از گمنامی همدان تا بی‌توجهی به هگمتانه

از گمنامی همدان تا بی‌توجهی به هگمتانه
یکم شهریورماه به عنوان «روز همدان» نامگذاری شده که با پاسکاری مسئولان در برگزاری برنامه‌های شاخص در این روز، به جز ادای احترام به مقام بوعلی برنامه دیگری در همدان نداریم.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، وقتی از همدان نام می‌بریم نام کهن‌شهری به اذهان خطور می‌کند که روزگاری پایتخت این دیار بوده و بوعلیسینا حکیم فرزانه و فیلسوف بزرگ قرن در آن آرمیده است.

 

و باز یکم شهریور می‌آید، روز تولد بوعلی سینا، مناسبتی که تاریخ به آن می‌بالد و علم بشریت مدیون نبوغ این انسان وارسته و والا است.

 

علوم این فیلسوف نامی از طب گرفته تا ریاضیات و از فنون تا عقلانیت پا را فراتر گذاشته و امروز بشریت با یک عقب‌گرد به دنبال کشف رازهای علوم این نابغه قرن است تا شاید بتواند خود را از پریشانی ذهن برهاند.

 

اما گذشته از آن، یکم شهریور «روز همدان» است روزی که همدان باید در تریبون توجه قرار گرفته و همگان از این دیار بگویند.

 

همدان، شهری با 3 هزار سال قدمت در چند سال اخیر روزی را به نام خود ثبت کرده و میخواهد به اعتبار و شایستگی قدمت 3 هزار ساله‌اش، جایگاه بالای خود را دریابد.

 

همدان شهری است که هنوز بازمانده‌های هگمتانه از قدمت آن می‌گوید و گنبد علویان نوای اسلام را سر داده و این عظمت تا تارک کتیبه‌های گنج‌نامه کشیده شده است.

 

از همان روزی که یکم شهریور به نام همدان رقم خورد، قرار شد این خطه از سرزمین ایران به همگان معرفی شود و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهر خاصه در روز همدان به نمایش درآید.

 

در سال‌های گذشته مراسم روز همدان بر بام آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار شده و ویژه‌برنامه‌هایی اجرا می‌شد اما باید دید تا چه حد در جذب گردشگر و معرفی همدان در این روز موثر بوده است!

 

روز همدان اگرچه نامی نمادین است، اما نباید توجه به آن به یک روز بسنده شود؛ با توجه به اینکه مسئولان همدان بارها و بارها از توسعه گردشگری یاد کرده و بر آن اهتمام دارند، نباید از کنار روزی که می‌تواند نام همدان را بیش از پیش پرآوازه کند، به راحتی گذشت و تنها به اجرای برنامه‌های پیش پا افتاده بسنده کرد.

 

با وجود اینکه سال‌های قبل برای این روز برنامه‌ریزی می‌شد امسال در نبود جشنواره تابستانی، روز همدان نیز به علت همزمانی با سفر رئیس جمهور کمرنگ شد و هگمتانه بار دیگر طعم بی‌توجهی را چشید.

 

* اهمیت روز همدان هنوز برای مسئولان درک نشده است

بر این اساس مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با نامگذاری یکم شهریور به عنوان روز همدان در سال 85، بر این اساس در سال 86 پاسداشت هزارمین سال وفات بوعلی‌ در قالب همایش «حکیم هزاره‌ها» برگزار و برنامه‌های جنبی نیز به عنوان روز همدان در نظر گرفته شد.

 

وی ادامه داد: روز همدان به عنوان یک پیشنهاد از سوی بنیاد بوعلی به استاندار وقت داده شد که با استقبال مدیران، اجرای کار را به میراث فرهنگی دادند.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌ سینا با بیان اینکه بزرگداشت روزی به نام همدان وظیفه دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی استان است، افزود: تلاقی آن با روز بزرگداشت بوعلی سینا این وظیفه را مضاعف می‌کند.

 

توکل دارایی یادآور شد: در نخستین سال پاسداشت روز همدان، شهرداری همدان با سرپرستی اداره می‌شد و بر این اساس نتوانست آن طور که باید و شاید در این برنامه‌ها مشارکت کند.

 

وی ادامه داد: بر این اساس در سال‌های بعد میراث فرهنگی متولی برگزاری بزرگداشت روز همدان شد و بنیاد بوعلی‌سینا نیز این نهاد را در پاسداشت این روز یاری کرد.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا عدم وجود برنامه‌ برای روز همدان را ناشی از همزمانی سفر رئیس جمهور به همدان ندانست و گفت: بزرگترین مشکلی که در بزرگداشت روز همدان وجود دارد، اینکه این روز به عنوان یک وظیفه همیشگی برای شهرداری جا نیفتاده است.

 

وی با تأکید بر اینکه روز همدان باید به عنوان مطالبه فرهنگی از سوی رسانه‌ها مورد تأکید باشد، اظهار کرد: متولی اصلی روز همدان شهرداری و میراث فرهنگی است و باید برای برگزاری آئین پاسداشت این روز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

 

دارایی خاطرنشان کرد: بزرگداشت روز همدان می‌تواند به عنوان برند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی بوده و در زمینه جذب گردشگر اثر داشته باشد.

 

وی خواستار تصویب روز همدان از سوی شورای شهر و ارائه برنامه‌های مستمر برای آن شد و گفت: یکی از دلایل عدم برگزاری مراسم روز همدان به شکلی که در شأن نام همدان است، درکی بوده که شهرداری در مدت 10 سال گذشته از اهمیت این روز ندارد.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با تأکید بر اینکه متولی روز همدان شهرداری است، اظهار کرد: این روز می‌تواند نقطه قوت همدان در پاسداشت روز همدان شده و جایگاه واقعی همدان را به همگان معرفی کند.

 

* متولی روز همدان شهرداری است

مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه از سال قبل برگزاری مراسم بزرگداشت روز همدان به شهرداری واگذار شده است، عنوان کرد: سال گذشته در مراسم روز همدان متولی این روز شهرداری اعلام شد.

 

ریحان سروش‌مقدم با بیان اینکه میراث فرهنگی دیگر متولی بزرگداشت روز همدان نیست، افزود: شهری با غنای فرهنگی و تاریخی شایسته برگزاری بزرگداشتی در شأن نامش است.

 

وی از برگزاری ادای احترام به مقام شامخ حکیم هزاره‌ها در روز یکم شهریور ماه خبر داد و گفت: در این روز ادای احترام با حضور مسئولان و عموم مردم در آرامگاه بوعلی سینا انجام می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه مراسم ادای احترام با همراه با اجرای مارش نظامی و زنجیره انسانی در آرامگاه خواهد بود، افزود: در صورت فراهم بودن فضا مراسم شادی نیز به عنوان پاسداشت حکیم هزاره‌ها در نظر گرفته شده است.

 

وی برگزاری روز همدان را در معرفی و شناساندن همدان موثر دانست و ادامه داد: روز همدان باید به طور مستمر و مداوم برگزار شود تا بتواند به عنوان یک روز مهم ماندگار شود.

 

* شهرداری در برنامه‌های روز همدان میراث فرهنگی دخالتی ندارد

معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری شهرداری همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شهرداری خود برای هفته بزرگداشت همدان برنامه‌هایی دارد، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم برنامه‌های مجزایی را داشته باشیم و در برنامه‌ای که میراث فرهنگی تدارک دیده دخالتی نداریم.

 

محمدرضا بیاناتی افزود: شهرداری 28 برنامه برای پاسداشت این روز آماده کرده که به مناسبت‌های مختلفی چون هفته دولت، ولادت امام رضا(ع) و هفته همدان برگزار خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: 18 جشن در پارک‌ها و چهار جشن در فرهنگسراها برنامه‌ریزی شده و روز سوم شهریور نیز که سفر رئیس جمهور به همدان بوده، برنامه‌ها جابه‌جا شده است.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه خاص فردا به عنوان روز همدان برنامه‌ای نداریم، افزود: روز همدان اول شهریور است اما گویا میراث فرهنگی اعلام کرده که برنامه‌ها به هفته بعد موکول می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سه شب رصدی در مرکز ابن صلاح همدانی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: نمایشگاه همدان در گذر ایام نیز در نگارخانه زنگنه برگزار می‌شود.

 

بیاناتی تصریح کرد: تور گردشگری ویژه بازدید از باغ موزه نیز داریم که با توجه به سفر رئیس جمهور این تور نیز باید ساماندهی شود.

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۴۰
خبرگزاری فارس - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۰۴
کد خبر : ۳۷۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید