پروفسور کوبایاشی در دیدار با آیت‌الله طه‌محمدی: ابن‌سیناپژوهی در ژاپن رونق گرفته است

پروفسور کوبایاشی در دیدار با آیت‌الله طه‌محمدی: ابن‌سیناپژوهی در ژاپن رونق گرفته است
پروفسور هارو کوبایاشی استاد دانشگاه گاکوگی توکیو و مترجم الهیات شفای بوعلی‌سینا، در روز یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، پس از ادای احترام به آرامگاه بوعلی‌سینا و باباطاهر، ضمن دیدار با آیت‌الله طه‌محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا و نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در محل بنیاد بوعلی‌سینا نیز حضور یافت.

 

 

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، دکتر کوبایاشی که متولد اوکایاما در غرب ژاپن در سال ۱۹۵۹ میلادی است، بیش از ۰۲ سال است که در گروه مطالعات اسلامی دانشگاه گاکوگی توکیو در پایتخت ژاپن، مشغول به پژوهش‌های فلسفی است.

 

وی که به دعوت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران جهت تکمیل مطالعات و گردآوری نسخ خطی برای پژوهش‌های سینوی به ایران آمده بود؛ در سفر یک‌روزه به همدان، با حضور در آرامگاه بوعلی‌سینا، نسبت به مقام شیخ‌الرئیس ادای احترام کرد.

 

وی با اظهار خرسندی از زیارت مرقد بوعلی‌سینا، ضمن بازدید از موزه و کتاب‌های خطی آرامگاه شیخ، ایشان را چهره‌ای شناخته شده برای جهانیان و به ویژه نزد اهل فلسفه دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، پروفسور هارو کوبایاشی، ابن‌سیناپژوه ژاپنی در دیدار با آیت‌الله طه‌محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، گزارش کوتاهی از فعالیت‌های خود در زمینه ترجمه و تدریس آثار شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا و تصحیح کتب فلسفی و عرفان اسلامی دیگر ارایه کرد.

 

ابن‌سیناپژوه ژاپنی که به زبان عربی و انگلیسی مسلط بود، در این دیدار با زبان عربی به گفتگو با آیت‌الله طه‌محمدی پرداخت.

 

دکتر کوبایاشی در زمینه فعالیت‌های ابن‌سیناپژوهی و مطالعات خود درباره فلسفه اسلامی افزود: از سال‌های نخستین حضورم در دانشگاه به مطالعه علوم مشرق زمین پرداخته و از محضر اساتید فلسفه ژاپن، از جمله دکتر ناکسیموتو و دکتر کامادا بهره بردم.

 

من بیش از ۰۲ سال از عمر خود را صرف مطالعه عرفان و فلسفه اسلامی کرده‌ام و در زمینه تصحیح کتاب حکمت‌الاشراق شهرزوری و تدریس آن و نیز تصحیح شرح جلال‌الدین دوانی بر کتاب هیاکل‌النور سهروردی در دانشگاه گاکوگی فعالیت کرده‌ام.

 

ابن‌سیناپژوه ژاپنی درباره مطالعات خود درباره آثار بوعلی‌سینا گفت:

مقالات متعددی درباره قسمت الهیات از دایرة‌المعارف شفای بوعلی‌سینا در مجلات علمی نگاشته‌ام و از چند سال پیش در حال تصحیح "الهیات شفا" هستم و در حال حاضر برای تحقیق و پژوهش در این‌باره به ایران آمده‌ام.

 

وی اظهار امیدواری کرد که بتواند در زمینه معرفی آثار و اندیشه‌های بوعلی‌سینا در ژاپن به فعالیت خود ادامه دهد و در این راه خواستار مساعدت و همکاری بنیاد بوعلی‌سینا شد.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان نیز ضمن تشکر از حضور این استاد فلسفه در همدان از فعالیت‌های علمی وی در زمینه فلسفه اسلامی و به ویژه تدریس و پژوهش‌های سینوی تقدیر کرد.

 

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، ضمن پرسش از زمینه‌های مطالعاتی این استاد ژاپنی، و چگونگی آشنایی او با زبان عربی، با ذکر احادیثی از پیامبر گرامی اسلام، در زمینه شناخت نفس، بر اهمیت خودشناسی در فرهنگ و فلسفه اسلامی تأکید کرد و درباره اصول دین اسلام و مذهب تشیع توضیحاتی ارایه داد.

 

آیت‌الله طه‌محمدی با اشاره به سخنان تمجیدآمیز امام خمینی،‌ رهبر کبیر انقلاب اسلامی در شأن بوعلی‌سینا، گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا رحمت‌الله علیه را در شدت ذهن و نبوغ با تعبیر "وَلَم یَکُن لَه کفُواً اَحد" یادکرده و او را  بی‌نظیر دانسته و رئیس فلاسفه اسلام بر شمرده است.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا درباره اهمیت فلسفه ابن‌سینا و فعالیت‌های علمی این دانشمند، گفت:

ابن‌سینا در روزگار خود در کشف حقایق جهان منحصر به فرد بود و نه تنها در پزشکی بلکه در فلسفه و سایر علوم سرآمد بود. او در شناخت و آگاهی نسبت به علوم زمانه‌اش بسیار جامع بود. مؤلفات ابن‌سینا بیش از دویست جلد کتاب و حتی بیشتر است و به تحقیق؛ این شیخ اعظم، بالاترین تلاشگر علمی در بین بشریت است.

 

پروفسور کوبایاشی در دیدار یک‌روزه خود از همدان همچنین از آرامگاه باباطاهر عریان نیز بازدید کرد و با حضور در بنیاد بوعلی‌سینا، پژوهش‌های فلسفی خود را تشریح کرد.

 

دکتر کوبایاشی در این دیدار در پاسخ به پرسش‌های توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، خلاصه‌ای از فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه گوکاگی توکیو را بیان کرد.

 

وی با تشکر از میهمان‌نوازی و میزبانی بنیاد بوعلی‌سینا گفت: افتخار می‌کنم که توانستم در شهر همدان به زیارت آرامگاه بوعلی‌سینا بیایم. من بیش از بیست سال است که در زمینه فلسفه اسلامی و ابن‌سینا پژوهی فعالیت دارم و پایان‌نامه دکترایم در زمینه متافیزیک بوده است.

 

ابن‌سیناپژوه ژاپنی که فعالیت علمی خود را از ۱۲ سالگی شروع کرده است؛ افزود: در گروه مطالعات اسلامی در دانشگاه گوکاگی توکیو، تحقیق و پژوهش درباره فلسفه اسلامی و ایرانی پررونق است و اساتیدی چون دکتر تاکیشیتا که متخصص ادبیات عربی است مشغول به فعالیت هستند.

 

پروفسور کوبایاشی درباره اهمیت و تأثیر ابن‌سینا در تفکر شرق و غرب جهان نیز گفت:

یکی از قویترین و بزرگترین دانشمندان عالم ابن‌سیناست و آثار و اندیشه‌های ایشان در تمدن جوامع مختلف خیلی مؤثر بوده و در ژاپن فیلسوف و دانشمند معروفی است. البته ابن‌سینا بیشتر در بین قشر تحصیلکرده شناخته شده و در هر دو زمینه پزشکی و فلسفی مشهور و معروف است.

 

دکتر کوبایاشی در مورد ترجمه آثار و رساله‌های بوعلی‌سینا در ژاپن، اضافه کرد:

کلیات قانون در طب، علم‌النفس کتاب شفا و ارجوزة فی الطب در ژاپن ترجمه و چاپ شده‌اند. ابن‌سیناپژوهی در سالهای گذشته در ژاپن رونق گرفته و اهمیت کار در این‌باره خیلی آشکارتر شده است.

 

وی که جزو معدود ابن‌سیناپژوهان ژاپن است؛ درباره فعالیت‌های علمی خود افزود:

از 5 سال پیش بر روی الهیات شفا کار کرده‌ام، برخی مطالب و مقالات در این‌باره در مجلات علمی و کنفرانس‌ها ارایه داده‌ام و امیدوارم تا کمتر از 5 سال آینده پژوهش‌هایم درباره الهیات شفا را به اتمام برسانم و ترجمه آن را کامل می‌نمایم.

 

وی ارتباط با مراکز علمی و فلسفی ایران را به منظور پیشرفت کار علمی خود مؤثر دانست و گفت:

کمک‌های بنیاد بوعلی‌سینا و دعوت به شرکت در کنفرانس‌های داخل ایران در بهبود روند ابن‌سیناپژوهی خیلی تأثیرگذار خواهد بود. به ژاپن که برگردم حتماً در زمینه تشویق دانشجویان برای مطالعه در زمینه بوعلی‌سینا بیشتر از گذشته تلاش خواهم کرد.

 

وی درباره سفر کوتاه‌مدت خود به همدان نیز گفت: واقعاً متأسفم که بیشتر از چند ساعت نتوانستم در شهر همدان باشم، کاش بیشتر می‌ماندم، همدان را شهر بسیار زیبایی دیدم که آب‌وهوایی خوش دارد، مشتاقم که دوباره بتوانم به همدان بیایم.

 

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا نیز ضمن خوش‌آمدگویی به این استاد دانشگاه، از تلاش و کوشش‌های علمی ایشان در معرفی و شناخت شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا تقدیر کرد و گفت:

این بنیاد در راستای رسالت جهانی خود در معرفی بوعلی‌سینا دست همه پژوهشگران و دانشمندانی را که برای ترویج حکمت سینوی می‌کوشند، به گرمی می‌فشارد و آمادگی داریم که با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در ژاپن بیشتر از گذشته مشوق ابن‌سیناپژوهی در کشور ژاپن باشیم و با جنابعالی و سایر مراکز علمی و فلسفی مراوده و همکاری داشته باشیم. انتظار داریم جنابعالی نیز در ترویج ابن‌سیناپژوهی در دانشگاه‌های ژاپن و آشنایی ما با سایر دانشمندان و پژوهشگران ژاپنی ما را کمک کنید.

 

حضور شما را در همدان، شهر آرامگاه بوعلی‌سینا، گرامی می‌داریم و امیدواریم با خاطره‌ای خوش به کشورتان برگردید.

 

 

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۸:۳۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۸۶۷
کد خبر : ۳۱۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید