تجلیل از مقام جهانی میرسیدعلی همدانی/ برگزاری همایش بین‌المللی، 700 سال پس از تولد

تجلیل از مقام جهانی میرسیدعلی همدانی/ برگزاری همایش بین‌المللی، 700 سال پس از تولد
آئین گشایش همایش میرسیدعلی همدانی با حضور میهمانانی از کشورهای تاجیکستان، هند، پاکستان و الجزایر و مسئولان استانی و کشوری در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، در این آئین سفیران دو کشور تاجیکستان و پاکستان، میهمانانی از چندین کشور همسایه، مسئولان استانی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، استاندار همدان، اساتید و صاحب‌نظران، دانشجویان و علاقه‌مندان حضور داشتند و سالن 500 نفره استانداری مملو از جمعیت بود.

استاندار: میرسیدعلی از مفاخر مشترک جامعه بشری است

محمدناصر نیک‌بخت استاندار همدان ضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی و شرکت‌کنندگان در این مراسم، با بیان این‌که عظمت انسان‌ها به تواضع و فروتنی است، اظهار داشت: میرسیدعلی همدانی در نگاه اهل فرهنگ و عرفان عالمی شوریده است که ماوراءالنهر را به شور درآورد. وی در همدان زاده شد، در هند بالید و در سرزمین‌های گوناگون زیست و عاقبت در کولاب آرام گرفت.

 

استاندار افزود: به همین علت به درستی گفته شد که میرسیدعلی همدانی از مفاخر مشترک جامعه بشری به‌خصوص حوزه تمدنی ایران بزرگ است.

 

وی تصریح کرد: برای پاسداشت شخصیتی گرد آمدیم که فضلا و دانشمندان او را سلطان‌العارفین، مردم کشمیر وی را بانی اسلام و علی ثانی و ارادتمندان و مریدانش او را شاه همدان لقب داده اند.

 

وی با اشاره به این‌که از میرسیدعلی با نام امیرکبیر نیز یاد می‌شود و در تاجیکستان به نام حضرت امیرجان معروف است، عنوان کرد: استاد شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» آورده است «یکی از کسانی که در کشمیر به اسلام خدمت کرده است میرسیدعلی همدانی بود، این مرد بزرگ که از مفاخر اسلامی است هزارها شاگرد در کشمیر تربیت کرد که هر کدام برای خود استاد شدند. مقام میرسیدعلی همدانی هنوز در کشمیر محترم است و مردم آنجا او را زیارت می‌کنند و در روزهای عاشورا هنگامی‌که دستجات عزاداران از آنجا عبور می‌کنند پرچم‌های خود را به حال احترام فرود می‌آوردند.» این بیانات استاد زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم لقب عارف حسینی از القاب متواتر استفاده شده برای حضرت میرعلی همدانی است.

 

وی ادامه داد: امسال در همدان سال میرسیدعلی همدانی است و براساس برنامه‌های پاسداشت مفاخر سال آینده سال سیدجمال‌الدین اسدآبادی نام‌گذاری می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان همدان و رئیس بنیاد علیم و فرهنگی بوعلی‌سینا: سرآمد در تمام نمونه‌های فضیلتی عالم انسانیت

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: میرسید علی همدانی در تمام نمونه‌های فضیلتی عالم انسانیت، سرآمد است.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی اضافه کرد: انسان‌هایی همچون میرسیدعلی همدانی دوستان عاشق‌پیشه و بدخواهان کینه‌توزی خواهند داشت اما آنانی که اهل معرفت هستند وظیفه خود را تشخیص می‌دهند تا با همه مسائل کارها را پیش ببرند.

 

وی با تاکید بر این‌که فلسفه برگزاری این همایش مبارزه با تحجر است، عنوان کرد: امروز وهابیت تبلیغات وسیعی را علیه شیعیان راه انداخته است و تروریست‌ها به نام دین بدترین جنایات را انجام می‌دهند، بنابراین ما باید با تحجر بجنگیم تا در کره زمین ریشه کن شود.

 

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا افزود: در عالم انسان‌ها، برخی نماد خورشید و روز هستند و متاسفانه برخی دیگر نماد ظلمت و تاریکیاند که میرسیدعلی همدانی در طول تاریخ نقش خورشید را ایفا کرد، به‌طوری که همه سختی‌ها را به جان خرید تا بشریت را از ظلمت‌ها، تاریکی‌ها و گرفتاری‌ها نجات دهد.

 

امام جمعه همدان یادآور شد: میرسیدعلی همدانی 110 جلد کتاب در زمینه‌های مختلف نوشته است که هرکدام از آنها یکی از زوایای تاریک عالم انسان را نورباران می‌کند.

 

وی تاکید کرد: امروز در تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی که مقام معظم رهبری فرموده است دنیای استکبار نمی‌خواهد در هیچ جای دنیا نور باشد و مردم هدایت شوند بلکه می‌خواهد به آمال شوم خود نائل شود.

 

طه‌محمدی با اشاره به این‌که خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت موسی فرموده است اجازه ندهید روزهای بزرگ و تاریخ ساز که بشریت از سر آن روزها ارتزاق می‌کنند فراموش شود، تصریح کرد: اگر این روزها فراموش شود فاجعه‌ای رخ می‌دهد که جامعه بشری گرفتار آن خواهد شد.

 

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی که از سوی مادر با میرسیدعلی همدانی نسبت دارد، فرموده است عاشورای حسینی را حفظ کنید تا عاشورا همه شئون شما را حفظ کند. ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی با وجود کمک 45 کشور قدرتمند به صدام؛ با عاشورای حسینی پیش رفت و به پیروزی رسید.

 

آیت‌الله احمدی: عرفان از طریق میرسیدعلی به کولاب رفت

آیت‌الله دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: میرسیدعلی همدانی توانست زبان فارسی را به شبه قاره ببرد به طوری که در جای جای محراب‌ها، سردر مساجد و مراکز زیارتی کلام فارسی نوشته شده است.

 

آیت‌الله احمد احمدی فیلسوف و عضو شورای علمی بوعلی‌سینا، با بیان این‌که عرفان به معنای پاکی، سلامت و وحدت است، افزود: عرفان، زبان فارسی، ادب و اخلاق از طریق میرسیدعلی همدانی به کولاب رفت به طوریکه از آن پس آن دیار را ایران صغیر می‌دانند.

 

وی با بیان این‌که مبدأ و مقصد خداست، گفت: همه برای خداییم و این سرلوحه کار یک موحد است.

 

وی با اشاره به اینکه همه ادیان برای اخلاق آمده‌اند، اظهار کرد: همه پیامبران برای نشان دادن راه آمده‌اند.

 

وی تصریح کرد: یک اصل در ذات آدمی وجود دارد که هرچه برای خود ضرر دارد و آسیب می‌زند برای دیگران هم نپسندد.

 

معتقدیم این اصل در کلام امیرالمومنین (ع) است که به امام حسن (ع) نوشته است که، هرچه برای خود دوست داری برای دیگران هم دوست بدار، که این اساس اخلاق است.

 

احمدی با بیان این‌که اساس دین محبت است، اظهارکرد: امام صادق (ع) می‌فرماید، مگر دین غیر از محبت است اما تکفیری‌ها با نام دین شیعه را کافر دانسته و می‌گویند فقط باید شیعه را کشت.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امروز در عراق و سوریه خبرهایی از کشتار جوانان و مردم به گوش می‌رسد که تن آدمی به لرزه درمی‌آید. باید گفت این چه دینی است که عرضه کردید؟ آیا این دینی است که پیامبر از آن به نام دین آسان و محبت نام می‌برد؟

 

وی با اشاره به کشتار مردم سوریه و برخورد بد اروپایی‌ها با آن‌ها، گفت: سوری‌ها مردمان عزیزی بودند اما امروز بدترین برخوردها و توهین‌ها به آنان می‌شود و همان‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند سخنی از زبانشان درنمی‌آید.

 

سفیر تاجیکستان در ایران: میرسیدعلی در تمدن شرق مقام برجسته‌ای دارد

سفیر تاجیکستان در ایران نیز گفت: میرسیدعلی همدانی ادیبی شیرین کلام و از مشرق زمین است که در تمدن شرق مقام برجسته‌ای دارد.

 

نعمت‌اله امام‌زاده با بیان این‌که ملت‌های زیادی پیرو میرسیدعلی همدانی هستند، اظهار کرد: امیر همدانی در شهر کولاب محبوبیت بیشتری پیدا کرد و این شهر را برای انجام امور عرفانی خود انتخاب کرد و مشغول کارهای معرفتی شد.

 

وی افزود: میرسیدعلی همدانی با فضیلت‌های نیک در تاجیکستان طرفداران زیادی یافته و مردم کولاب منزل آخرت این عارف را گرامی داشته‌اند.

 

امام‌زاده بیان کرد: همایش میرسیدعلی همدانی سال گذشته در تاجیکستان با حضور عالمان 25 کشور دنیا برگزار شد.

 

سفیر تاجیکستان در ایران عنوان کرد: آرامگاه این اندیشمند در تاجیکستان نشان می‌دهد در گذشته و امروز میان ما اتحاد قوی وجود داشته است.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری ایران و تاجیکستان رونق تازه‌ای پیدا کند و گفت: آرزوی ما همدلی، برابری و دوستی در جهان است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور: میرسیدعلی همدانی محور همدلی در آسیای میانه

کریم نجفی با بیان اینکه این همایش بین‌المللی برای یادبود و تجلیل از مقام شامخ و عرفانی عالم نامدار میرسیدعلی همدانی برگزار شده است، افزود: میرسیدعلی همدانی محور همدلی بین کشورهای ایران، تاجیکستان و هندوستان است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: با توجه به این‌که سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گرفت، تصمیم بر آن شد تا یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی را که تجلیل از مفاخر فرهنگی در استان‌های مختلف کشور است، در تمام کشور اجرایی کنیم.

 

وی با بیان این‌که دانشگاه پیام نور با چهار هزار عضو هیئت علمی و 750 هزار دانشجو در سراسر کشور یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دولتی است، تصریح کرد: پیشنهاد رئیس دانشگاه پیام نور همدان این بود که برای شناساندن شخصیت عالم بزرگ میرسیدعلی همدانی که در هند و تاجیسکتان شناخته شده است و برای استان ادب‌پرور و نامدار همدان شناخته شده نیست، این همایش برگزار شود.

 

نجفی با اشاره به اینکه این پیشنهاد با استقبال خوب استاندار همدان مواجه شد و او موجب برقراری ارتباط بین تمام دستگاه‌های علمی و فرهنگی به منظور برپایی این همایش شد، عنوان کرد: برگزاری این همایش با نامگذاری سال 2015 از سوی سازمان یونسکو با عنوان میرسیدعلی همدانی به عنوان شخصیت علمی و عرفانی جهانی مصادف شده است.

 

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، تصریح کرد: یکی از مصادیق بارز و برجسته همدلی، بزرگداشت میرسیدعلی همدانی بود چراکه ایشان نسبت به دوست و دشمن احترام قائل بود و تواضع داشت به طوریکه می‌توان گفت میرسیدعلی همدانی محور همدلی بین کشورهای مختلف به ویژه ایران، هندوستان و تاجیکستان است.

 

وی به اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه پیام نور به منظور برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و گفت: نام‌گذاری مجتمع آموزشی به نام میرسیدعلی همدانی، به صدا در آمدن زنگ میرسیدعلی همدانی در مدارس استان، نام‌گذاری چهارراهی به نام میرسیدعلی همدانی، طراحی و نصب تندیس میرسیدعلی همدانی به همت شهرداری، چاپ چهار ویژه‌نامه تخصصی در خصوص میرسیدعلی همدانی، برپایی نمایشگاه مشترک صنایع‌ و هنرهای دستی ایران، تاجیکستان و ترکمنستان به همت اداره میراث فرهنگی، امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه کولاب در تهران با حضور سفیر تاجیکستان از دیگر اقدامات در راستای برگزاری این همایش بوده است.

 

 در برگزاری این همایش استانداری همدان، دانشگاه پیام نور کشور و استان همدان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، دانشگاه‌های بوعلی‌سینا، آزاد اسلامی واحد همدان، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان، جامعة المصطفی العالمیه، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، شهرداری همدان، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان، حوزه علمیه همدان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز همدان؛ همکاری داشتند.

 

 این همایش بین‌المللی به مناسبت اعلام بزرگداشت هفتصدمین سال تولد میرسیدعلی همدانی از سوی یونسکو (در سال‌های2014 و 2015 میلادی- 1393 و 1394 خوشیدی) برپا شد که بر این اساس محمدناصر نیک‌بخت استاندار همدان سال 1394 را در استان همدان به نام میرسیدعلی همدانی نامگذاری کرد.

 

 

 

 

۲۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۰۰
روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۲۳۱
کد خبر : ۳۹۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید