نکوداشت مقام علمی اذکایی و ذکاوتی در همدان

نکوداشت مقام علمی اذکایی و ذکاوتی در همدان
آیین تجلیل از مفاخر فرهنگی همدان، آقایان پریز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو، عصر روز دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی‌سینای همدان برگزار شد.

 

 

 

آیت‌الله محمدی رئیس بنیاد بوعلی‌سینا: قدرشناسی از علما و بزرگان در زمان حیات آنان باشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا نماینده ولی فقیه در استان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در این‌ آیین گفت: قدرشناسی از مفاخر و بزرگان علمی و دینی حلقه مفقوده جامعه بشری است.

 

آیت الله غیاث الدین طه محمدی اضافه کرد: امروز قدرشناسی از بزرگان و مفاخر علمی و دینی جایگاه واقعی خود را ندارد.

 

وی افزود: بزرگترین تاوان و ضربه ای که به بشریت وارد شده منشا آن برگرفته از قدرنشناسی از بزرگان و مفاخر خود بوده و ما باید بزرگان علمی و دینی خود را در زمان حیاتشان ارج نهیم.

 

وی افزود: ما امروز آنگونه که باید قدرشناس مفاخر و علمای خود نیستیم و باید در این امر تامل کنیم.

 

امام جمعه همدان گفت: مفاخر و علما از ارزشمند ترین افراد جامعه هستند چرا که این افراد با علم و آگاهی خود خدمات بنیادی در طول دورانهای مختلف به جامعه عرضه کرده اند.

 

آیت الله محمدی گفت: قدرشناسی و تجلیل از علما و بزرگان باید در زمان حیات آنها باشد و باید در زمان حیات آنها را تکریم کنیم.

 

وی میر سید علی همدانی را یکی از مفاخر بزرگ در سطح جهان اسلام معرفی کرد و گفت: بزرگداشت این عالم ربانی از اتفاقات مهم و بزرگ فرهنگی است که باید با شکوه ویژه ای در راستای معرفی شخصیت این عالم برگزار شود.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی یکی از نشانه‌های رشد فکری هر کشوری را برگزاری بزرگداشت برای بزرگان خویش در زمانی که زنده هستند دانست و اظهار امیدواری کرد که ما مردمی مرده‌پرست نباشیم و این عادت ناپسند را از خویش دور کنیم.


انسان‌های سپاسگزار در جهان کم هستند و نهادینه کردن این فرهنگ یکی از والاترین دستاوردهای مردمی است. ارزش هر انسانی آن اندازه است که کار خویش را به درستی انجام بدهد و از داشته‌ها و نوشته‌ها و گفته‌ها پیداست که این 2 مرد دانش، کار خویش را در این جهان به درستی انجام داده‌اند و بر ماست که قدردان کوشش‌های ایشان باشیم.

 

دکتر حسین معصومی همدانی، استاد نامدار فلسفه علم و عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا نیز در این همایش گفت: استاد پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو از مفاخر برجسته همدان و کشور هستند و این دو استاد و محقق برجسته خدمات بزرگی را در حوزه تاریخ، ادبیات و فرهنگ به کشور عرضه کرده اند.

 

حسین معصومی افزود: استاد پرویز اذکایی تالیفات بسیاری در تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همدان داشته که همه این کتاب ها به نوعی کتاب مرجع در تاریخ و فرهنگ هستند.

 

وی افزود: در آثار پژوهشی استاد اذکایی نوعی نگاه به عرفان عین القضات همدانی و تصوف وجود دارد که نویسندگان و مولفان به تازگی به آن روی آورده و توجه می کنند.

 

معصومی گفت: استاد ذکاوتی از قلندران فرهنگ و تمدن ایران است که در طول حیات خود پایبند به هیچ گروه و دستگاهی نبوده و با آزادی کامل تنها برای اعتلای فرهنگ و تاریخ این کشور قلم زده است.

استاندار همدان گفت: سرزمین تاریخ و تمدن ایران زمین در طول دوران های مختلف تاریخی مهد بسیاری از علمان و بزرگان علمی و دینی بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری همدان به نقل ازایرنامحمد ناصر نیکبخت شامگاه دوشنبه در همایش مفاخر اردیبهشت و تجلیل از مفاخر تاریخ و ادبیات استان همدان اظهار کرد: تاریخ شهر همدان مملو از بزرگان، عرفا، دانشمندان و فرهیختگان دینی و علمی است که در همه اعصار و دورانها با عرضه علم، هنر و آگاهی خود به جامعه فرهنگ و تمدن این سرزمین را توسعه بخشیده و نام شهر تاریخ و فرهنگ را به این استان هدیه کرده اند.

 

 وی افزود: در هیچ جای ایران زمین شهری به اندازه همدان نام آور و فرهیخته ندارد و تولید علم یکی از افتخارات این شهر است و باید گفت که همدان در هر مقطعی نشانی از علم و دانش را به جامعه ارزانی داشته است.

 

 استاندار همدان تصریح کرد: وجود عرفا، دانشمندان، علما و نام آوران این سرزمین مقدمات تالیف دانش نامه یکصد و 10 جلدی این استان را فراهم کرد و در این مجموعه بزرگان و مفاخر همدان در سه جلد همدان قبل از اسلام، همدان پس از اسلام و همدان معاصر معرفی می شود.

 

 نیکبخت همچنین گفت: سال گذشته همایش بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی و مصطفی رحماندوست و همچنین بزرگداشت شصتمین سال احداث آرامگاه بوعلی سینا برگزار شد.

 

 وی افزود: در سال جاری نیز با نام گذاری عنوان سال به نام عالم برجسته میر سید علی همدانی همایش بزرگداشت این مجتهد عالیقدر در سطح بین المللی با همکاری دستگاههای فرهنگی تاجیکستان برگزار می شود.

 استاندار همدان در ادامه با تقدیر از افرادی که سعی در معرفی مفاخر همدان دارند گفت: بزرگداشت دو محقق و مولف برجسته استان و کشور دکتر پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی از اتفاقات مهم فرهنگی استان است که موجب رونق فرهنگی این استان می‌شود.

 

 نیکبخت تاکید کرد: بزرگداشت مفاخر و نام آوران علمی، ادبی و فرهنگی باید در زمان حیات این بزرگواران انجام شود. 

 

 استاندار: دانشنامه 110 جلدی همدان در حال تدوین است
استاندار همدان از گسترش و سایه‌افکنی نادانی و خرافه بر جهان سخن گفت و روشنگری را بهترین راه ایستادگی با این آفت دانست.


محمدناصر نیکبخت زندگی سراسر افتخار اذکایی و ذکاوتی را الگویی دانست برای مردم این سرزمین، و افتخار کرد در زمینی زندگی می‌کند که در آن اذکایی‌ها و ذکاوتی‌ها نفس می‌کشند.


همدان در هر دوره‌ای از تاریخ ایران، نشانی از بزرگی را در خود جای داده است. به راستی کجا را می‌توان یافت که چنین بزرگانی داشته باشد؟، برای همین در راستای شناساندن این فرهیختگان، دانشنامه همدان در 110 جلد در حال تدوین است که در 3 بخش ایران پیش از اسلام و پس از اسلام و دوران معاصر در حال گردآوری است.


وی با یادآوری نامگذاری امسال به نام میر سید علی همدانی از سوی سازمان یونسکو از نامگذاری سال آینده به نام سید جمال‌الدین اسدآبادی خبر داد و به مردم همدان قول داد هر سال از چند بزرگ این استان تجلیل شود. نیکبخت دولت تدبیر و امید را دولتی فرهنگ‌دوست دانست که از برگزاری چنین برنامه‌هایی با روی گشاده استقبال و پشتیبانی می‌کند.


خوشا به حال دانشمندانی چون اذکایی و ذکاوتی که راه خود را به درستی برگزیدند و در تاریخ خود را ماندگار کردند. دانش والاترین هدیه خداوندی است که در آن انسان‌دوستی و فرهنگ و ادب و دانایی نهفته است.

مدیرکل ارشاد همدان: تاریخ و تمدن ایران با نام همدان عجین شده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین گفت: تاریخ و تمدن ایران سرشار از ستارگان درخشان علم و ادبی است که هر یک روشنایی بخش راه و مسیر گذر از پیچ و خمهای سخت از هزاره های گذشته تاکنون بوده اند.

فاضل عبادی اظهار کرد: بزرگانی که با رنج و مشقت و کوشش بی نظیر خود و حتی با پذیرش بی مهری و بی توجهی سنگ سنگ بنای رفیعی را پایه گذاری کرده که شکوه و سربلندی آن در اعصار گذشته و میراث ماندگارش برای زمانه ما مولد تمدن ایرانی اسلامی شده است.

وی اضافه کرد: شهر و استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانیان از سه هزار سال پیش تاکنون همواره مامن و زادگاه علم و دانش و گاهواره رشد و نوآوری بوده که سراسر فلات ایران از این علم بهره مند شده اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: تاریخ و تمدن ایران با نام همدان و همدانیان آمیخته و همراه است و همدان در طول دوران تاریخی خود همواره فرهنگ و تمدن خود را در بسیاری از صحنه های سخت و هجوم مهاجمان حفظ کرده است.

عبادی گفت: امروز در آیین بزرگداشت دو استاد بزرگ شهر همدان استاد پرویز اذکایی و استاد علیرضا ذکاوتی قراگزلو تلاش می‌کنیم تا یادآور میراث گهربار گذشتگان باشیم چرا که از اگر از خود گذشتگی و ایثار این چنین اساتید و بزرگانی نبود در بسیاری از تونل های جهل و خرافه دچار شده و بشریت از دانش و روشنفکری و کارنامه درخشان آنان محروم بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، در پایان لوح تقدیر و هدیه نقدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به این دو استاد تقدیم شد. همچنین بنیاد بوعلی‌سینا نیز سپاسنامه ویژه خود را در دو قاب نفیس خاتم‌کاری همراه با هدیه نقدی به این دو دانشمند فعال در حوزه فلسفه و حکمت اسلامی پیشکش کرد.

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و برخی سازمان‌های دیگر و دوستداران این دو فرهیخته نیز با هدایا و گل‌های زیبا در بزرگداشت مقام علمی آنان مشارکت کردند.

 

 

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۲۰
کد خبر : ۳۴۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید