اهدای جایزه دکتر رضا داوری اردکانی به پایان‌نامه برتر فلسفه

اهدای جایزه دکتر رضا داوری اردکانی به پایان‌نامه برتر فلسفه
مراسم اولین دوره اهدای جایزه دکتر رضا داوری اردکانی به بهترین پایان‌نامه دوره دکتری در رشته فلسفه در سال ۹۳ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

 


 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روزنامه اطلاعات، دکتر رضا داوری اردکانی در این مراسم گفت: وقتی پیشنهاد کردند که جایزه‌ای با نام من اهدا شود، من هم به آنان پیشنهاد دادم که به جای نام من به اسم یکی از استادان هم‌عصر من باشد که من حتی نام استاد مهدوی را بر زبان آوردم ولی آنان می‌خواستند که این محبت را در حق من بکنند و این جایزه به نام من نامگذاری شود. برگزاری چنین جایزه‌ای کار خوب و لازمی بود. فلسفه غریب و مظلوم است. وی در ادامه افزود: هیچ علمی نیاز به دفاع ندارد ولی فلسفه از روز اول تاکنون نیازمند دفاع بوده است. سقراط هم از ابتدا در موضع دفاع بوده است، اگر فلسفه هست، از وقتی به وجود آمده ضرورتی بوده که آن را حفظ کرده است.

 

دکتر اردکانی در ادامه گفت: من فلسفه را ۲۵۰۰ ساله می‌دانم یعنی تاریخ آن را به ابتدای تاریخ بشر نمی‌برم. حکمت از ابتدا وجود داشته است و استاد بزرگ فلسفه، حکمت را مبتنی بر علم و فلسفه نظری کرد.

 

دکتر اردکانی افزود: حکمت همیشه بوده و فلسفه چنانکه از لفظش درمی‌یابید، لفظی یونانی است و از آن زمان پرسش‌های چیست و چرا مطرح شده است. ما آدمیان، همواره با پرسش همراه بوده‌ایم ولی حکیمان پرسش نمی‌کردند برای اینکه بینشی داشتند و می‌دیدند. شاید دوران پیشین تمام شده و دوران دیدن شروع شده باشد.

 

این استاد فلسفه در ادامه افزود: حکیمان انسی با مرگ داشتند، فلسفه با مسأله عدم آغاز می‌شود و مسأله عدم ما را به خرد می‌برد. وقتی که دکتر بهشتی حالات رساله خانم میرموسی را وصف کردند، خوشحال شدم که آنچه ایشان در احوالات این دانشجو گفتند، باید در رساله او هم منعکس شده باشد و این هیجانی که از آن سخن گفتند در رساله هم باشد. من هم مثل ایشان خوشحال شدم که این رساله انتخاب شده است و به نظرم مسأله آن هم قابل توجه و قدردانی است.

 

در برابر هیچ علمی چرا قرار ندارد، ولی در مقابل فلسفه چرا قرار می‌گیرد. ما ۲۵۰۰ سال است که می‌گوییم چرا فلسفه هست؟ من نمی‌دانم چرا باید باشد، اما هست و جوانان و پیرانی هستند که عمرشان را صرف این کار کرده‌اند. در ادامه این مراسم دکتر بهشتی استاد راهنمای پایان‌نامه دکتر نیره سادات میرموسی برنده جایزه دکتر داوری اردکانی گفت: من از انتخاب این رساله خبر نداشتم و بعداً اطلاع پیدا کردم. این پایان‌نامه جزو رساله‌های خوب چند سال اخیر در دانشگاه تهران است و فکر می‌کنم اگر من هم جزو داوران بودم محتمل است خودم هم همین رساله را انتخاب می‌کردم. خانم میرموسی در دوره کارشناسی ارشد هم موضوع پایان‌نامه‌شان به گونه‌ای بود که در امتداد موضوع رساله دکتر‌ی‌شان قرار گرفت. امیدوارم این حرکت در بین دانشجویان تبدیل به روال شود و در کار پژوهشی خود تداوم داشته باشند.

 

دکتر مصلح عضو هیأت داوران و فعال در حوزه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم گفت: دکتر داوری اردکانی شاگرد استاد یحیی مهدوی و از گروه فلسفه دانشگاه تهران بودند و از اتفاق اولین برنده جایزه‌ای که به نام ایشان نامگذاری شده است هم از همین گروه فلسفه دانشگاه تهران است. این گروه نزدیک به ۸۰ سال تجربه دارد و بر همه فلسفه‌پژوهان حق دارد و دارای یک سنت فلسفه است.

 

حدود ۸۰ سال پیش گروه فلسفه دانشگاه تهران تأسیس و راه آشنایی ایرانیان با فیلسوفان غربی باز شد. اگر توسط این گروه با تفکر بزرگانی همچون هگل آشنا نمی‌شدیم نمی‌توانستیم امروز درباره محاسبات دنیای معاصر سخن بگوییم. بنابراین باید این سنت را گرامی بداریم. در ادامه دکتر پرویز ضیاء‌ شرابی نیز در این مراسم گفت: با اینکه رشته فلسفه ظاهراً نه خیر دنیا دارد و نه اجر آخرت، ولی تلاش دانشجویان مستعد در دوران‌های مختلف، به ویژه کارشناسی ارشد و دکتری حیرت‌آور است.

 

ما قرار نیست برنامه بریزیم که فیلسوف تربیت کنیم ولی اگر دانشجویان ملکه اجتهاد در فلسفه‌های بزرگ پیدا کنند هم بسیار خوشحال می‌شویم. علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب در این مراسم گفت: در مقایسه بین ترجمه آثار فلسفی و تألیف این آثار در هر سال، باید ببینیم که وضع تألیف آثار فلسفی چگونه است و اساساً تألیف آن‌ها برای ما چه ضرورتی دارد. وی افزود: استاد داوری اردکانی از جمله استادانی است که هم در زمینه تربیت دانشجو، و هم گفت‌وگو در رسانه‌ها، نقش ارزشمندی داشته است تأثیر آثار و اندیشه‌های دکتر داوری بر فضای فرهنگی و اندیشه ایران مشهود است.

 

این برنامه‌ها با مشارکت فرهنگی و فکری فعال اصحاب فرهنگ برگزار شده است. امسال پنجمین سالی است که جایزه دکتر فتح‌الله مجتبایی را اهدا می‌کنیم که پنجمین دوره آن به مناسبت تولد استاد در دی ماه امسال برگزار می‌شود. خرداد هم ماه تولد دکتر داوری اردکانی است که به همین مناسبت جایزه بهترین پایان‌نامه دکتری فلسفه در این ماه به نام دکتر داوری اردکانی اهدا می‌شود. وی در ادامه درباره هدف از اهدای چنین جایزه‌ای گفت: هدف اصلی تشویق دانشجویان فلسفه و دیده شدن فعالیت این دانشجویان به ویژه در دوره کارشناسی ارشد است، علاوه بر این، با اهدا این جایزه درمی‌یابیم در چه زمینه‌هایی در حوزه فلسفه نیاز داریم که بیشتر کار کنیم و در چه حوزه‌‌ای بهتر است توجه بیشتری مبذول داشته شود.

 

محمدخانی در ادامه افزود: نزدیک به ۲۰ رساله دکتری با حضور داوران ارزیابی شد و ترکیب هیأت داوران هم به گونه‌ای بود که بیشتر اعضای گروه‌های فلسفه دانشگاه‌ها در این داوری حضور داشتند. پس از این مرحله ۴ رساله به مرحله نهایی رسید و در نهایت رساله خانم نیره سادات میرموسی،با نام «رابطه بنیاد (جهت) و زمان از نظر هاید‌گر» جایزه اول را دریافت کرد. در پایان این مراسم پس از سخنان خانم دکتر میرموسی،جایزه پایان‌نامه برتر با حضور دکتر داوری اردکانی، جواد فرید زاده، علی‌اصغر محمدخانی، دکتر بهشتی، سیدمحمود دعایی و… به خانم دکتر میرموسی اهدا شد.

 

 

 

 

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲
روزنامه اطلاعات؛ سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۵۴۶
کد خبر : ۳۵۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید