آیین نکوداشت دکتر عباس شیبانی نماد اخلاق جامعه پزشکی

آیین نکوداشت دکتر عباس شیبانی نماد اخلاق جامعه پزشکی
آیین نکوداشت دکتر عباس شیبانی نخستین رئیس سازمان نظام پزشکی ایران و از مبارزان سیاسی دوران انقلاب با حضور شخصیت‌های برجسته جامعه پزشکی و دیگر شخصیت‌ها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

 

 

دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در این آیین بزرگترین ویژگی شخصیتی دکتر شیبانی را بی‌نیازی دانست و گفت: منظورم بی‌نیازی به تمامی معنا و از تمامی جهات است انسان در صورت بی‌نیازی می‌تواند متعالی شود زیرا مشکلات ما از نیاز است و به همین دلیل در مقاطعی از زندگی به کارهایی که نباید، تن می‌دهیم.

وی افزود: یک پای دکتر شیبانی از زمان دانشجویی در زندان و پای دیگر ایشان در دانشکده بود. با وجود تمامی تحولات و مسئولیت‌ها در زمان‌های دشوار، هر جا مشکلی بود، دکتر شیبانی هم حضور داشت. در وزارت بهداشت، در مجلس، در دانشگاه و در سازمان نظام پزشکی.

رئیس جامعه جراحان ایران تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی دردشوارترین زمان ممکن به یک دکتر شیبانی احتیاج داشت تا این سازمان را سامان دهد. او، مانند قطره شبنمی که سحرگاهان روی برگ گل نشسته است، پاک و سربلند است و این کار هر کسی نیست.

دکتر فاضل با تأکید بر آنکه وطن به چنین مردان راست‌قامتی احتیاج دارد، گفت: دکتر شیبانی هیچ‌گونه اعوجاجی در هیچ زمانی نشان ندادند و من در این جمع بزرگ غبطه می‌خورم که خداوند ذره‌ای از محسنات ایشان را نصیب ما کند.

متعلق به همه نسل‌ها

دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم دکتر شیبانی را شخصیتی دانست که به یک تبار و یک نسل تعلق ندارد و گفت: چهره‌های بین‌نسلی می‌توانند برای تمامی نسل‌ها درس‌هایی داشته باشند، مکتب دکتر شیبانی مملو از ویژگی‌هایی است که درس‌های زیادی به ویژه برای جامعه پزشکی دارد.

وی افزود: همواره به ابعاد سیاسی ـ اجتماعی شخصیت دکتر شیبانی توجه شده، اما طبیب بودن ایشان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. او یکی از پایه‌گذاران نهضت دانشجویی اصیل، مترقی و نوین پیش از انقلاب است.

دکتر زالی با اشاره به خدمات دکتر شیبانی در عرصه‌های پزشکی گفت: امروز بخش زیادی از اقداماتی که در حوزه‌های پیوند اعضاء، جراحی قلب مغز و اعصاب و دیگر حوزه‌ها انجام گرفته، مرهون پیشگامی ایشان در این بخش‌ها است.

وی با تأکید بر عشق دکتر شیبانی به طبابت و مردم‌دوستی، تصریح کرد: این عشق باعث شد تا ایشان در گذرگاه پیشرفت‌های جامعه پزشکی همواره نقش خود را ایفا کند و ما امروز دستاوردهای شجاعت‌های مدیریت خاص ایشان را به نظاره نشسته‌ایم.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: دکتر شیبانی نمادی از پاک‌دستی، اعتدال و ترویج اخلاق حسنه در ابعاد مدیریتی و شهروندی است. او پنج دوره متوالی نماینده مجلس بود و این نشان می‌دهد چگونه ایشان توانستند قلوب مردم را فتح کند.

تجلیل از علم و دیانت

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز افتخار دارم در مجلس تجلیل از علم و دیانت حضور داشته باشم، گفت: بزرگانی از قبیل دکتر شیبانی همواره دغدغه این سرزمین، اخلاق و معنویت را دارند و جامعه و فرهنگ را حفظ می‌کنند.

وی یکی از مهم‌ترین نکات اخلاقی دکتر شیبانی را مدعی نبودن ایشان دانست و گفت: به رغم همراهی دکتر شیبانی با نهضت‌های مردمی در شرایط استثنایی، ایشان هرگز این نکته را مستقیم و غیرمستقیم در جایی عنوان نکرد. در حالی که کسانی هستند که هیچ تباری از حوزه فرهنگ و اندیشه ندارند و مدعی‌اند. به عنوان نمونه زمانی در روزنامه فکاهی توفیق متنی درباره شخصیتی نوشته شده است مبنی بر آنکه آن شخصیت بارها در جنبش مشروطیت شهید شده بود!

عضو شورای شهر افزود: دکتر شیبانی از تبار بسیار نکویی است و یکی از اجداد ایشان در اثری تبار شیبانی را منتسب به یاران حضرت علی(ع) می‌داند. تباری که همواره این سرزمین را در برابر تهاجمات حفظ کردند. ضمن آنکه در حوزه فرهنگ و شعر هم ، شاعران نام‌آوری در تبار دکتر شیبانی قرار دارند و ایشان این تبار را استمرار داد.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه در تاریخ 60 سال اخیر ایران، دکتر شیبانی قطعاً یکی از چهره‌های مؤثر است، اظهار داشت: ایشان 13 بار زندان رفتند. به برازجان و مشهد تبعید شدند و در کنار مرحومان آیت‌‌الله طالقانی، دکتر سحابی و مهندس بازرگان چراغ ایران دوستی را روشن نگه داشتند.

وی گفت: برخی از چهره‌های نامدار در زمان‌هایی، جذب جریانات فکری شدند و بعد از آنها فاصله گرفتند، اما دکتر شیبانی پیوسته در یک صراط مستقیم حرکت کردند. استواری در شخصیت ایشان مسأله مهمی است. ایشان همیشه به مرحوم طالقانی ارادت داشت.وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ساده زیستی دکتر شیبانی، ادامه داد: صفر قهرمانیان که 30 سال در زندان بود، در خاطرات خود می‌نویسد: من، شیبانی را همان‌گونه که در زندان دیدم به همان شکل در بیرون از زندان هم دیدم. بدون هیچ خانه و ویلایی.

وی افزود: زمانی در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) با شهردار و همراه اعضای شورای شهر در منزل حاج سیدحسن خمینی حضور یافتیم. طبق معمول چای آوردند، با شناختی که همگان از دکتر شیبانی داریم که هرگز در جایی به غیر از منزلشان خوراکی و آشامیدنی استفاده نمی‌کنند، با تعجب دیدیم که چای و خرما خوردند. برداشت و حس من این بود که ایشان حاج حسن آقا خمینی را استمرار امام خمینی(ره) می‌دانند. در حالی که همان زمان جریاناتی علیه حاج حسن‌آقا فعالیت می‌کردند و البته حضرت آقا، پیشانی ایشان را بوسیدند و این تصویر برای همیشه در قاب تاریخ ماند.

نماد اخلاق

دکتر سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم با بیان اینکه هنوز انسان‌هایی هستند که ما با نفس و فضیلت آنان زیست می‌کنیم، گفت: در صبحی سرد فکر می‌کردم که سرمای هوا را با گرمی انسان‌ها جبران می‌کنیم، اما در تاکسی صحبت از گرانی و مشکلات معیشتی بود. در مترو نیز دغدغه مشکلات را در کلام و چهره مردم یافتم. مقابل دادگاه در میدان پانزده خرداد صف طلاق فرزندان معصوم این سرزمین که ناسازگاری آنها را به جدایی سوق داده بود، دیدم. جوانان معتادی را دیدم که روزی باید این سرزمین را می‌ساختند و خود اکنون به آسیب تبدیل شده‌اند.

وی افزود: در کمیته امداد، انسان‌هایی هستند که چشمانشان منتظر لقمه نانی است و در بیمارستان فیاض‌بخش، مسئولی می‌گفت، هزاران معلول را زیر پوشش دارند که در کمال تأسف اندکی از آدم‌ها به آنها کمک می‌کنند.صالحی امیری ادامه داد: انسان‌ها به هم سلام نمی‌کنند و لبخند نمی‌زنند و ما با هم همدلی و همگرایی نداریم. من به دنبال گمشده‌ای بودم تا علت این مسائل را بیابم و آن گمشده اخلاق است. رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه اگر از شیبانی سخن می‌گوئیم، یعنی از اخلاق صحبت می‌کنیم، گفت: گمشده ما شیبانی‌ها هستند و ما باید شیبانی را در یک کلمه خلاصه کنیم و آن نماد اخلاق است. اگر اخلاق در جامعه‌ای جاری شود، ترافیک و آلودگی هوا قابل تحمل می‌شود و انسان‌ها دغدغه‌ زندگی فردا را ندارند.صالحی امیری، شیبانی را شخصیتی دانست که به تجلیل نیازی ندارد و گفت: این ما هستیم که به درک فضایل ایشان نیازمندیم تا بتوانیم این فضیلت‌ها را در روح خسته این جامعه باز تولید کنیم.

پاک‌دستی
دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز در این آیین با برشمردن ویژگی‌های دکتر شیبانی گفت: ساده زیستی و پاک‌دستی توأمان، مردم‌داری، توجه به فقرا، اخلاص و وظیفه‌شناسی از ویژگی‌های ایشان است. دکتر شیبانی قبل و بعد از انقلاب برای آزادی و استقلال کشور تلاش کردند و هرگز برای تظاهر و ریا، کار نکردند.

وی افزود: امیدوارم با الگوسازی از ایشان، ناهنجاری‌هایی را که دکتر صالحی امیری به آنها اشاره داشتند به حداقل برسانیم.

سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در سخنانی گفت: اولین بار استاد شیبانی را در مدرسه فیضیه قم و در حجره طلاب کرمانی زیارت کردم. ایشان در آن زمان به عنوان جوانی خوش‌سیما برای دیدن یکی از همشهریان ما که در زندان قصر با ایشان هم زندانی بود، آمده بودند.

سرپرست موسسه اطلاعات، دکتر شیبانی را فردی با احساس، خوشرو، قاطع، بافضیلت و جدی در ابراز عقاید دانست و افزود: در برنامه رادیویی که ما در عراق داشتم، یکی از سوژه‌های تبلیغاتی‌مان زندانیان سیاسی و در رأس آنها دکتر شیبانی بود البته در مقطعی هم برای حمایت از ایشان و مرحوم طالقانی و منتظری در خارج از کشور اعتصاب غذایی کردند پس از پیروزی انقلاب نیز شناسایی شخصیت‌های ارجمند نهضت برای ما اهمیت داشت که سرآمدان آنان، همان کسانی بودند که در شورای انقلاب حضور یافتند. دکتر شیبانی نیز دبیر شورای انقلاب بود.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: پس از حادثه هفتم تیر که به شهادت یکی از بهترین یاران انقلاب منجر شد، قرار شد چهار نماینده جدید وارد مجلس شورای اسلامی شوند که من و دکتر شیبانی از جمله آنان بودیم و من از آنجا افتخار همقدمی با ایشان را در پنج دوره مجلس داشتم.

وی گفت: یکی از فعالیت‌های سنگینی که ایشان پذیرفت، رسیدگی به عواقب و برآورد خسارات در مناطقی بود که موشک باران می‌شد و دکتر شیبانی با امانت‌داری تمام خسارت‌ها را برآورد می‌کرد.

سید‌ محمود دعایی با اشاره به کسانی که اوایل انقلاب تحت تأثیر گروه‌های چپ‌گرا به عوامل انقلاب برای کسب مقام و موقعیت خرده می‌گرفتند، گفت: من برای آنکه یکی از پدیده‌های انقلاب را به این افراد معرفی کنم، یکی از آنان را به منزل دکتر شیبانی بردم. او به چشم خود دید، فردی که تا این اندازه امین نظام است، حتی منزل شخصی ندارد و در منزل محقر پدر همسرش زندگی می‌کند. در همان منزل و در راهرویی یک میز گذاشته و بدون دریافت هزینه به بیماران کمک می‌کرد.وی اظهار داشت: دکتر شیبانی در تمامی دوران تصدی در مجلس و شورای شهر از تمامی امکانات پرهیز کردند، اتومبیلی نگرفتند و حتی بهره‌مندی از غذای رستوران مجلس را هم برخود حرام کردند و همواره از همان غذای محقر خودشان تناول می‌کردند.


دکتر اکبر کلانتر از همدوره‌ای‌های دکتر شیبانی، دکتر سیدجلیل حسینی و دکتر صداقت از شاگردان وی در این مراسم درخصوص ویژگی‌های ایشان سخنانی ایراد کردند.

در پایان مراسم، از تندیس دکتر عباس شیبانی رونمایی شد و نمایندگان صداوسیما، شهرداری، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان اسناد و کتابخانه ملی هدایایی را به دکتر شیبانی تقدیم کردند.

 

 

۲۶ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۳۸
روزنامه اطلاعات؛ شنبه 26 دی ماه 1394 - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۶۵۳
کد خبر : ۴۰۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید