پاسداشت هزارمین سال ورود شیخ‌الرئیس به همدان / روز همدان در شورا تصویب شود

پاسداشت هزارمین سال ورود شیخ‌الرئیس به همدان / روز همدان در شورا تصویب شود
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی گفت: بوعلی‌ در سال 194 هجری از ری و قزوین به سمت همدان حرکت کرد که این هزارمین سال ورود به همدان می‌تواند نقطه درخشان بزرگداشت روز همدان و بوعلی از سوی شهرداری باشد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری فارس؛ یکم شهریور ماه سالروز تولد حکیم هزاره‌ها، شیخ‌الرئیس بوعلی سینا مؤلف کتاب قانون در طب است. در 10 سال اخیر یکم شهریورماه ضمن گرامیداشت شیخ‌الرئیس بوعلی سینا به عنوان روز همدان نامگذاری شده است.

 

در این روز علاوه بر ادای احترام به مقام شامخ شیخ‌الرئیس، برنامه‌هایی هم به عنوان پاسداشت شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود که در این سال‌ها مورد استقبال بسیاری از مردم و مسافران نیز قرار می‌گیرد.

 

امسال به لحاظ تقویم شمسی هزارمین سال ورود شیخ‌الرئیس از قزوین به همدان است که می‌طلبد بیش از گذشته به این روز توجه شود.

 

بر این اساس گفت‌وگویی با توکل دارایی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا داشت که در زیر می‌خوانید.

 

فارس: از چگونگی نامگذاری یکم شهریور ماه به عنوان روز همدان بگویید

دارایی: نامگذاری یکم شهریورماه به عنوان روز همدان در سال 85 از جانب بنده در جلسه‌ای مطرح شد.

 

با توجه به اینکه در سال 86 پاسداشت هزارمین سال وفات بوعلی سینا در قالب همایش «حکیم هزاره‌ها» برگزار شد، برنامه‌های جنبی نیز به عنوان روز همدان در نظر گرفته شده بود.

 

برگزاری مراسم روز همدان که به عنوان پیشنهادی از جانب بنیاد بوعلی سینا بود با مساعدت استاندار وقت و استقبال مدیران به میراث فرهنگی سپرده شد.

 

فارس: آیا با واگذاری برنامه‌ها به میراث فرهنگی سایر دستگاه‌ها نقشی در آئین پاسداشت این روز ندارند؟

دارایی: بزرگداشت روزی به نام همدان وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی استان است و تلاقی آن با روز بزرگداشت بوعلی سینا این وظیفه را مضاعف می‌کند.

 

فارس: نقش شهرداری در بزرگداشت این روز چگونه است؟

دارایی: با توجه به اینکه در نخستین سال پاسداشت روز همدان شهرداری همدان با سرپرستی اداره می‌شد، نتوانست آنطور که باید و شاید در این برنامه‌ها مشارکت کند.

 

در سال‌های بعد نقش شهرداری در این برنامه کمرنگ شد و بیشتر میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی شناخته شد همچنان که بنیاد بوعلی‌سینا در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌داد.

 

فارس: گویا امسال همزمانی سفر رئیس جمهور این برنامه‌ها را تحت شعاع قرار داده است؟

دارایی: سفر رئیس جمهور در روز همدان تأثیری ندارد، بلکه بزرگترین مشکلی که در بزرگداشت روز همدان داریم این است که این روز به عنوان یک وظیفه همیشگی برای شهرداری جا نیفتاده است.

 

استاندار به عنوان مقام ارشد استان و رسانه‌ها باید بزرگداشت روز همدان را به عنوان مطالبه فرهنگی از مسئولان و متولیان بخواهند تا شاهد جایگاه واقعی این روز در تقویم همدان باشیم.

 

فارس: بزرگداشت روز همدان را چه دستگاهی می‌تواند داشته باشد؟

دارایی: متولی اصلی روز همدان شهرداری و میراث فرهنگی است، با توجه به اینکه در همه شهرهای جهان برگزاری مراسم روز یک شهر تاریخی، برعهده شهرداری است در همدان نیز باید به این مورد توجه شود.

 

هرچند دستگاه‌های علمی آموزشی و فرهنگی نیز می‌توانند برای نمود بیشتر این روز ورود کنند.

 

این روز بیشتر به نام شهر همدان است و دلیل آن نیز این است که بزرگداشت شهر همدان بزرگداشت تاریخ و فرهنگ همه ایران زمین است.

 

فارس: بزرگداشت این روز چه تأثیری در رونق گردشگری دارد؟

دارایی: بزرگداشت روز همدان می‌تواند به عنوان برند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی بوده و در زمینه جذب گردشگر باشد.

 

بزرگداشت روز همدان در ایام تابستان می‌تواند در زمینه جذب گردشگر در شهر همدان و استان تأثیر داشته باشد.

 

فارس: چگونه بزرگداشت روز همدان به یک برنامه دائمی تبدیل می‌شود؟

دارایی: باید مطبوعات و رسانه‌ها از مسئولان بخواهند که در شورای شهر روز همدان به عنوان یک برنامه فرهنگی متداوم تصویب و ادامه یابد و هر شهرداری که روی کار می‌آید، موظف به برگزاری شود.

 

اگر در سال‌هایی این بزرگداشت کمرنگ شده به این دلیل است که هنوز پس از 10 سال این موضوع برای ما جا نیفتاده که روز همدان روز شهر بوده و شهرداری به عنوان متولی باید همکاری کند.

 

فارس: چرا روزهایی که به نام شهرهای دیگر نامگذاری شده، ماندگار است؟

دارایی: زمانی که یکم شهریور به نام روز همدان پیشنهاد شده و به صورت مختصر برنامه‌ای برگزار شد، در آن زمان روزی به نام هیچ یک از شهرها نبود و شهرهایی چون شیراز بعد از همدان شروع کردند و امسال در تقویم شمسی هزارمین سال ورود شیخ‌الرئیس به شهر همدان است البته قرار شد امسال برنامه ادای احترام به مقام شیخ‌الرئیس با مساعدت اداره کل میراث فرهنگی و علوم پزشکی باشکوه‌تر برگزار شود.

 

==========

به گزارش فارس بوعلی‌سینا در سال 194 هجری شمسی از ری و قزوین به سمت همدان حرکت کرد که خود این هزارمین سال ورود به همدان می‌تواند نقطه درخشان بزرگداشت روز همدان و بوعلی سینا از سوی شهرداری باشد.

 

این روز می‌تواند نقطه قوت همدان در پاسداشت روز پزشک و تاریخ همدان شود که در یک اتحاد ویژه‌ای برای اعتلای عظمت و تاریخ این شهر گام برداشته و نقطه عزیمتی برای بزرگداشت شهر همدان باشد.

 

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۵۶
خبرگزاری فارس 31 مرداد 94 - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۴۵۳
کد خبر : ۳۷۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید