راه‌اندازی بنیاد میرسید علی همدانی با همکاری ایران و تاجیکستان

راه‌اندازی بنیاد میرسید علی همدانی با همکاری ایران و تاجیکستان
علی‌اشرف مجتهد شبستری، مدیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در همایش «میرسیدعلی همدانی» گفت: قصد داریم بنیاد میرسیدعلی همدانی را با همکاری تاجیک‌ها ایجاد کنیم و دبیرخانه دائمی هم برای کارهای تحقیقاتی فعال باشد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا؛ به نقل از خبرگزاری فارس،‌ همایش بین‌المللی هفتصدمین سال تولد میر سید علی همدانی، عارف وارسته ایرانی و نیز ثبت نام وی در تقویم مشاهیر 2014 یونسکو، عصر روز سوم آبان با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا سعیدآبادی، مدیرکل منطقه‌ای یونسکو، آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد بوعلی سینا و نماینده ولی فقیه در همدان، علی اشرف مجتهد شبستری، مدیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، افتخار حسین عارف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو،‌ سید حسن طالبیان،‌ معاون سازمان میراث فرهنگی و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همدان و علاقه‌مندان و فرهنگ دوستان در موزه ملی ایران برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان با نقل از حدیثی از امام حسین (ع) درباره کمک کردن بدون دریغ به دیگران گفت: شعر «هر که ما را یاد کرد،  ایزد مر او را یار باد/ هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی، هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد» مصداق حدیث مشهور امام حسین (ع) بدین مضمون که خدایا مرا کمک کن تا به دشمنم خدمت کنم،‌ است.

 

وی در ادامه افزود: در دعای مکارم الاخلاق هم امام سجاد (ع) به همین نکته تأکید دارند که «خداوندا مرا موفق بن حتی دشمنم از ظلمم در امان باشد». بنابراین ترجمه شعر میر سید علی همدانی جدای از حدیث امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) نیست.

 

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به اینکه میرسید علی همدانی یک تفاوت عمده در عرفان با دیگر عرفا دارد و آن این است که وی راه را هم جزو سیر عرفانی خود قلمداد می‌کند، توضیح داد: برخی در عرفان به شریعت،‌ طریقت و حقیقت معتقدند اما برخی شریعت را فدا می‌کنند اما سید علی همدانی مسیر را هم در سیر عرفانی خود لحاظ کرده است.

 

در ادامه این مراسم محمدرضا سعیدآبادی با اشاره به اینکه شخصیتی چون میر سید علی همدانی دارای ویژگی‌های شعر مولانا نیز هست، گفت: اگر بخواهیم در حکمرانی جهانی ایران نیز حضور داشته باشد یکی از راه‌های آن اهتمام بیشتر به فرهنگ و مشاهیرمان است با میرسیدعلی‌ها، فردوسی‌ها و حافظ‌ها چنین چیزی امکان پذیر است.

 

همچنین در این مراسم سید حسن طالبیان با بیان اینکه سید علی همدانی از شیعیان خالص 12 امامی بود و خدمات بسیاری به اسلام و ایران داشت،‌ توضیح داد: با توجه به تفاهم نامه همکاری که به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده می‌توانیم گفت‌وگوهای بین‌المللی در حوزه مفاخر ایرانی را با همکاری این سازمان آغاز کنیم.

 

نعمت الله امامزاده، سفیر تاجیکستان در ایران نیز با ابراز افتخار خود از حضور در این همایش گفت: در تاجیکستان علاقه دولت و مردم به میر سید علی همدانی بسیار زیاد است تا حدی که پول تاجیکی مردم با نقش میرسیدعلی و آرامگاه او و پول ملی نیز مصرع شعر «هر که ما را یاد کرد،‌ ایزد مر او را یار باد» تزیین شده است. امروز در گنجینه خاورشناسی تاجیکستان 52 اثر از میر سید علی همدانی محفوظ مانده و اکثر آنها به زبان تاجیکی و ایرانی است که انشاءالله با همکاری ایران این آثار به نحو احسنت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

همچنین در این مراسم افتخار حسین عارف با اشاره به بُعد ادبی و شعر میر سید علی همدانی گفت: وی در گسترش اسلام و ادبیات فارسی بسیار تأثیرگذار بود. مهم ترین نکته درباره این عارف برجسته توجه به پیام مودت، صلح و دوستی و انسانیت ایشان است، وی توانست گفتمان تساهل را در بین مردم رونق دهد.

 

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان گلایه خود از دعوت نشدن رسمی در این  مراسم با توجه به اینکه خودش پدر این مراسم محسوب می‌شود که به بزرگداشت فرزندش دعوت نشده،‌ گفت: بنده به مناسبت مراسم ترحیم آیت‌الله مهدوی کنی تهران آمدم که شنیدم برنامه برپا شده است و بدینجا آمدم.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در ادامه افزود: سال 83 از سوی نظام به خطه همدان رهسپار شدم و همان سال رهبری به همدان آمدند و قرار شد ما خیر مقدم این مراسم را حضورشان بگوییم بنده پیش خود فکر کردم که رهبر ما هم نامشان سید علی است و عارف بزرگ ما هم سید علی همدانی، بنابراین دو بیت شعری درخور ایشان گفتم و تقدیمشان کردم.

 

جای گله است انسانی که آن اندازه در تاریخ تأثیرگذار بوده، مکتب حقه دوازده امامی داشته، یک عارف کامل است که همه عالم را جلوه جلال خدا می‌داند بنابراین چرا شاهد این همه خشونت در جهان هستیم؟

 

وی یادآور شد: سال‌ها پیش عده‌ای طلاب خواهر حوزه علمیه کشمیر به همدان آمده بودند شاید باورکردنی نباشد اما اینها آن اندازه به سیدعلی همدانی ارادت داشتند که نام فامیل همه‌شان همدانی با اسامی مطهر حضرت فاطمه (س) بود.

 

آیت‌الله طه‌محمدی با اشاره به شب اول ماه محرم گفت: امشب شب اول محرم است عاشورا امروز در تمام جهان نور افشان است عاشورا یوم الله است، حسینی (ع) که عاشورا را آفرید نیز یوم الله است ، فرزند او میرسیدعلی هم یوم الله است امیدواریم ما در زنده نگه داشتن یاد و خاطره یوم الله‌ها بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم.

*کُربن، «علی ثانی» را آغازگر راهی نوین دانست

علی اشرف مجتهد شبستری با اشاره به مظلومیت میرسیدعلی همدانی در ایران گفت: ‌ما در ایران خیلی او را نمی‌شناسیم، ایشان با 17 پشت پدری و 16 پشت مادری نسبشان به امام حسین (ع) می‌رسد و بنابراین بزرگداشت ایشان در این ایام به لحاظ تقویم مذهبی هم بی مناسبت نیست، در برخی روایات هم هست که امام خمینی (ره) هم از اولاد ایشان است برخی این مباحث را در وب‌گاه‌های سیدحسن خمینی و دیگران نوشته است.

 

وی با اشاره به اینکه علی ثانی ، 700 نفر را به کشمیر فرستاد اما ما متأسفانه کارهای تحقیقاتی کمی درباره او انجام داده‌ایم، اظهار داشت: هانری کربن می‌گوید، «همدانی» آغازگر راه نوینی است و فیلسوف می‌تواند خیلی از آثار او استفاده کند. مشخص شده که در همدان 95 دست نوشته او موجود است و در تاجیکستان هم هفته پیش شنیدم که 37 نسخه خطی او آماده انتشار است.

 

مجتهد شبستری با اشاره به خشونتی که امروزه به نام اسلام و مدعیان منطقه آسیای میانه دربر گرفته، آبستن حوادث زیادی است و شاید یکی از بهترین کارها تبدیل بزرگداشت‌ها به نتیجه گیری و جلسات عملیاتی است، ‌گفت: تنها امر مهم برای سیدعلی همدانی انسانیت بدور از قومیت، مذهب و ... بود.

 

وی در پایان یادآور شد: قصد داریم بنیاد میرسیدعلی همدانی را با همکاری تاجیک‌ها ایجاد کنیم و دبیرخانه دائمی هم برای کارهای تحقیقاتی فعال باشد.

 

همچنین در این مراسم مستکین مدیر گروه فرهنگ یونسکو در وصف صفات علی همدانی اشعار و روایاتی بیان کرد و گفت: میرسیدعلی با الهام از فخر‌الدین کبری اذعان می‌کند من هیچ کس نیستم.

 

در ادامه قهرمان سلیمانی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی عنوان کرد: در زمانه خشم و خشونت سخن از معماران حلم و سلم و مدارا از سر بی نیازی نیست بلکه عین نیاز است. آنچه ما در زندگی شخصی خود رعایت نمی‌کنیم فراخوان این مرد بزرگ است.

 

وی یادآور شد: گام‌هایی که درباره شناساندن میرسیدعلی همدانی انجام شده بزرگ نیست حقیقتاً چند سالی که در تاجیکستان بودم کارهای تاجیک‌ها را دیدم اما به دلیل تفاوت خط و تا حدودی زبان ،‌این همت مردانه ایرانیان را نیز می‌طلبد که آثاری ترجمه و منتشر کنند. محیط‌های علمی ما باید بیشتر کار کنند و شیعیان معارف شیعه را بسط دهند چرا که نقش سیدعلی همدانی در قوام بخشی و وحدت بخشی جهان اسلام بسیار مهم است.

 

 

۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۳:۳۴
خبرگزاری تسنیم؛ ۳ آبان ۱۳۹۳ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۶۸۱
کد خبر : ۳۰۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید