ضرورت معرفی مفاخر علمی و فرهنگی استان، پیام مهم همایش مصلح بیدارگر

 

در همایش ملی مصلح بیدارگر که با هدف بزرگداشت نام و یاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهیختگان، نخبگان و مسئولان کشوری و استانی در زادگاه این اندیشمند بزرگ برگزار شد، مباحث مهمی مطرح شد که گذشته از اهمیت این همایش و آثار و نتایج آن برای کشور و استان، از جهات دیگر نیز برای استان حایز اهمیت است.

 

1- تجربه همایش‌های فرهنگی و علمی در استان که از گذشته تاکنون بارها شاهد برگزاری آن بوده‌ایم، به خوبی نشان داده که استان همدان به جهت برخورداری از ظرفیت‌های مهم فرهنگی و داشتن مفاخر و مشاهیر علمی، ادبی، عرفانی و فلسفی ظرفیت خوبی برای پایلوت شدن در برگزاری اینگونه همایش‌ها دارد و می‌توان در آینده دبیرخانه‌های دائمی برای خیلی از کنگره‌ها و همایش‌ها در این استان ایجاد کرد.

 

2- مسئولان استان از فرصت همایش مصلح بیدارگر استفاده کردند تا برای چندمین بار بحث معرفی و شناساندن مفاخر علمی و فرهنگی استان، به عنوان یک دغدغه جدی مطرح شود؛ زیرا پیش از این نیز هم از زبان نماینده ولی فقیه در استان و هم دیگران چنین ضرورتی مورد تأکید قرار گرفته بود.

 

امام جمعه همدان در همایش مذکور بر این موضوع تأکید کرد و ضمن اینکه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست به معرفی شخصیت‌های بزرگی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی کمک کند، بیان کرد که «فلسفه برگزاری همایش‌ها این است که بزرگانی که مانند خورشید درخشیده‌اند برای همیشه زنده بمانند و به عنوان یک الگو به جامعه جهانی معرفی شوند».

 

استاندار همدان نیز بار دیگر از چنین ضرورتی سخن گفت و با تأکید بر شناسایی و معرفی مفاخر و شخصیت‌های مختلف استان به جهانیان، تصریح کرد که «باید با چاپ آثار و تألیفات شخصیت‌های برجسته این دیار موجب توسعه فرهنگی استان شویم».

 

نیکبخت در همین راستا و به منظور تجلیل از مفاخر استان از جمله سید جمال‌الدین اسدآبادی گفت که «سال 95 در همدان را به نام این شخصیت بزرگ نامگذاری خواهیم کرد».

 

این گونه تأکیدهای مکرر به خوبی نشان می‌دهد که ما در سال‌های گذشته از ضرورتی که در راستای توسعه استان اجتناب‌ناپذیر است، تا حدود زیادی غفلت کرده‌ایم و لذا باید آستین‌ها را بالا بزنیم و در راستای معرفی بیش از پیش مفاخر علمی و فرهنگی استان تلاش کنیم.

 

البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اقدامات انجمن آثار و مفاخر ملی را که انجمنی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شناسایی مفاخر برجسته فرهنگی دانست.

 

با توجه به اینکه این انجمن در هر استانی فعال است، از ظرفیت آن می‌توان در جهت بزرگداشت مفاخر و شناساندن آنها در سطح ملی و بین‌المللی به خوبی استفاده کرد.

 

3- طرح برخی مشکلات در این همایش از جمله تصویب نشدن بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیمه تمام بودن طرح بنای یادبود سیدجمال‌الدین اسدآبادی از سوی مسئولان استان اقدامی مناسب و البته مورد انتظار بود که با اسقبال مردم و رسانه‌ها مواجه شد.

 

در همین راستا نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا نسبت به احیا و راه‌اندازی بنیاد علمی سید جمال‌الدین اسدآبادی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

 

بدون شک انتظار مهمتر، اقدام عملی در این زمینه است تا بنیاد سید جمال به نوعی احیا شده و جایگاه اصلی خود را در میان دیگر بنیادهای بین‌المللی بازیابد.

 

همچنین تکمیل بنای یادمان سید جمال‌الدین اسدآبادی از جمله ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن این کار مهم صورت گیرد. زیرا در شأن استان تاریخی و فرهنگی همدان نیست که اینگونه مشکلات همچنان باقی بماند.

 

4- نکته قابل توجهی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حل مشکلات کنونی و فراهم کردن زمینه‌های معرفی بیش از پیش مفاخر علمی و به دنبال آن توسعه فرهنگی استان مطرح کرد، تلاش و اقدام مناسب و بیش از پیش مسئولان استانی در این زمینه است که اتفاقاً از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

به عنوان نمونه علی جنتی در خصوص وضعیت نابسامان بنای یادبود سید جمال‌الدین اسدآبادی به صراحت گفت که «مسئولان استانی و شهرستانی باید در ارتباط با وضعیت ساختمان و تملک اراضی اطراف بنای سید جمال‌الدین پاسخگو باشند».

 

این امر نشان می دهد که مسائل ومشکلات مذکور، هم دغدغه مسئولان استانی و شهرستانی و هم مدیران کشوری است؛ لذا انتظار می‌رود در این خصوص هماهنگی مناسب‌تری در بین استان و مرکز صورت گیرد تا موانع موجود در مسیر رشد و توسعه بنیادها و مراکز علمی و فرهنگی به‌ویژه آنهایی که جنبه بین‌المللی و جهانی دارند، از میان برداشته شود.

 

 

۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
روزنامه همدان پیام؛ 16 اسفند 93 - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۵۲۹
کد خبر : ۳۲۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید