی‌سینا از طریق نشر کتاب و فعالیت‌های علمی می‌پردازند، که آمار درستی از آن‌ها در دسترس نیست. اجرایی شدن این طرح می‌تواند به شناسایی این مراکز و استفاده از ظرفیت آن‌ها در جهت غنای مرکز جهانی بوعلی‌سینا کمک شایانی باشد.

 

برگزاری همایش همایش و کنگره‌های ملی و بین‌المللی از دیگر محورهایی بود که مشاور ارشد بنیاد بوعلی‌سینا درباره آن گفت: با عنایت به مطالعه هدفمند درباره ضرورت انجام چنین همایش‌هایی که تکراری نبوده و ابعاد جدیدی از اندیشه و آثار شیخ را بررسی و معرفی نماید، این همایش‌ها می‌تواند نقش شایسته‌ای در معرفی ابعاد متعدد علمی و پژوهشی شیخ‌الرئیس به نسل جوان و دانشگاهی کشور و حتی سایر نقاط جهان ایفا نماید.

عضو هیئت‌ امنای بنیاد بوعلی‌سینا، طراحی اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا را جزو محورهای بنیادین در جهت توسعه و تعمیق فعالیت‌های علمی ذکر کرد و گفت: اهدای این جایزه در سال 1388، یک دوره در گستره جهانی در جشنواره حکمت سینوی انجام شد و بسیار مؤثر بود. حتی افق ایده‌آل آن تبدیل شدن به مشابه‌ای برای جایزه نوبل بود. در آن دوره، آیت‌الله جوادی آملی، دکتر ولایتی، دکتر حسین نصر، حجت‌الاسلام خسروشاهی و دکتر میکلوش ماروت از مجارستان پنج نفری بودند که در پنج محور جایزه گرفتند و تقریبا 15 سازمان ملی هم برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند. گرچه متأسفانه دومین دوره آن به خاطر تأمین نشدن اعتبار هنوز برگزار نشده است.

 

شاه‌حسینی سپس درباره طرح‌های تأسیس پژوهشکده حکیم هزاره‌ها، مرکز هماهنگی و توسعه طب سنتی، جایزه دو سالانه ابن‌سینای یونسکو برای اخلاق در علم و فناوری، مجمع جهانی همیاران سینوی، مرکز دیپلماسی میان فرهنگی عالمان و هم‌اندیشی گسترش عقلانیت، توضیحاتی برای اعضاء ارایه کرد.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در پایان ضمن تشکر از عنایت دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنا در زمینه دیپلماسی فرهنگی و در راستای تقویت بنیه مادی و معنوی بنیاد؛ حضور فعال و حمایتی مؤثر آقای نیکبخت استاندار همدان و مسئولیت پذیری جناب آیت‌الله محمدی برای ادامه مسیر را ستود و گفت: امیدواریم در سال‌‌های پیش رو، رشد و شکوفایی علمی و پژوهشی در این بنیاد درخور نام بزرگ بوعلی‌سینا، رونق شایسته بگیرد.

 

مشاور میراث فرهنگی کشور: بوعلی سند گستره فرهنگی جهان ایرانی است

دکتر سید محمد بهشتی، مشاور سازمان میراث فرهنگی کشور نیز درباره مصادره شخصیت‌های ایرانی از سوی کشورهای دیگر و بستگی روشن آن‌ها به ایران اسلامی گفت: ایران بزرگ تا صد سال گذشته،‌ شامل تمام قفقاز و آسیای مرکزی بود و از کوه‌های هندوکش و رودخانه سند تا عراق و جنوب خلیج فارس ادامه داشت. بنابراین وقتی بوعلی از محل تولد خودش حرکت می‌کند، تا زمانی که به همدان می‌رسد، احساس نمی‌کند از ایران خارج شده است. مولانا نیز که از بلخ به قونیه می‌‌رود، احساس نمی‌کند که از ایران خارج شده است.لذا همه‌ این منطقه حوزه‌ای فرهنگی به نام ایران بوده است.

 

بهشتی با اشاره به نقش آثار و میراث شیخ‌الرئیس در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی کشورگفت: وقتی از حوزه فرهنگی ایران صحبت می‌کنیم، وسعت آن را باید در  نظر بگیریم نه فقط مرزهای فعلی سیاسی ایران را. در عین حال در آن حوزه وسیع که اگر اسمش را جهان ایرانی بگذاریم، مرکزش همین جاست؛ همیشه هم همین‌جا بوده و از این به بعد هم باید همین‌جا باشد. اتفاقا شخصیت‌هایی مثل بوعلی، فردوسی، مولانا و امثال این‌ها، شاهدهایی بر این قضیه هستند که گستره فرهنگی ایران جغرافیای وسیعی را تشکیل می‌دهد.

 

از طرفی متأسفانه شرق‌شناسان سوءتفاهمی ایجاد کرده‌اند و هر نوشته‌ای که به زبان عربی است را به اعراب منتسب کرده‌اند. در حالی که همین امروز هم، در حوزه‌های علمیه‌ ما، برخی از متون علمی را به زبان عربی می‌نویسند و این سنتی است که در طول تاریخ ما وجود داشته است.

 

استاندار همدان: پایگاه جهانی بوعلی‌سینا شناسی ایجاد می‌کنیم

محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در بنیاد بوعلی‌سینا، گفت: آقای شاه‌حسینی رئیس سابق بنیاد و عضو فعلی هیئت امنا نیروی بسیار علاقه‌مند و پرتوجه نسبت به مسئولیتی‌ است که پذیرفته است. هم‌چنین تلاش جناب آیت‌الله محمدی و پذیرش مسئولیت بنیاد توسط ایشان قابل تقدیر است و ایشان به تنهایی مدافعی سرسخت برای افکار بوعلی‌سینا در کشور است.

 

استاندار همدان درباره ضرورت تکریم و بزرگداشت بزرگان ایران زمین و به ویژه بوعلی‌سینا، اضافه کرد: در زمانی که ایران امپراطوری بود، همه این بزرگان در قالب جغرافیایی ایران آن زمان جای داشتند. وقتی که سرزمین ایران کوچک‌تر شد، تعلق این بزرگان به ایران نه تنها قطع نشده و نمی‌شود بلکه با اهمیتی به مراتب بالاتر، جزو مفاخر همیشگی فکر و معنویت و پشتوانه علم و فرهنگ کشور محسوب می‌شوند. و البته برای گرامیداشت این بزرگان باید با کشورهای دیگر برنامه‌های مشترک انجام داد و آن‌هایی که به این دانشمندان تعلق خاطر دارند را در برنامه‌های خود شریک کنیم.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به این‌که نباید از این‌که بزرگان ایران زمین، مورد تکریم کشورهای دیگر هستند نگران باشیم، گفت: به طور مثال مقبره میر سیدعلی همدانی در کولاب تاجیکستان و مورد احترام مردم این کشور است اما ما باید میرسیدعلی‌ همدانی را بیشتر از تاجیکستان بشناسیم و برایش بزرگداشت بگیریم. تصویر مقبره میرسیدعلی همدانی و بوعلی‌سینا روی اسکناس‌های تاجیکستان است و برایشان ارزش قائلند، ولی ما تاکنون برای معرفی و پاسداشت میرسیدعلی کاری نکرده‌ایم. البته همین‌جا اعلام می‌کنیم قرار است به مناسبت اعلام سال‌های 2014و 2015 از سوی یونسکو به مناسبت هفتصدمین سال ولادت میرسیدعلی، همایش مهمی در همدان برگزار شود که امیدواریم وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی ملی مساعدت و همکاری لازم را با استان همدان انجام دهند.

 

استاندار همدان سپس اضافه کرد: برخی از مشاهیر ما جهانی‌اند و نمی‌خواهیم بگوییم دیگران از آن سهمی ندارند. آن‌ها هم می‌توانند به این مشاهیر فخر کنند اما ما خودمان باید بزرگداشتشان را جوری برگزار کنیم که در شأن آن‌ها باشد و به دنیا هم بگوییم که این‌ها روزی جزو ایران بزرگ ما بوده‌اند.

 

"نیکبخت"، کار معرفی شیخ‌الرئیس به جهانیان را پیچیده و سخت ندانست و گفت: کار ما در رابطه با شناسایی و معرفی حضرت بوعلی، سنگین و سخت نیست. در طول هزاره گذشته بوعلی‌سینا به جهانیان معرفی شده است. ما اگر بتوانیم، باید در سایه نام ایشان و با گردآوری آثار مغفول مانده جناب شیخ‌، پایگاهی برای مراجعه علاقه‌مندان مردم دنیا در همدان ایجاد کنیم. وقتی مقبره بوعلی در همدان است باید در شأن این مقبره و این مرد بزرگ کار کرده باشیم. آثارش را در همدان داشته باشیم و بزرگداشت‌های مناسب و مکرری که همیشه تازگی داشته‌ باشد، اجرا کنیم. بایستی در آرامگاه بوعلی‌سینا هر چه گفته و دیده می‌شود، از بوعلی و حواشی شخصیت ایشان باشد. خوشبختانه حضرت آیت‌الله محمدی، خیلی متعصبانه به بوعلی عشق می‌ورزد و بایستی از این شرایط به نحو شایسته استفاده کنیم. پیشنهاد می‌کنیم ایشان برنامه‌ای علمی در کنار آرامگاه اجرا نماید و از شبکه‌های سراسری صدا و سیما پخش شود.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا سپس با اشاره به حذف بودجه و اعتبار بنیاد در سال‌های گذشته، اظهار امیدواری کرد مجلس در سال آینده بودجه لازم برای فعالیت‌های بنیاد در نظر بگیرد.

 

نیکبخت در پایان سخنان خود تأکید کرد: بایستی در سال 93 دست کم برنامه‌ بزرگداشتی، در سالروز تولد بوعلی‌سینا تدارک ببینیم. بنابراین با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری همدان بودجه‌ای به مبلغ ششصد میلیون تومان که هر کدام نیمی از آن را تقبل می‌کنند، در نظر می‌گیریم تا حق بوعلی سینا به عنوان شخصیت ممتاز جهانی ایران دست کم در سال جاری ادا شود و برای سال‌های آتی هم ردیف و اعتبار ماندگار در نظر گرفته شود.

 

زلفی‌گل: سرمایه اجتماعی بنیاد بوعلی در خدمت کشور است

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و بازرس بنیاد نیز با ارایه و اعلام صحت گزارش‌های حسابرسی مالی سال‌های 1390 و 1391 گفت: مبالغ بودجه در نظر گرفته شده برای بنیاد ناکافی و اندک بوده و فراخور فعالیت‌های بزرگ و ماندگار آن نیست؛ گرچه با همین بودجه توانسته است برنامه‌هایی قابل قبول اجرایی نماید.


بازرس بنیاد بوعلی‌سینا درباره توجه به عناصر اصلی دیپلماسی فرهنگی و علمی که افرادی مثل شیخ‌الرئیس، فارابی و رازی هستند؛ توضیح داد: در پرداختن و توجه به مقام شامخ بوعلی‌سینا، بایستی نوع نگاه منفی غربی‌ها و اروپایی‌ها به ایرانیان را تصحیح کنیم و از شخصیت‌هایی مثل بوعلی‌سینا برای کارهای فرهنگی و پالایش خلق و خوهای ناروایی که به ایرانیان نسبت داده‌اند، استفاده کنیم. بنیادهایی مثل بوعلی‌سینا با نیروها و سرمایه‌هایی اجتماعی که دارند، بازوهایی توانمند در خدمت به کشورند که باید از آن‌ها بهره وافی برد. بایستی شرایطی فراهم شود که نسل جوان ما به این باور برسند که در آینده مثل بوعلی سینا شوند. هدف مهم‌تر این است که بگوییم چه شرایطی ایجاد کنیم که به تعداد زیاد، بوعلی‌سیناهایی در آینده در جامعه داشته باشیم.


دارائی: استاندار همدان به گرامیداشت علم و حکمت توجه ویژه دارد

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا با توضیح چگونگی برگزاری نشست سالانه نشست سالانه هیئت امنای این بنیاد اظهار امیدواری کرد در دوره جدید ریاست هیئت امنا و با توجه به سیاست‌های فرهنگی اعلامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،در جهت دستیابی به اهداف و اجرای برنامه‌های ملی و جهانی بنیاد؛ گام‌های شایسته‌ای در سال جاری و سال‌های آتی برداشته شود

.

دارائی با اشاره به تغیر نگرش مدیریت اجرایی استان به حوزه فرهنگ و به ویژه پاسداشت بوعلی‌سینا، اضافه کرد: خوشبختانه، استاندار محترم همدان، جناب آقای نیکبخت و تیم فرهنگی ایشان چه در معاونت سیاسی و چه سایر دستگاه‌های فرهنگی، به داشته‌های میراثی و گرامیداشت بزرگان علم و حکمت توجه ویژه دارند و با توجه به قول مساعد استاندار محترم، امیدواریم بنیاد به عنوان مرکزی شایسته‌ی اعتبار جهانی حکیم بوعلی‌سینا، فعالیت‌های خود را با پشتوانه مسئولان استانی و ملی گسترش دهد و از جمله جایزه جهانی بنیاد که به نام این مرد بزرگ است، احیا و دومین دوره‌اش برگزار شود

.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در پایان گفت: به نیابت رئیس محترم بنیاد، حضرت آیت‌الله محمدی، از هیئت امنای فاضل و ارجمند و شورای علمی و صاحب نظرانی که در طول سال‌های گذشته و اکنون پشتیبان و راهنمای اجرای برنامه‌های پژوهشی و فرهنگی این بنیاد بوده‌اند؛ به ویژه رئیس سابق بنیاد و مشاور ارشد و عضو فعلی هیئت امنا، جناب آقای شاه‌حسینی که مؤسس و بنیانگذار این مرکز علمی است، سپاسگزاری می‌کنم.

 

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۸:۰۵
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۳۲۳
کد خبر : ۲۹۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید