ابتکار: ابن سینا هم آلودگی هوا را پیش بینی کرده بود

ابتکار: ابن سینا هم آلودگی هوا را پیش بینی کرده بود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع محیط زیست و آلودگی هوا در کتاب قانون ابن سینا، از ارائه دو پیشنهاد محیط زیستی برای ثبت در فهرست "منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو" خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکار با بیان این‌که ایران دارای آثار زیاد تاریخی و محیط زیستی است، افزود: شیخ الرئیس ابن‌سینا در کتاب قانون علاوه بر مباحث پزشکی اشاره دقیقی به مباحث محیط زیستی به ویژه هوای آلوده و تاثیر آن بر سلامت انسان دارد.

 

وی ثبت این اثر را یکی از پیشنهادات سازمان محیط زیست در فهرست حافظه جهانی یونسکو عنوان کرد و گفت: این توجه ابن‌سینا در کتاب قانون بخشی از میراث جهانی محسوب می شود از این جهت که موضوع محیط زیست یک موضوع جهانی است و کار ابن‌سینا بسیار علمی و دقیق بوده است.

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص افزود: امروزه که این همه مدت از تالیف کتاب قانون می گذرد در حالیکه موضوع آلودگی هوا بیش از 120 سال عمر ندارد، اما وقتی با نگاه و فناوری امروز به مباحث محیط زیستی و مطالب این فصل از کتاب قانون نگاه می کنیم، دقیق بودن و علمی بودن آن کاملا مشخص است.

 

وی با تاکیدبر این‌که در فرهنگ تمدن و دانش تاریخی دانشمندان ایرانی اطلاعات بسیار ارزنده‌ای نهفته است، گفت: پیشنهاد دوم سازمان حفاظت محیط زیست برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو برخی از آثار و تابلوهای هنری استاد فرشچیان است چراکه آثار این هنرمند توجه ویژه‌ای به بحث محیط زیست دارد و از آنجا که تابلوها و آثار این استاد نمایانگر اهمیت حفظ محیط زیست و تنوع زیستی است توان ثبت شدن در حافظه جهانی یونسکو به عنوان میراث جهانی را دارد.

 

ابتکار از بررسی این دو پیشنهاد ابراز امیدواری کرد و افزود: به زودی نتایج این بررسی به طور رسمی را اعلام خواهیم کرد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: در تاریخ و فرهنگ ایران و ایرانی جلوه‌های بسیار زیادی در حفاظت از طبیعت و محیط زیست وجود دارد که امروزه نیازمند تقویت آن هستیم، جهان امروز که دچار فقدان هویت شده و در حال از دست دادن هویت انسانی، فرهنگی، تاریخی و در برخی موارد زیست محیطی است.

 

ابتکار با اشاره به تهدیدات جدی پیش‌روی محیط زیست گفت: برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و از بین رفتن میراث طبیعی و فرهنگی انجام شده که یونسکو اقدامات ارزنده‌ای را در این زمینه آغاز کرده که ایجاد کمیته ویژه تنوع فرهنگی و زیستی یکی از این اقدامات است.

 

وی با اشاره به خشونت، درگیری و جنگ در دنیا بیان کرد: متاسفانه شاهد جنگ انسان علیه انسان و جنگ انسان علیه طبیعت هستیم که باید با فرهنگ سازی این معضل برطرف شود.

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که حفظ محیط زیست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است گفت: محیط زیست یک موضوع جهانی است بنابراین باید برای حفاظت آن از خرد جهانی بهره برد و این تعاملات در حال حاضر با جهان وجود دارد.

 

ابتکار با تاکید بر اینکه عملکرد کشورهای مختلف در محیط زیست یکدیگر اثر می گذارد، افزود: کشورهای پیشرفته به علت توسعه بی رویه صنعت موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای شدند که عوارضی همچون گرم شدن زمین، کاهش بارندگی و روان آبها و خشکسالی را به همراه داشته که بروی کشورهای دیگر تاثیر گذاشته است.

 

 

 

۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۱
خبرگزاری ایسنا؛ ۵ آبان ۱۳۹۳ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۵۷۵
کد خبر : ۳۵۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید