تصحیح انتقادی کتاب اول قانون به زودی چاپ می شود

تصحیح انتقادی کتاب اول قانون به زودی چاپ می شود
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از نگارش مجلد نخست تصحیح قانون ابن‌سینا خبر داد و گفت: با همه تلاشی که انجام شد، این اثر برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال آماده نشد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری فارس، نجفقلی حبیبی، مؤلف و استاد فلسفه و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن بیان این مطلب، گفت: پروژه تصحیح جدید کتاب قانون ابن سینا که احتمالا در شش مجلد منتشر خواهد شد اکنون مجلد نخست آن آماده شده و مراحل صفحه بندی و مختصر کارهای نشر از سوی بنیاد بوعلی سینا در حال انجام است و به زودی به چاپ سپرده می‌شود.

حبیبی با اشاره به اینکه کارهای نگارش مجلد دوم را انجام می‌دهد، گفت: خوشبختانه این اثر تفاوت‌هایی با تصحیح‌های گذشته دارد و مهمترین تفاوت آن این است که یک تصحیح انتقادی محسوب می‌شود تاکنون هرچه تصحیح از قانون شده، تصحیح از روی نسخه‌های خطی با ذکر پاورقی و یک بار هم در هند چاپ شده که خیلی ناقص است، با اینکه از همه تصحیح‌ها بهتر بوده است.

 

این استاد فلسفه در ادامه افزود:‌بنده براساس نسخه‌های خطی برای مقابله با چاپ سنگی تهران و رم کار کردم ،بنابراین نسخه‌های خطی قدیمی و نزدیک به عصر ابن سینا را مطالعه کردم و از شروح قانون نیز برای رفع مشکلات متن در پاورقی‌ها استفاده کردم، بنابراین تلاش کردم مرجع تمام ضمایر را مشخص کنم.

 

حبیبی با تأکید بر لغات دشوار این اثر که توسط افراد برجسته که قانون را شرح کرده‌اند دراین اثر  وجود دارد،‌گفت: براساس منابع معتبر تلاش کردم در این اثر از روش تقطیع استفاده کنم که تصور می‌کنم این کار بی‌سابقه باشد، یعنی عبارات و مطالب را براساس عدد دسته بندی کنم، بنابراین کسانی که می‌خواهند مباحث را بخوانند و به طور مثال از فواید داروها بهره مند شوند به صورت دسته بندی و عدد بندی شده می‌توانند راحت مطالعه کنند.

 

وی همچنین یادآور شد: بنابراین ابتدای کتاب هم نگاشتم محققینی که می‌خواهند نظرشان را ارائه کنند می‌توانند نظرشان را بگویند، بنده در این اثر باب اجتهاد را هم باز گذاشتم، به طور مثال بار نخست معنی یک کلمه را آوردم اما دیگر معانی و کلمات را هم آوردم تا باب اجتهاد باز باشد.

 

 

 

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۳۰
(خبرگزاری فارس؛ 19 اردیبهشت 94 - روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۳۶
کد خبر : ۳۴۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید