در دیدار آیت‌الله طه‌محمدی با رئیس بنیاد ایران‌شناسی مطرح شد: حکمت اشراقی ابن‌سینا مورد توجه قرار گیرد

در دیدار آیت‌الله طه‌محمدی با رئیس بنیاد ایران‌شناسی مطرح شد:  حکمت اشراقی ابن‌سینا مورد توجه قرار گیرد
رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در دیدار با رئیس بنیاد ایران‌شناسی بر همکاری علمی و پژوهشی بین دو بنیاد برای معرفی آثار و اندیشه‌های شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا تأکید کرد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا، در این دیدار که در روز شنبه 10 آبان 1393 در تهران و در محل بنیاد ایران‌شناسی انجام شد، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در نشستی با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد ایران‌شناسی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا به بررسی ظرفیت‌های ملی و جهانی میراث فکری و اندیشگی بوعلی‌سینا و راهکارهای لازم برای تقویت بنیاد بوعلی‌سینا پرداختند. در این دیدار که استاد پرویز اذکایی، نویسنده و پژوهشگر همدانی و توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا حضور داشتند؛ رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن تجلیل از خدمات علمی ابن‌سینا؛ با اشاره به مخالفت‌ها با‌ آثار شیخ‌الرئیس؛ اظهار داشت: ابن‌سینا جامع تمام علوم زمان خودش بوده و گناه بزرگ او از جانب مخالفین، همین جامعیت اوست. ایشان همچنان که پزشک و طبیب بوده، فلسفه و مخصوصاً فلسفه اشراقی برایش مهم بوده است. در بعد از اسلام، فلسفه، علوم و حتی ادبیات عرب و نظایر این‌ها روی دوش شیعیان و ایرانی‌ها بوده و اینها نگهبان علم بوده‌اند. ابن‌سینا یک شخص است اما به جریان بزرگی به نام باطنی وصل است. ائمه شیعه که در مدینه نشسته بودند تا خراسان شعبه‌ها و شاخه‌های سیاسی و نظامی داشتند. رساله­ الطیر بوعلی‌سینا کتابی عرفانی نیست، بلکه دستورالعمل چریکی است.

 

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای اضافه کرد: در زمینه همه ابعاد ابن‌سینا باید مطالعه و پژوهش انجام گیرد. حکمت اشراقی شیخ‌الرئیس باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که از خصوصیات شیعه مواظبت و ملازمت حکمت اشراق است.

وی درباره پشتکار و تلاش علمی ابن‌سینا نیز گفت: شیخ‌الرئیس زمانی که وزیر بوده، تمام روز کار دولتی انجام می‌داده و‌ کارهایی مثل ارتشتاری و امور روزمره حکومت‌داری وقت ایشان را می‌گرفت. او نفر دوم حکومت بوده است، اما چنان با مباحث علمی و فلسفی و آموزش آن عجین بود که بعد از فارغ شدن از کارهای حکومتی، شبانه و تا ساعاتی از شب گذشته؛ شاگردان فاضلش گرد او می‌نشستند و او به درس و مباحثه می‌پرداخت. 

 

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به وقایع زندگی شیخ‌الرئیس و ذکر حادثه شورش لشکریان در زمان وزارتش در همدان گفت: همین واقعه شورش لشکریان، ‌مسئله سیاسی روز و بر اثر تحریک عده‌ای در ارتش بوده است. ابن‌سینا دانشمند بسیار بزرگی است و بزرگی و اهمیت بیشترش نیز ایفای نقش اجتماعی و تاریخی چنین شخصیتی است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا؛‌ یکی از گوشه‌های مباحث مربوط به ابن‌سیناپژوهی را آثار غزالی ذکر کرد و افزود: غزالی مسئولیت اصلی‌اش مبارزه با شیعه و اسماعیلیه بوده است. و نوک پیکان حملات او نیز به سمت ابن‌سینا است. برای اینکه بتواند امامیه را بکوبد، ابن‌سینا را می‌کوبد،‌ اما خواجه‌نصیرالدین طوسی بدرستی در مقابلش می‌ایستد.

 

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با اشاره به اهمیت پرداختن و توجه به فلسفه گفت: فلسفه کارش با احیاء و اقامه عقل است و احتیاج به پایمردی دارد.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در پایان خواستار تقویت علمی و فراهم کردن امکانات مادی و معنوی از سوی مسئولان کشور و به ویژه همدان برای بنیاد بوعلی‌سینا شد و گفت: بنیاد بایستی در زمینه معرفی و چاپ رساله‌های بوعلی‌سینا گام‌های بلندتری بردارد. ایجاد کتابخانه‌ای نفیس و انتشارات و مجلات علمی مرتبط و نشست‌های بحث و بررسی می‌تواند در ترویج هرچه بیشتر حکمت سینوی مؤثر باشد و امیدواریم از برکت بنیاد بوعلی‌سینا همه ابعاد زندگی و آثار شیخ‌الرئیس روشن و عرضه شود.

 

 

آیت الله سید محمد خامنه ای 1

 

 

 

 

آیت‌الله محمدی: ابن‌سینا شخصیت بی‌بدیل تاریخ و فرهنگ ایران است

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز با ارایه گزارشی از فعالیت‌های علمی داخلی و خارجی بنیاد، خواستار توجه بیشتر علما و دانشمندان به میراث فلسفی و حکمی شیخ‌الرئیس شد و افزود: خارجی‌ها بیشتر از اینکه ابن‌سینا را به‌عنوان فیلسوف و دارای آثار فلسفی و فکری بشناسند؛‌ ایشان را به‌خاطر طب می‌شناسند. وظیفه بنیاد در برنامه‌های مشترک با مراکز علمی خارج از کشور علاوه بر مباحث پزشکی، تبیین و معرفی آثار فلسفی و فکری بوعلی‌سینا بوده است.

 

آیت‌ا... غیاث‌الدین طه‌محمدی اضافه کرد: سعی کرده‌ایم در همدان جلسات مباحث فلسفی به نحو شایسته برگزار شود. در بسیاری از مراسم و آیین‌های همدان نام ابن‌سینا شناخته شده و دارای احترام و ارج است. مرقد جناب ابن‌سینا دیگر از حال گردشگری صرف خارج شده و محل گردهمایی علاقه‌مندان به دین و حکمت شده است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان؛‌ ابن‌سینا را شخصیتی بی‌نظیر و بی‌بدلیل در تاریخ و فرهنگ ایران ذکرکرد و گفت: فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما با داشتن چهره تابناکی مثل ابن‌سینا و سایر دانشمندان حوزه تمدن ایران،‌ قابلیت و ظرفیت‌ بی‌همتایی در اختیار دارد که بایستی توسط اهل‌فن و دانشمندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور به نسل جوان ایرانی و نیز سایر کشورهای جهان شناسانده شود.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در پایان خواستار بذل توجه مسئولان کشوری و استانی در اختصاص بودجه و امکانات برای انجام وظایف خطیر و مهم علمی و پژوهشی این ‌بنیاد شد.

 

استاد پرویز اذکایی، ابن‌سینا پژوه همدانی نیز طی سخنانی از تلاش‌های آیت‌ا... طه‌محمدی در منابر و مراسم مختلف برای معرفی ابن‌سینا و برگزاری کلاس‌های طبیعیات شفا در همدان تقدیر کرد و خواستار توجه هرچه بیشتر به شناخت و معرفی بزرگان علم و دانش کشور به‌ویژه ابن‌سینا شد.

 

در این دیدار،‌ توکل دارائی رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا نیز در گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام یافته در بنیاد؛ ظرفیت‌های ناشناخته و در عین حال بکر و قوی حوزه ابن‌سینا پژوهی در داخل و خارج از ایران را برای توسعه علم و دانش به ویژه حکمت و طب بی‌نظیر دانست و گفت: با وجود مشکلات مالی و در دسترس نبودن امکانات کافی، این بنیاد ارتباط قابل قبولی با مراکز علمی و پژوهشی ملی و برخی کشورهای آسیای میانه و دانشگاه‌های خارجی برقرار کرده است.

 

 

 

آیت الله سید محمد خامنه ای 2

 

 

 

۱۹ آبان ۱۳۹۳ ۱۲:۲۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۴۵
کد خبر : ۳۰۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید