رونمایی از انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور و معاون وزیر ارشاد در نمایشگاه کتاب

رونمایی از انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور و معاون وزیر ارشاد در نمایشگاه کتاب
آیین رونمایی از کتاب‌های برگردان و شرح فارسی "جوامع علم موسیقی از کتاب ریاضیات شفا" و "پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی بوعلی‌سینا" از انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا، روز پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در این آیین که همزمان با گرامیداشت روز فرهنگ همدان، در سالن امور استان‌ها و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان انجام شد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، دکتر غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، یوسف شاه‌حسینی عضو هیئت امنای این بنیاد و نویسنگان و اهالی فرهنگ و هنر استان همدان حضور داشتند؛ در زمینه داشته‌های فرهنگی و تمدنی این استان و لزوم توجه به نشر کتب و تولیدات فرهنگی تاکید شد.

 

حجت‌الاسلام یونسی: شرایط علمی و امنیت در همدان آن روز برای بوعلی فراهم بود

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در این آیین با تاکید بر اینکه هیچگاه موافق تندروی ها نیست گفت: افراد تندرو نباید مانع توسعه علم و پیشرفت شوند.

 

وی با اشاره به شخصیت جهانی ابوعلی سینا افزود: ما به این موضوع افتخار می کنیم که بوعلی سینا بعد از سفر طولانی که داشت، همدان را برای سکونت انتخاب کرد و اصولا این سوال پیش می آید که بوعلی سینا چرا از میان این همه مناطقی که در ایران وجود دارد، همدان را برای سکونت انتخاب کرد؟ بوعلی سینا همدانی نیست بلکه از آسیای میانه برخاست و بعد از تعقیب و گریزهای فراوانی که با آن مواجه شد، بالاخره همدان را به عنوان تنها نقطه امن خود پیدا کرد و این منطقه نه تنها فقط جای امنی برای او شد بلکه به عنوان صدراعظم نیز انتخاب شد و این نکته بسیار بااهمیتی است که بزرگان فرهنگ و هنر باید به آن تاکید زیاد داشته باشند.

 

وی ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند که علت آن بود که همدان شهری دارای امنیت بالا بوده و به همین دلیل ابن سینا در آنجا مستقر شد؛ بله من با این موضوع موافقم، اما ابن سینا علاوه بر استقرار در همدان، در آنجا به  صدر اعظمی رسید. من می‌گویم که همدان علاوه بر امنیت، دارای زمینه‌های لازم برای رشد و پیشرفت علمی بوده است.

 

یونسی با اظهار تأسف از روند فرار مغزها از کشور تصریح کرد: تا زمانی که ما به زمینه‌های توسعه نپردازیم، هیچ گاه نمی‌توانیم به توسعه برسیم. متاسفانه من بلا خبر شدم که چندی پیش در استان همدان یکی از نشست‌های علمی به دلایل نامعلومی لغو شد و این موضوع اصلاً برای استان همدان شایسته نیست.

 

وی با بیان اینکه ابوعلی سینا در اوج تمدن اسلامی پدیده ای منحصر به فرد در تمامی رشته ها بود اضافه کرد: افرادی امروز به نام شیخ الرییس افتخار می کنند که او را فراری می دادند.

مشاور رییس جمهوری ادامه داد: باید شخصیت هایی مانند بوعلی سینا بیایند و تا زمانی که آزادی علمی، اندیشه و تحقیق وجود نداشته باشد توسعه امکانپذیر نیست.

 

وی همچنین گفت: گاهی در استان ما می‌خواهند که جلسات علمی و پژوهشی برگزار نشود که این اغلب شایسته استان همدان نیست. در حالی که همدان دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است که باید پرچم تمدن اسلامی در آن برافراشته شود و برای تحقق چنین فضایی باید کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات بیشتر از گذشته در این استان فراهم شود. البته من موافق تندروی‌ها نیستم، اما نباید بگذاریم که افراد تندرو و متعصب مانع پیشرفت فضای فرهنگی استان همدان شوند. کشور ما نیاز دارد به سمت قله‌های همه جانبه عرصه‌های فرهنگی پرواز کند و استان همدان این ظرفیت را دارد که میزبان شایسته‌ای برای چنین فضایی باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی توسعه فراهم شود تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.

 

مسولان استان همدان خسته نباشید

حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی، اضافه کرد: لازم است یک خسته نباشید ویژه به مسئولان استان همدان بگویم که از فرصت برگزاری بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران استفاده بهینه کردند و تلاش کردند که برای معرفی استان این مراسم را برگزار کنند. البته برای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر استان باید زمینه های مختلفی را فراهم کرد. به طور حتم اگر زمینه ها فراهم نشود، همه برنامه ریزی ها یا خنثی می شود یا دیگر امیدی به اجرای آن نخواهد بود.

 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: همدان در دو حوزه عقلانیت و معنویت صاحب فکر است

معاون فرهنگی و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: اگر ما تشیع را با دو بال عقلانیت و معنویت تعریف کنیم، و با توجه به اینکه تشیع با این دو بال کامل و ماندگار شده، شخصیت‌های برجسته همدان از گذشته تا به حال در پرواز و اوج‌گیری این پرنده تشیع نقشی اساسی داشته‌اند.

 

سیدعباس صالحی افزود: اگر سرزمینی بخواهد در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کند باید با استفاده از این دو بال به مسیر خود ادامه دهد که استان همدان چه در حوزه عقلانیت با عالمانی چون میرسیدعلی‌ها و چه در حوزه معنویت با عرفانی چون عین‌القضات‌ها، در هر دو حوزه صاحب فکر است.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره وضعیت مکان برگزاری نشست‌های این دوره از نمایشگاه کتاب گفت: طبیعتاً مصلای تهران محل مناسب و استانداردی برای برگزاری این جلسات نیست، اما در همین شرایط حدود 10 سالن به روزانه مشغول برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب هستند و صدها نشست علمی در ایام نمایشگاه برگزار خواهد شد.

 

صالحی تصریح کرد: اختصاص همه این امکانات با همه کمبودهای موجود، فرصتی است برای گفتن حقایقی که روشن است، اما گاهی فراموش می‌کنیم و آن این است که ایران تنها تهران نیست و باید ظرفیت‌های تمام استان‌های کشور را که در تکمیل و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی نقش داشته‌اند، به خوبی معرفی شوند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گقت: امسال برخی از تحولاتی که در نمایشگاه کتاب تهران اتفاق افتاد، ماجرای روز استان‌ها بود که اتفاقات بسیار خوبی را برای نمایشگاه رقم زد. گرچه نمایشگاه ابتدا به لحاظ فیزیکی مکان استاندارد نمایش کتاب نیست، اما خوشحالیم از اینکه این فضا تبدیل به یک آکادمی سیال شده که مراسم رونمایی کتاب "جوامع علم موسیقی" در ردیف آن قرار دارد.

 

مدیرکل ارشاد: همدان یکی از قطب‌های فرهنگی کشور است

فاضل عبادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان همدان، در این مراسم با تقدیر از اقدام جدید صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه کتاب، مبنی بر اختصاص یک روز به معرفی دستاوردهای صنعت چاپ و نشر استان‌ها، گفت: نمایشگاه کتاب تهران اندیشگاهی برای تبادل نظر است و به همین دلیل نامگذاری روزی به نام «روز استان‌ها» در راستای برنامه‌های عدالت فرهنگی دولت تدبیر و امید، حرکتی بسیار ارزشمند بوده است.

 

وی افزود: ما در این مراسم برنامه‌هایی از قبیل نمایشگاه مفاخر استان همدان، نمایش کتاب‌های چاپ شده در سال گذشته و سال جاری، معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای فرهنگی استان همدان، داریم که با رونمایی از 3 کتاب فرهنگی فلسفی و سخنرانی اساتید گرامی در این باره، همراه خواهد بود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان همدان با بیان اینکه این استان یکی از قطب‌های فرهنگی کشور است، ادامه داد: کثرت عالمان و مفاخری که در این استان بوده و هستند گواه بر این مدعاست که استان همدان یکی از قطب‌های فرهنگی کشور است. وجود بیش از 1750 اثر تاریخی و طبیعی، مفاخری چون شیخ‌الرئیس بوعلی سینا، باباطاهر همدانی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، رضی‌الدین آرتیمانی و شهدایی چون آیت‌الله مفتح، آیت‌الله قدوسی و سایر بزرگان نیز مهر تأییدی بر این موضوع است.

 

عبادی در ادامه با ارائه آماری از میزان انتشار کتاب در سال 93 در استان همدان گفت: روند تولید کتاب در استان همدان در سال‌های اخیر سیری صعودی داشته؛ بطوریکه در سال گذشته 279 عنوان کتاب در استان همدان چاپ و منتشر شد که از این میان 250 عنوان کتاب تألیفی و 29 عنوان کتاب ترجمه‌ای بوده است و امیدواریم تا این سیر صعودی را در سال جاری با کیفیت بیشتری به پیش ببریم.

 

استاندار همدان: «دانشنامه استان همدان» را در 110 جلد منتشر می‌کنیم

محمد ناصر نیکبخت، استاندار همدان نیز در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر صادق آینه وند، محقق و پژوهشگر همدانی، طی سخنانی گفت: همدان تاریخی به بلندای خود تاریخ دارد و از دیرباز تاکنون از هر دوره تاریخی، اثری در استان همدان وجود دارد.

 

وی با تأکید بر حفظ و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی این استان، گفت: یکی از اقداماتی که در حفظ و معرفی میراث گران‌بهای گذشتگانمان در استان همدان در دست داریم، تألیف «دانشنامه استان همدان» است که انشاءالله در 110 جلد منتشر خواهد شد. در این حرکت که در سال‌های اخیر در استان همدان آغاز شده، تا کنون 14 جلد از این دانشنامه آماده چاپ شده است و باقی جلد های آن در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

 

استاندار همدان ادامه داد: من اعتقاد دارم که ما هر کاری برای استان همدان انجام دهیم، کار تازه‌ای نکرده‌ایم و تنها سعی داریم که فرهنگ و تمدن همدان را آن‌گونه که بوده بازگو کنیم. در ادامه این برنامه‌ها بنا داریم تا هر سال را به تقدیر از یکی از مفاخر و دانشمندان استان همدان اختصاص دهیم که بر این اساس سال جاری به میر سید علی همدانی و سال آینده به سید جمال‌الدین اسدآبادی اختصاص خواهد داشت.

 

محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در این مراسم گفت: استان همدان از لحاظ فرهنگی و حوزه تمدن تارخی دارای رتبه بسیار بالایی است، اما متاسفانه به لحاظ اقتصادی دارای جایگاه خوبی نیست و لازم است که پیرامون این موضوع تلاش های ویژه ای صورت پذیرد. البته تاکنون تلاش های بسیار ارزشمندی از سوی اهالی فرهنگ و هنر استان همدان پیرامون معرفی ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی این استان در بیش از صدها جلد کتاب تالیف و نگارش انجام شده و امیدواریم این اقدام بتواند در معرفی هر چه بهتر فرهنگ و تمدن استان همدان نقش ارزنده ای را ایفا کند.

 

دکتر اعوانی: استاد انوار مشکل ترین بخش کتاب شفا را ترجمه کرد

در ادامه این نشست غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، با اشاره به مقام والای ابن سینا و غفلت هایی که پیرامون این شخصیت تاریخی صورت می گیرد، گفت: بسیاری از افراد نمی دانند که ۴۰ درصد آثار ابن سینا هنوز چاپ نشده و استاد انوار کار بسیار ارزشمندی انجام داده که نسبت به ترجمه یکی از بخش های بسیار دشوار کتاب شفای ابن سینا اقدام کردند. من مطمئنم بسیاری از افراد آرزوی انجام این کار را داشتند.

 

وی افزود: من مطمئنم که استاد انوار کتاب های مختلفی را مطالعه کردند و با چند نفر از متخصصان علم موسیقی مشورت کردند تا بتوانند به این تجربه برسند. ما باید بدانیم که موسیقی بخشی از حکمت الهی بوده است و در گذشته های دور موضوعی بسیار بااهمیت بوده که شاخه ای از علم ریاضی محسوب می شود. اصولا موسیقی همیشه جزئی از برنامه تدریس در ایام قدیم بوده که ابن سینا نیز به آن توجه زیادی داشت. بنابراین می توانم اذعان کنم که کتاب «جوامع علم موسیقی» اثر بسیار ارزشمندی است که بعید می دانم کسانی مثل ایشان بتوانند چنین تجربه ای را داشته باشند.

 

اعوانی تصریح کرد: ما باید به ریاضیات و علم موسیقی طوری نگاه کنیم که فارابی و ابن سینا نگاه می کردند. ما باید به موسیقی نگاه عمیقی داشته باشیم و به نظر من کتاب «جوامع علم موسیقی» می تواند بهترین راه برای رسیدن به چنین فضایی باشد.

 

استاد انوار: ابن‌سینا در شفا نبوغ بی‌نظیری دارد

عبدالله انوار، مترجم و شارح کتاب «جوامع علم موسیقی» نیز در مراسم رونمایی از کتابش توضیح داد: کتاب "شفاء" بیشتر از آن چیزی است که باید درباره آن صحبت کرد. ابن‌سینا در این بخش از کتاب نیز نبوغ خود را نشان داده که از محاسبات ریاضی استفاده و ماجرای دایره متفقات را مطرح کرده است. او در حالی این کار را انجام داد که نوازنده نبود.

 

وی افزود: امیدوارم شرایطی فراهم شود که بفهمیم افرادی مانند بوعلی سینا چقدر به این سرزمین خدمت کرده اند.

 

همچنین محمد کلافچی مؤلف کتاب «یک شده انجمن‌های شعر و ادب استان همدان»  در این مراسم طی سخنانی گفت: کتابی که تهیه شده از صدر دوران مشروطه، یعنی از سال 1300 که اولین انجمن ادبی استان همدان با ریاست سید محمد یوسف‌زاده تأسیس شد تا امروز را دربر دارد و تمام انجمن‌های ادبی که در این سال‌ها فعالیت داشتند، چه آنها که هنوز در حال فعالیت هستند و چه آنهایی که از بین رفته‌اند را  معرفی می‌کند.

 

این پژوهشگر ادامه داد: این کتاب در 2 جلد تهیه شده که جلد اول آن در 15 فصل و 750 صفحه به انجمن‌های ادبی شهر همدان اختصاص دارد و جلد دوم آن در 450 صفحه به انجمن‌های ادبی شهرستان‌های تابع استان همدان مانند ملایر و تویسرکان اختصاص یافته است.

 

بر اساس این گزارش، بعد از پایان مراسم سخنرانی، در حضور آیت الله محمدی نماینده ولی فقیه در استان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، الهی‌تبار معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، دکتر غلامرضا اعوانی و یوسف شاه‌حسینی اعضای هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 3 کتاب فرهنگی و فلسفی با عنوان «جوامع علم موسیقی از ریاضیات شفاء» ترجمه و شرح استاد سید عبدالله انوار، «پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی بوعلی سینا» و «یک سده انجمن‌های ادبی استان همدان» تألیف محمد کلافچی، به همت انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا رونمایی شد.

 

همچنین در این آیین از هشت تابلو طراحی منحصر به‌فرد استاد شهرام عظیمی در زمینه زندگی شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا پرده‌برداری شد. این تابلوها که گوشه‌ای از زندگی کوتاه و درعین حال اثربخش و ماندگار علمی این دانشمند جهانی را به تصویر کشیده است؛ رونمایی شد.

 

 

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۵۰
کد خبر : ۳۴۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید