تجلیل از خدمات فرهنگی دکتر احمد احمدی

تجلیل از خدمات فرهنگی دکتر احمد احمدی
در ششمین مراسم جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان از دکتر احمد احمدی، استاد برجسته فلسفه و حکمت تجلیل شد.

 

 

مراسم اعطای ششمین جایزه علمی استاد دکتر علیمحمد کاردان و بزرگداشت استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون وزیر علوم و چهره‌های برجسته علمی و دانشگاهی به همت مؤسسه روان‌شناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روزنامه اطلاعات، دکتر سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم در ابتدای مراسم که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد با اشاره به جایگاه والای معلمی گفت: در عرفان اسلامی جهان مظهر اسماء الله است و معلم، صفاتی از صفات خداوند است. کسی حق ندارد نامی برنام‌های خداوند بیفزاید و به یقین یکی از اسماءالله، رب است و معلم مظهر نام رب و نمایانگر خداوند است.

 

وی افزود: برای تکریم از دو معلم اینجا هستیم. یکی مرحوم دکتر کاردان که از بنیانگذاران علوم تربیتی است و دیگری دکتر احمدی که بیش از نیم قرن است به محضرش ارادت دارم.

 

دکتر محقق داماد، دکتر احمدی را شخصیتی خواند که تمامی عمر و لحظات زندگی‌اش را با خلوص صرف تعلیم و تربیت کرده و گفت: خداوند در زندگی هرشخص نفحات به معنی پیشامدهای خیری دارد که باید سعی کرد قدر آنها را دانست و خداوند به دکتر احمدی نیز چند نفحه ارزشمند عنایت فرمود.

 

وی ادامه داد: خداوند از روز نخستینی که دکتر احمدی به حوزه علمیه بروجرد رفت، استاد و فقیهی بزرگ به نام مرحوم آیت‌الله شیخ علی محمد بروجردی را برای ایشان فراهم آورد که مجسمه تربیت، اخلاق و عرفان بود.

 

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم تصریح کرد: در قم استاد علامه طباطبایی نصیب ایشان شد که دکتر احمدی همواره همراه استادشان بودند و حتی زمانی که علامه طباطبایی کسالت پیدا کردند، همراه ایشان به لندن رفتند.

 

وی گفت: علامه طباطبایی شاگردان علمی زیادی داشتند ولی مانند خودش کم است، اما دکتر احمدی اخلاقش مانند علامه طباطبایی است. ایشان علم، اخلاق و تواضع را با هم جمع کردند و مانند علامه طباطبایی تمامی عمرش به خدمت گذشت.

 

دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در ادامه مراسم ضمن قدردانی از مؤسسه دکتر کاردان در سنت حسنه تکریم استادان فرهیخته، گفت: نزدیک به ۵۰ سال است با دکتر احمدی آشنا هستم یعنی از زمانی که در مؤسسه در راه حق فعالیت داشتند.

 

وی افزود: مؤسسه در راه حق که بعداً مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) از دل آن بیرون آمد، سعی کرد علوم انسانی را وارد حوزه کند.

 

وی ادامه داد: من و دکتر احمدی در دوره دکتری با هم بودیم. در آن زمان در مجموع چهار نفر در دوره دکتری حضور داشتیم و مانند اکنون نبود که یک دانشکده با یک استاد نیمه وقت۳۰ تا ۴۰ نفر دانشجوی دکتری پذیرش کند. در آن زمان با ۱۴ تا ۱۵ نفر استاد تمام وقت فقط چهار دانشجوی دکتری پذیرش می‌شد.

 

دکتر حداد عادل با اشاره به اینکه از نظر سیاسی و اعتقادی بسیار نزدیک به دکتر احمدی است، گفت: من شبهای پنج‌شنبه به منزل دکتر احمدی در قم می‌رفتم تا در کلاس‌های درس تفسیر علامه طباطبایی حضور داشته باشم و من مبهوت فضائل این علامه بزرگوار می‌شدم.

 

وی با تأکید بر اینکه دکتر احمدی از نظر اعتقادی، بینش و جهان‌بینی یک مؤمن، مسلمان، درست اعتقاد و پاکیزه طبع است، افزود: دکتر احمدی از نظر سیاسی مخالف رژیم سابق بود و پس از انقلاب نیز خدماتی صادقانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتشارات دانشگاهی سمت ارائه داد.

 

دکتر حداد عادل، دکتر احمدی را از نظر اخلاقی یک استاد خلیق و مؤدب به آداب اسلامی دانست و تصریح کرد: تواضع و فروتنی و دوری از حب مال و مقام از خصوصیات ایشان است. او با ۸۲ سال سن مانند همان ۵۰ سال پیش کار می‌کند و عشق ایشان به ایران و تربیت جوانان برای خدمتگزاری ستودنی است.

 

وی افزود: دکتر احمدی نمونه عینی وحدت حوزه و دانشگاه است. ایشان فلسفه غربی را می‌خوانند و هرگز تعصب غیرعلمی نسبت به یک فکر و استدلال ندارند.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دکتر احمدی علاوه بر آشنایی با فلسفه غربی و اسلامی به ادبیات فارسی علاقه‌مند است و علاوه بر زبان عربی در زبان انگلیسی هم استادی مثال زدنی است که شاهد آن ترجمه‌های ایشان است. وی، دکتر احمدی را وجودی نافع و چهره دلسوز و خیرخواه برای کشور دانست.

 

دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم هم به عنوان سخنران بعدی مراسم گفت: من همواره این بخت را داشتم که با دوستان خوب زندگی کنم. دکتر کاردان مرد بزرگ و جامعی بود که علم و اخلاق را توأمان داشت. وی افزود: من هم نزدیک به ۵۰ سال است دکتر احمدی را می‌شناسم و معتقدم هرگز کسی در محضر ایشان خسته نمی‌شود چون خوش سخن هستند و صفا دارند.

 

دکتر داوری اردکانی ادامه داد: روزی در گروه فلسفه یکی از تکالیف دانشجویان را درباره علیت خواندم که مجذوب آن شدم. نام نویسنده آن دکتر احمدی بود و ایشان همچنان پرتوان و پرنشاط است. ضمن آنکه ایشان همچنان مانند من گرفتار علیت هستند.

 

رئیس فرهنگستان علوم دکتر احمدی را شخصیتی حقیقتاً دیندار به تمامی معنا دانست و گفت: وجه نزدیکی ما به هم این است که هر دو به فلسفه علاقه داریم و فلسفه در لغت به معنای دوستی و دانشی است که عین دوستی معنا می‌یابد.

 

وی تصریح کرد: با شناختی که از دکتر احمدی دارم می‌دانم که ستایش دیگران از ایشان، لحظات سختی را برای دکتر احمدی باعث می‌شود و این هم از فضیلت‌های ایشان است.

 

دکتر داوری اردکانی افزود: هرگز از دکتر احمدی دورویی و تملق ندیدم. هرگز غیبت و تظاهر نمی‌کنند و از دنیا چیزی نمی‌اندوزند. شاگردان خوبی دارند و رضایت شاگردان از استاد مقام بزرگی است که ایشان مانند علامه طباطبایی از آن برخوردارند.

 

وی دکتر احمدی را شخصیتی خواند که همواره حرمت استادش مرحوم علامه طباطبایی را حفظ کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ضمن تشکر از خانواده مرحوم کاردان گفت: دکتر کاردان با اخلاص تمام همیشه و حتی در گرمای تابستان‌های طاقت فرسا برای تدریس در قم حاضر می‌شد و هرگاه کاری را در انتشارات سمت به ایشان واگذار کردیم، بسیار دقیق عمل کردند.

 

وی افزود: دکتر کاردان برادری در یزد داشتند که میراب بود. ایشان گفتند پس از آنکه برادرشان از دنیا رفت مردم مجلس بزرگداشت بسیار بزرگی برای وی برگزار کردند چون او آب را چنان تقسیم می‌کرد که حق کسی ضایع نشود. چون معتقد بود آب مهریه حضرت زهرا(س) است.

 

دکتر احمدی تصریح کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: از کوچکی عمل پروا نداشته باشید فقط ببینید با تقوا همراه است یا خیر؟

 

وی با بیان اینکه من طفیلی تکریم دکتر کاردان هستم، گفت: دکتر محقق داماد با کرامت ذاتی خود مرا مورد لطف قرار دادند و من از خودم شرمنده هستم. معتقدم آنچه مهم است آن است که رفتار آدمی به گونه‌ای باشد که مردم از آن چیزی بیاموزند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: من به خاک و مردم ایران عشق می‌ورزم و حب‌الوطن من‌الایمان است. من داستان‌های رستم اسفندیار را هر چند وقت یک‌بار با بچه‌ها می‌خواندم تا مردانگی آنان از یادمان نرود. وی ادامه داد: زبان فارسی برای من حیات است و زبان شاهنامه لذت بخش است. همواره هم گفته‌ام که آدمی اگر هنری دارد باید آن هنر آموزنده باشد.

 

دکتر احمدی با اشاره به اینکه همچنان با مرحوم علامه طباطبایی زندگی می‌کند، گفت: یقین دارم همه آنچه که دارم از دعای مادرم و ایشان است در ادامه مراسم لوح‌های تقدیر از سوی مؤسسه روان‌شناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان، فرهنگستان علوم و شهرداری به دکتر احمدی اهدا شد.

 

گفتنی است، دکتر طاهره بهمنی با کسب رتبه اول، دکتر الهام حکیمی راد با کسب رتبه دوم، دکتر نامدار ابراهیمی با کسب رتبه سوم و دکتر شهره شکرزاده با کسب رتبه چهارم ششمین جایزه علمی دکتر کاردان را از آن خود کردند.

 

 

۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۰۹
روزنامه اطلاعات؛ سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۹۴۲
کد خبر : ۴۰۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید