رونمایی از ترجمه جوامع علم موسیقی بوعلی در نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از ترجمه جوامع علم موسیقی بوعلی در نمایشگاه کتاب تهران
از برگردان و شرح جوامع علم موسیقی از کتاب شفای بوعلی‌سینا در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می شود.



به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ توکل دارائی، رئیس روابط عمومی این بنیاد در این‌باره افزود: این کتاب توسط استاد نامدار حکمت و ریاضی، جناب سید عبدالله انوار از عربی به فارسی ترجمه و شرح شده که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، عصر روز پنجشنبه 24 اردیبهشت 94، در آیینی با حضور این استاد برجسته و میهمانان و اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی می‌شود.

 

توکل دارائی اضافه کرد: قسمت جوامع علم موسیقی، زیر مجموعه‌ای از ریاضیات شفاست که در هزاره گذشته به زبان فارسی ترجمه و شرح نشده و کمتر کسی توانسته در زمینه اقتباس و یا بهره‌برداری از این متن علمی اظهار نظر نماید، چرا که بیشترین قسمتی که از شفای شیخ‌الرئیس مورد توجه و نظر شارحان و مترجمان بوده، الهیات و طبیعیات بوده است.

 

وی با ستایش از تلاش ارزنده استاد انوار در زمینه معرفی حکمت سینوی، افزود: استاد انوار که از اعاظم حکمت و ریاضی و نسخه‌شناس برجسته ملی است، کل دایرة‌المعارف شفای بوعلی را 20 سال پیش به صورت حاشیه‌نویسی در کنار متن عربی، به فارسی ترجمه و شرح کرده که متأسفانه تاکنون هیچ مرکز و مؤسسه علمی در کشور نتوانسته این فعالیت بی‌نظیر علمی را به زیور چاپ آراسته کند. انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا علی‌رغم مضایق مالی توانسته است، قسمت موسیقی این کتاب را که شیخ‌الرئیس بر آن نام جوامع علم موسیقی گذاشته؛ با اشراف و نظر استاد انوار چاپ و به محضر علاقه‌مندان و دوستداران حکمت سینوی عرضه نماید.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا ضمن درخواست کمک از مراکز علمی و اجرایی استان همدان و کشور برای اختصاص بودجه و کمک برای انتشار ترجمه و تصحیح سایر بخش‌های شفا؛ خاطرنشان کرد: در قرون گذشته هرکس که می‌خواسته با آثار و اندیشه‌های حضرت شیخ آشنا شود و از خوان نعمت دانایی او خوشه برچیند، می‌بایست به زبان نگارش کتب ایشان، یعنی عربی آشنا می‌بود و هر حاشیه و تدریسی نیز فارغ از بیان و نگارش به این زبان نبوده است. اما در سده گذشته و با گسترش صنعت چاپ و بنیادگذاری دانشگاه‌های نوین در ایران، جای خالی ترجمه آثار بوعلی برای استفاده دانشجویان و فرهیختگان و عامه علاقه‌مندان که به زبان عربی آشنا نبودند، خالی بوده است.

 

بنابراین کمک و مساعدت مراکز علمی و فرهنگی کشور و به ویژه مسئولان اجرایی استان همدان برای انجام چنین کار یگانه‌ای که استاد انوار انجام داده است؛ در معرفی و شناخت شیخ‌الرئیس به نسل کنونی و ترویج حکمت سینوی، باعث زدودن غبار غربت از میراث این دانشمند جهانی ایران خواهد شد.

 

دارائی در زمینه کتاب موسیقی شفا گفت: کتاب جوامع علم موسیقی در 166 صفحه، توسط انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا منتشر و با قیمت 10 هزار تومان عرضه شده است.

 

وی درباره ویژگی‌های کتاب جوامع علم موسیقی نیز گفت: جوامع علم موسیقی سومین کتاب از فلسفه اوسط شفاست که فلسفه اوسط نیز بحث در ریاضیات یا علم تعلیمی می‌کند. این کنتاب شامل 6 مقاله است که هر مقاله آن دارای فصول مختلف است که مقالات اول تا چهارم در زمینه تلحین یا ملودی و مقاله پنجم و ششم به باب ایقاع یا ریتم اختصاص دارد.

 

دارائی همچنین اضافه کرد: در آیین رونمایی از این کتاب جمعی از اساتید و صاحب نظران حکمت و فلسفه، اهالی فرهنگ و هنر استان همدان، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، استاندار همدان و دکتر غلامرضا اعوانی عضو انجمن جهانی فلسفه و رئیس انجمن فلسفه جهان اسلام حضور خواهند داشت که ایشان در زمینه این اثر و کارنامه قابل ستایش استاد انوار در ترویج حکمت سینوی و اهمیت ابن‌سیناپژوهی سخنرانی خواهند کرد.

                                                                                           

 

 

۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۴۸
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۲۱۱
کد خبر : ۳۴۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید