رونمایی از تندیس استاد انوار، بوعلی‌شناس نامدار

رونمایی از تندیس استاد انوار، بوعلی‌شناس نامدار
طی مراسمی در کتابخانه ملی، تندیس استاد دکتر سیدعبدالله انوار رونمایی و تالاری هم به نام وی در این سازمان افتتاح شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عصر روز دوشنبه 27 آبان در مراسم بزرگداشت استاد سیدعبدالله انوار که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: این استاد گرانقدر، جوان‌ترین عضو لغت‌نامه دهخدا بود که تصحیح متن جهانگشای نادری و مطالعاتی درباره شیخ انصاری و آخوند خراسانی از جمله فعالیت‌های دیگر وی به شمار می‌رود.

 

او افزود: دکتر انوار با فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی به تاریخ و تمدن اسلامی خدمت کرد و در عین حال اکنون برای تمدن اسلامی به شدت نگران است زیرا در برخی نقاط منطقه، چهره‌ای که از اسلام منعکس می‌شود، به شدت تیره و تار است  و متاسفانه  برده فروشی و گردن‌زنی را نشان می‌دهد.

 

این استاد گرانقدر 20 جلد کتاب فهرست‌نویسی نسخه‌خطی تألیف کرده است

در ادامه دکتر کامران فانی عضو هیات علمی کتابخانه ملی گفت: نزدیک 40 سال است که ایشان را می‌شناسم. دکتر انوار محضری گرم و صمیمی دارد و می‌شود از محضر ایشان دانش‌اندوزی کرد. 

 

او ادامه داد: نام استاد انوار به عنوان نسخه‌شناس مطرح است که البته بیشترین فعالیت ایشان در کتابخانه ملی به این حوزه برمی‌گردد. این استاد گرانقدر 20 جلد کتاب فهرست‌نویسی نسخه‌خطی تألیف کرده است که اثر ماندگاری برای کشور محسوب می‌شود.

 

فانی به دیگر فعالیت‌های استاد انوار اشاره کرد و ادامه داد: ایشان شیفته کتابخوانی است و عادت دارد که بر کتاب‌های مورد مطالعه خود حاشیه بنویسد؛ همانطور که بر کتاب شفای ابن‌سینا و اساس الاقتباس حاشیه‌های ارزشمند نوشته است.

 

این عضو هیأت علمی کتابخانه ملی به اشراف استاد انوار بر فلسفه قدیم و جدید اشاره کرد و افزود: در کنار حاشیه‌نویسی به کتب قدیم، این استاد گرانقدر شرح مفصلی بر «نقد عقل محض» کانت نوشته و کتاب «هستی و زمان» ‌هایدگر را هم شرح کرده است.

 

فانی در این مراسم همچنین از شورای شهر پایتخت درخواست کرد که معبری در تهران به نام استاد انوار نام‌گذاری شود.

 

در این مراسم همچنین دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هم به ایراد سخنرانی درباره شأن علمی استاد انوار پرداخت و تاکید کرد: جای شرمندگی است که چرا چاپ تحشیه استاد بر کتاب شفای ابن‌سینا در داخل کشور میسر نشده و این اثر ارزشمند در گوشه‌ای دور از دست علاقه‌مندان است که بیم آن می‌رود به دست فراموشی سپرده شود.

 

او ادامه داد: من در سال 1330 که از دانشگاه علوم معقول و منقول فارغ‌التحصیل شدم  که به علت معمم‌بودن در میان جمع فارغ‌التحصیلان غریب بودم اما استاد انوار به دلیل مطالعات گسترده حوزوی به من توجه بسیار کرد و از همان زمان با وی معاشرت داشته‌ام.

 

این استاد دانشگاه تهران افزود: دکتر انوار به ادبیات، فلسفه، منطق، فقه و اصول علاقه و اشراف دارد و زمانی که ما در دوره دکترای ادبیات فارسی در دانشگاه تهران کتاب‌های سنگین عرفانی را آموزش می‌دیدیم، ایشان بدون گذراندن رشته درسی  و داشتن استادان ما،  کتاب‌ها را مطالعه می‌کرد و مطالب آن را به خوبی فرا می‌گرفت.

 

در این مراسم همچنین احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی گفت: در برنامه‌ای که به مناسبت مشروطه از ایشان دعوت کرده بودیم تا ما را در تهرانگردی همراهی کند، مشخص شد که ایشان بسیاری از خانه‌های تاریخی و ناشناخته تهران را می‌تواند از نظر موقعیت و با بیان چندین خاندان از مالکان قبلی آنها شناسایی کند. این موضوع در نگارش کتاب‌های ارزشمند از هویت تهران بسیار موثر است.

 

او ادامه داد: در این برنامه اگر ایشان همراه ما نبود مالکان خانه‌های تاریخی در را به رویمان باز نمی‌کردند، اما به علت احترام فراوان به مقام علمی ایشان ما را برای بازدید از خانه‌های ارزشمند ملی دعوت کردند.

 

به گفته مسجد جامعی، این استاد نسخه‌پژوه و فعال لغت‌نامه دهخدا، به  تاریخچه دقیق سیر خانه‌های تاریخی تهران اشراف کامل دارد و نگارش چند مقاله درباره باغ‌های تهران به همین دانش گسترده ایشان برمی‌گردد.

 

این عضو شورای شهر تهران همچنین اظهار کرد: علاوه بر حاشیه‌نویسی دکتر انوار بر کتاب شفای ابن‌سینا و نگارش تعلیقات ارزشمند بر اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی، فعالیت‌های ارزشمند بسیاری در حوزه نجوم، موسیقی و ریاضی داشته‌اند. این استاد فرهیخته ویژگی‌های اخلاقی بارزی دارد و عمر وی الگوی تام و تمام از نگرش علمی در فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

 

مسجد جامعی ادامه داد: درباره تاریخ تهران آثار اندکی در دست است مانند شرح زندگانی من که نویسنده آن به دلیل ارتباط با بدنه حاکمیت به خوبی نتوانسته از اوضاع اجتماعی و لایه‌های متوسط جامعه پرده بردارد.

 

این کارشناس حوزه فرهنگ افزود: در آثار مرحوم کریمان هم با کتابی آکادمیک روبه رو هستیم که همه مردم نمی‌توانند از آن بهره ببرند اما اگر قرار باشد دکتر انوار کتابی درباره تاریخ تهران بنگارد، به دلیل سر و کار داشتن با قشر متوسط جامعه می‌تواند تغییرات و تحولات عصر حاضر با به بهترین شیوه منتقل کند.

 

مسجد جامعی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده در کنار بزرگداشت استاد انوار آثار دیگر وی که مراحل چاپ پیچیده دارد منتشر شود.

 

در پایان این مراسم، تندیس استاد دکتر سید عبدالله انوار در کتابخانه ملی ایران و در یک تالار تازه تأسیس آن به نام «استاد انوار» رونمایی شد.

 

بنیاد بوعلی برای چاپ شرح شفای استاد انوار بودجه ندارد

توکل دارائی، رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در این زمینه توضیح داد: استاد عبدالله انوار چهره‌ای سرشناس در حوزه تحقیق و پژوهش‌های حکمی، فلسفی و ریاضی است و به عنوان یک دانشمند ایرانی بوعلی‌سینا‌شناس مطرح است.

 

ایشان 20 سال پیش و در طی بیش از 12 سال کل دایره‌المعارف کتاب شفای بوعلی را شرح کرده است.

 

دارائی، ضمن انتقاد از اختصاص نیافتن بودجه به این بنیاد گفت: شخصی مثل استاد انوار یک عمر در آثار شیخ‌الرئیس مطالعه و پژوهش داشته و آثار گرانقدری هم به وجود آورده است. متأسفانه با بی‌مهری مسئولان اجرایی و فرهنگی در کشور و استان این بنیاد نتوانسته بودجه لازم برای چاپ این تصحیح گرانبها را دریافت نماید.

 

رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ بی‌توجهی به رنج و محنت بزرگان دانش و فلسفه اسلامی و به ویژه استاد انوار را شایسته جامعه اسلامی ندانست و افزود: استاد انوار زمانی که کنگره هزاره بوعلی‌سینا و افتتاح آرامگاه ایشان در 60 سال پیش در همدان برپا می‌شد، جوانترین عضو علمی شرکت‌کننده بود و از آن زمان تاکنون نسبت به میراث علمی شیخ‌الرئیس به ویژه در زمینه ریاضی و موسیقی مطالعه و تحقیق داشته است.

 

دارائی وعده داد که به زودی ترجمه و شرح کتاب جوامع علم موسیقی از ریاضیات شفا اثر استاد انوار توسط بنیاد بوعلی‌سینا منتشر خواهد شد.

 

 

۲۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۴:۳۶
خبرگزاری مهر؛ ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۷۹۶
کد خبر : ۳۱۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید