بوعلی‌سینا حاجی شد

بوعلی‌سینا حاجی شد
سعید جان نادری یک پزشک تاجیکستانی بعد از40سال پژوهش و تحقیق در مورد زندگی و آثار ابوعلی سینا به نیابت از این دانشمند بزرگ مسلمان به حج رفت.

 

 

به  گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی از منابع خبری محلی، نادری بعد از سال ها پژوهش زندگی و آثار ابوعلی سینا امسال به جای او به زیارت خانه خدا رفته است. این عمل نادری را در دین مبین اسلام «حج نیابتی» می گویند.به باور طبیب تاجیک ابوعلی سینا بخاطر پرکاری و مشغله فراوان و خدمت رسانی نتوانسته در زمان زنده بودنش این واجب را به جای آورد.

 

سعید جان نادری به رسانه های محلی گفت:' درهفت دور طواف به دور خانه خدا گریه کرده و گفتم که ا گر سینا خودش می آمد چه رازهایی را با خدا در میان می گذاشت و چه دعاهایی می کرد. من راز او را نمی دانم. اما دعا کردم که خداوند اعمال حج مرا برای ابوعلی سینا که این همه رنج کشید و بی زن و فرزند در مکانی غریب دنیا را بدرود گفت، بنویسد ».

 

ابوعلی سینا دانشمند بزرگ علم طب نه تنها درقلمرو کشور های فارسی زبان بلکه در جهان غرب نیز با نام «اوسینا» معروف است.

 

خود او در یک شعرش گفته است که راه های درمان بیماری های زیادی را به جز مرگ یافته بود.وی در سال 980 در بخارا به دنیا آمده و در 57 سالگی در همدان ایران در گذشته است.

 

سعید جان نادری رئیس جمعیت «پیروان سینا» است که آن را سال 1980 با هدف متحد کردن علاقمندان ابن سینا و ادامه دادن کار او تاسیس کرده است.

 

درجمعیت پیروان سینا ده ها پزشک از تاجیکستان و کشور های فارسی زبان گرد هم آمده اند.نادری قبل ازاین دو بار،یک بار به عنوان راه بلد و به نیت زیارت به خانه خدا سفر کرده است.

 

بعد از فریضه اول او تصمیم گرفت که به جای ابن سینا به زیارت کعبه برود تا روح او را شاد کند.

 

وی گفت: « در این مورد با روحانیان مشورت کردم. پیش مفتی رفتم و گفت که چنین حجی قبول قبول است

 

«حج نیابتی» ادای حج ازسوی یک مسلمان به جای مسلمان دیگراست که براثر بیماری یا دلیل د یگر نمی تواند به زیارت کعبه برود. حج نیابتی را اساسا در تاجیکستان فرزندان یا همسران به جای والدین و نزدیکان برجامانده یا درگذشته خود انجام می دهند. اما به باور نادری ابوعلی سینا زن و فرزند نداشت واو به عنوان یک پیرو ابن سینا با تامین هزینه حج از فروش کتاب های خود این کار را انجام داد.

 

سعید جان نادری که ادعا دارد ابن سینا را حاجی ابوعلی سینا کرده است، افتخار آن را دارد که از میان ده ها هزار علاقمند و پیرو این فیلسوف و شاعر، افتخار زیارت خانه خدا به نیابت از ابن سینا نصیب او شده است.

 

حج برای هر فرد مسلمانی که توان مالی دارد واجب است. هر سال از تاجیکستان شش هزار نفر به زیارت خانه خدا می رود.

 

 

 

۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۵:۳۶
خبرگزاری ایرنا، 22 آذر 94 - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۳۴۹
کد خبر : ۳۹۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید