سفر علمی چهارمین برنده جایزه جهانی ابن‌سینا برای اخلاق در علم و فناوری به ایران

سفر علمی چهارمین برنده جایزه جهانی ابن‌سینا برای اخلاق در علم و فناوری به ایران
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پروفسور زبتا خان شینواری برنده چهارمین دوره جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا گفت: هدف جایزه ابن‌سینا ترویج تفکر اخلاقی در مورد مسائلی است که به واسطه پیشرفت‌های حاصل شده در علم و فناوری به وجود آمده اند.


 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در این دیدار (در روز دوشنبه 3 خرداد 1395)، گفت: بدون شک تلاش های ارزنده پروفسور زبتا خان شینواری (zabta khan shin wari) در زمینه آموزش در دانشگاه و در زمینه اخلاق در علم زیست فناوری و توانمندسازی جوامع محلی برhی استفاده از منابع طبیعی و تنوع زیستی در کشور پاکستان برای سایر دانشمندان جهان مشوق و مثال زدنی است.

 

وی افزود:  جایزه ابن‌سینا در واقع ابزاری را فراهم می آورد تا فعالیت چشمگیر پروفسور شینواری در ترویج علم و پژوهش اخلاق‌مدار در جهان به رسمیت شناخته شود.

 

وزیر علوم تأکید کرد: تعهد شخصی پروفسور شینواری  به مسئولیت‌پذیری در قبال علم و فرهنگ‌سازی در این زمینه در میان دانشمندان کشور خود، تشویقی است برای دانشمندان در سرتاسر جهان و این فعالیت‌ها و  بیان دستاوردهای مرتبط با آنها طی سه دهه اخیر که در نهایت منجر به اخذ جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا از یونسکو شد می‌تواند الهام‌بخش باشد.

 

وی تلاش در زمینه معرفی گیاهان دارویی پاکستان، ارتقاء کیفیت آموزش عالی به‌وی‍ژه  در حوزه‌های مورد نیاز  و فراهم آوردن ارتقاء دسترسی استعداد‌ها به ویژه خانم‌ها به آموزش عالی را بخشی از تلاش‌های علمی پروفسور زبتا خان شینواری اعلام کرد.

 

دکتر فرهادی ابراز امیدواری کرد: کاربرد زیست فناوری به گونه‌ای اخلاقی بتواند به کاهش  رنج، بیماری، گرسنگی و فقر در جهان بینجامد.

 

دکتر فرهادی در تشریح جایزه  اخلاق در علم ابن‌سینا گفت: جایزه «اخلاق در علم ابن‌سینا» به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۲ توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد برای گرامیداشت پژوهش و خدمات افراد و گروه‌هایی تأسیس شد که در زمینه اخلاق در علم فعالیت دارد. پیشنهاد اعطای جایزه اخلاق در علم به نام دانشمند ایرانی، ابن‌سینا در آخرین کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۲۰۰۱ مطرح و با آن موافقت شد. این جایزه هر دو سال یک بار ارائه می‌شود و به طور عملی از سال ۲۰۰۳ با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.

 

وی ادامه داد: برنده جایزه توسط مدیرکل یونسکو بر اساس پیشنهادهای یک هیأت داوری بین‌المللی انتخاب می‌شود. هیأت داوری مرکب است از سه عضو با ملیت‌های مختلف که یکی از آنها باید از منطقه جنوب غربی و مرکزی آسیا باشد. آنها از سوی مدیرکل یونسکو و از میان اعضای کمیسیون جهانی مربوط به اخلاق در علم و فناوری منصوب شده و جایزه آنها در حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران تقدیم می‌شود.

 

وزیر علوم افزود: چهارمین دوره جایزه بین‌المللی «اخلاق در علم ابن‌سینا» این بار به زبتا خان شینواری دانشمند پاکستانی در حوزه اخلاق در علم و آموزش ارائه شد که یکی از جایزه‌های وی، یک هفته سفر در ایران و بازدید از دانشگاه‌ها و سخنرانی در دانشگاه‌ها است.

 

وی افزود:  هدف این جایزه ترویج تفکر اخلاقی در مورد مسائلی است که به واسطه پیشرفت های حاصل شده در علم و فناوری به وجود آمده اند  و این هدف در زمره اولویت های یونسکو قرار دارد.

 

وزیرعلوم  با اشاره به اینکه این جایزه نام خودرا  از دانشمند، فیلسوف و پزشک شناخته شده ایرانی قرن یازدهم   ابن سینا بر گرفته است گفت: ابن سینا رویکردی کلی نگر در خصوص رفتار اخلاق مدارانه دانشمندان بنیان نهاد که امروز نیز  این رویکرد الهام بخش دنیای علم بوده است.

 

دکتر فرهادی گفت: از زمان تأسیس جایزه اخلاق در علم ابن سینا تا کنون، یونسکو چهار دانشمند برجسته را به عنوان برنده این جایزه برگزیده است و باعث افتخار است که از بین این افراد دو نفر آنها مسلمان هستند.

 

 وی اظهار داشت:  به واقع تأکیدی که اسلام بر اخلاقیات دارد ما را بر آن می‌دارد تا جهت‌گیری‌های خود را به سوی رفتار اخلاقی، نه فقط در زندگی شخصی که در زندگی حرفه‌ای نیز تنظیم کنیم.

 

گفتنی است در مراسم دیدار وزیر علوم با پروفسور زبتا خان شینواری برنده چهارمین دوره جایزه این سینا در زمینه اخلاق در علم، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در تهران، دکتر نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر جلالی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو، استر کیش لاروش، رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، سفیر مقیم پاکستان در ایران، تعدادی از مسئولان این وزارتخانه و رؤسای دانشگاههای تهران، فنی و حرفهای، جامع علمی کاربردی، خوارزمی، الزهراء، خواجه‌نصیرالدین طوسی، علم و صنعت و برخی اندیشمندان حوزه اخلاق کشور نیز حضور داشتند.

 

در ادامه دکتر نصیری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های یونسکو در ایران پرداخت و از تأسیس نمایندگی یونسکو در ایران تا اکنون بطور خلاصه به حوزه‌های کاری و فعالیت‌های انجام شده همچون ثبت‌های جهانی، انتشارات غنی یونسکو، کنفرانس‌های بین‌المللی و ... اشاره کرد.

 

در پایان این نشست مراسم تجلیل از پروفسور شینواری توسط وزیر علوم انجام گرفت و همچنین به نمایندگی از فرهنگستان علوم پاکستان از تلاش‌های دکتر فرهادی، دکتر نصیری  دکتر جلالی و دکتر مهنام دبیر علمی سفر ایشان، تقدیر و تشکر نمود.

 

پروفسور زبتاخان شینواری، رئیس فرهنگستان علوم پاکستان و رئیس دپارتمان بیوتکنولوژی «قیدی اعظم» دانشگاه اسلام آباد و متخصص در حوزه کشاورزی و گیاه‌شناسی می‌باشد. وی خدمات شایسته‌ای را در مرکز ملی تحقیقات کشاورزی پاکستان و همچنین موزه تاریخ طبیعی این کشور انجام داده و از استادان برجسته دانشگاه علم و تکنولوژی «کوهات» پاکستان است.

 

وی توانسته تحقیقات و پژوهش‌های ارزنده‌ای را در حوزه ایمنی و امنیت زیستی و توسعه برنامه‌های آموزشی برای پیشبرد حوزه اخلاق در علم و فناوری به ثمر رساند و پروژه‌های متعددی از دانشجویان این حوزه را نیز هدایت و عملیاتی کرده است. این جایزه به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه پروفسور شینواری در حوزه مدیریت پژوهش‌های مربوط به آموزش اخلاق در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به وی اهدا شده است.

 

 

 http://buali.ir/buali_content/media/image/2016/05/1302_orig.jpg



http://buali.ir/buali_content/media/image/2016/05/1303_orig.jpg


http://buali.ir/buali_content/media/image/2016/05/1301_orig.JPG

 

 

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۱۱
پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 3 خرداد 94 - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۹۵۷
کد خبر : ۴۴۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید