نقش آموزه‌های ابن‌سینا در پیشرفت و توسعه رفاه اجتماعی

امروز اول شهریور سالروز تولد حکیم برجسته بوعلی‌سینا است که این ‌روز به‌نام روز پزشک در تقویم‌ها یادداشت شده است اما بوعلی‌سینا تنها پزشک نبوده و در بسیاری از زمینه‌های علمی، فلسفه و عرفان دارای تخصص بوده است.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ به بهانه این مناسبت، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا منطقه همدان اظهار کرد: اگر میراث، رسالات و کتاب‌های بوعلی‌سینا به‌درستی شناخته و نقد علمی شوند، می‌توانند نقش بسیار موثری در توسعه، پیشرفت و رفاه اجتماعی کشور داشته باشند.

 

"توکل دارائی" بوعلی‌سینا را جزو شخصیت‌های مطرح کشور و دنیا خواند و تصریح کرد: بوعلی‌سینا در بیشتر زمینه‌های علمی، سرآمد زمان خود بود و کتاب شفای وی که در زمینه پزشکی است در هزار سال گذشته بارها به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است.

 

وی ادامه داد: در طول هزار سال گذشته، میلیون‌ها بیمار درد کشیده با نظرات و توصیه‌های پزشکی باقی‌مانده از بوعلی‌سینا درمان شده‌اند و نه تنها کشور ایران، بلکه همه دنیا خود را مدیون بوعلی‌سینا دانسته و به وی افتخار می‌کنند.

 

بوعلی‌سینا سرآمد فیلسوفان دوران خود است

دارائی بوعلی‌سینا را جزو سرآمدان حوزه فلسفه دانست و خاطر نشان کرد: بوعلی‌سینا ده‌ها کتاب و رساله در زمینه فلسفه نوشته که هنوز نیز نظریات وی کاربردی است و می‌توان از آن‌ها در جهت سعادت و رفاه بشری استفاده کرد.

 

وی با اشاره به لزوم بازشناسی بوعلی‌سینا گفت: مکتب سینوی در هزار سال گذشته زنده و پویا بوده و حضوری مستمر داشته است، هرچند در برخی از کشورهای اسلامی به دلیل تهجر مذهبی فلسفه رشدی نداشته اما در ایران به قوای عقلی توجه ویژه‌ای شده و در این زمینه آثار بسیاری همچون اثر بوعلی‌سینا نگاشته شده است.

 

نگاه‌ها به بوعلی‌‌سینا موزه ای نباشد

دارائی با تاکید بر اینکه نباید نگاه‌ها به بوعلی‌‌سینا موزه‌ای باشد اظهار کرد: باید از دانش و میراث باقی‌مانده از بوعلی‌سینا در جهت رشد و پیشرفت جامعه استفاده شود و دانشگاه‌ها نیز باید ارزش و بهای بیشتری به آثار این حکیم بزرگ قائل باشند.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا افزود: یکی از وظایف بنیاد بوعلی‌سینا تلاش برای شناساندن هر چه بیشتر بوعلی‌سینا به نسل جوان و نوجوان است و در این زمینه بحث و بررسی های علمی را انجام می دهد.

 

تنها 40 درصد آثار بوعلی‌سینا تاکنون چاپ شده است

وی با بیان اینکه تاکنون تنها 40 درصد از آثار حکیم بوعلی‌سینا چاپ شده است، گفت: 60 درصد باقی آثار این پزشک و فیلسوف بزرگ به صورت نسخه‌های خطی و زبان اصلی در کتابخانه‌ها موجود بوده که اگر بودجه و اعتبار کافی در اختیار بنیاد قرار بگیرد، تمامی کتاب‌ها تصحیح و چاپ خواهند شد.

 

وی گردآوری لوح فشرده آثار و نسخه‌های خطی از هزار سال گذشته تاکنون از هر نقطه جهان را از دیگر وظایف این بنیاد دانست و تصریح کرد: تاکنون لوح فشرده نزدیک به 800 نسخه خطی جمع‌آوری و تهیه شده است، همچنین قرار است سالیان بعد چاپ عکسی از این آثار تهبه شود.

 

دارائی از چاپ کتاب اول قانون و شفا خبر داد و افزود: بنیاد بوعلی‌سینا دارای انتشارات است که وظیفه چاپ و انتشار کتاب‌های بوعلی‌سینا و پژوهش‌های سینوی را بر عهده دارد که این کار گام موثری در زمینه شناسایی بوعلی‌سینا برخواهد داشت. 

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۴۴
خبرگزاری ایسنا؛ ۱ شهریور ۱۳۹۴ - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۴۳۶
کد خبر : ۳۷۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید