بررسی جوامع علم موسیقی شفا در خانه نقد کتاب تهران چهارشنبه 11 شهریورماه انجام می‌گیرد

بررسی جوامع علم موسیقی شفا در خانه نقد کتاب تهران  چهارشنبه 11 شهریورماه انجام می‌گیرد
در چهل و نهمین نشست خانه نقد کتاب، جوامع علم موسیقی از کتاب شفا از انتشارات بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نقد و بررسی می‌شود.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، این نشست با حضور استاد سیدعبدالله انوار، مصحح و مترجم کتاب مذکور و آقایان سیدعبدالرضا موسوی طبری، علیرضا میرعلی‌نقی و بابک خضرایی روز چهارشنبه 11 شهریورماه 1394 از ساعت 17 در سرای اهل قلم واقع در تهران، خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2، طبقه همکف برگزار می‌شود.

 

جمشید کیانفر رئیس خانه نقد کتاب درباره چگونگی انتخاب کتاب برای نشست‌های نقد کتاب گفت: معمولاً کتاب‌هایی که منتشر می‌شود را در شورایی بررسی می‌کنیم و کتابی که از نظر علمی و موضوعی  پُر اهمیت و به اصطلاح کتاب‌سازی نباشد، مورد توجه قرار گرفته و انتخاب می‌شود.

 

مسلم است که شخصیت‌های علمی که پژوهش و تتبع لازم برای تألیف کتابهایشان انجام می‌دهند، کتاب‌های تألیفی آنان از وجاهت علمی لازم برخوردار است. مثلاً شاید کسی نمی‌دانست شفای بوعلی ممکن است شامل موسیقی هم باشد، چراکه در نظر اول ممکن است گفته شود حتی شفا کتابی طبی است. در حالی‌که شفا کتابی منطقی و فلسفی است و کسی می‌تواند قسمتی از آن را ترجمه و شرح دهد که ابن‌سینا پژوه بوده و به کتاب‌های بوعلی‌سینا اشراف داشته باشد. و در این زمینه خاص، یعنی موسیقی شفا نیز، کسی می‌تواند آن را شرح و بسط دهد که به موسیقی جدید و قدیم آشنا و متبحر و وارد باشد.

 

رئیس خانه کتاب، هدف از نقد کتاب و نشست‌های انجام گرفته را بررسی محتوایی کتاب و بیان اهمیت‌های آن ذکر کرد و گفت: اگر کتابی با وجود اهمیتش دارای کاستی باشد، منتقدان آن را بیان می‌کنند تا در چاپ بعدی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در زمینه چگونگی انتخاب منتقدین نیز افزود: منتقدان بایستی در زمینه کتاب مورد نظر متخصص باشند و در آن شاخه علم صاحب‌نام و حرفی برای گفتن داشته باشند و انتخاب آنها تابعی از تسلطشان بر علم و دانش مرتبط با موضوع و شناخت زمینه‌های بسط و گسترش موضوع و بررسی جوانب مختلف آن است.

 

کیانفر با توجه به برگزاری 48 نشست نقد کتاب از یک سال پیش تاکنون گفت:

خانه نقد کتاب کار خود را از 22 مردادماه 1393 آغاز کرده و در یک سال گذشته توانسته است در جهت معرفی و نقد و بررسی کتاب‌های مختلف منتشر شده اقدام نماید که کتاب جوامع علم موسیقی در چهل و نهمین نشست آن بررسی و نقد خواهد شد.

 

رئیس خانه نقد کتاب با توجه به اهمیت آثار و اندیشه‌ها و میراث شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا و نقش انتقال و معرفی علوم و آثار مفاخری همچون بوعلی در گسترش علم و دانش در کشور از علاقه‌مندان و اهل نظر برای شرکت در این نشست دعوت به عمل‌ آورد.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، دایرة‌المعارف شفا در زمینه فلسفه و علوم طبیعی شامل قسمت‌های الهیات، ریاضیات،‌ طبیعیات و منطق است که بر اساس تقسیم‌بندی بوعلی‌سینا ریاضیات آن مشتمل بر چهاربخش اصول هندسه، علم حساب، جوامع علم موسیقی و علم هیئت است.

 

استاد سیدعبدالله انوار نسخه‌شناسی و ابن‌سیناپژوه نامدار ایران توانسته است در پژوهشهایی بی‌بدیل و بی‌نظیر تمام کتاب شفا را که مشتمل بر 20 موضوع اصلی و فرعی است در مدت 12 سال ترجمه و شرح کند که بنیاد بوعلی‌سینا قسمت موسیقی آن را که شیخ‌الرئیس آن را جوامع علم موسیقی نام نهاده است، در بهار سال 1394 به زیور طبع آراسته است.

این بنیاد از مدیران و مسئولان فرهنگی درخواست می‌نماید در جهت گسترش حکمت سینوی بودجه لازم برای انتشار دیگر قسمت‌های شفا فراهم نمایند.

 

 

 

۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۰۰
روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۳۵۲
کد خبر : ۳۸۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید