تجدید چاپ کتاب «نسخه‌های طبی مسلمانان چین» (هویی هویی یائو فانگ)

تجدید چاپ کتاب «نسخه‌های طبی مسلمانان چین» (هویی هویی یائو فانگ)
کتاب «شرح نسخه‌های طبی مسلمانان چین» تالیف سونگ شیان و با مقدمه‌ای از سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، تجدید چاپ شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن، کتاب «شرح نسخه‌های طبی مسلمانان چین» تألیف سونگ شیان از سوی انتشارات چانگ جیان تجدید چاپ شد.

 

سونگ شیان پژوهشگر سابق آکادمی علوم اجتماعی چین این کتاب را در سال ۲۰۰۰ تألیف کرده بود که مورد استقبال محققان قرار گرفت.

 

او که مطالعاتی درباره کتاب قانون بوعلی سینا نیز دارد در این کتاب در فصل‌های مجزا، اصطلاحات موجود در نسخه‌های پزشکی مسلمانان چین را که از زبان‌های عربی و فارسی و یا یونانی گرفته شده توضیح داده است. سونگ شیان نیمی از کتاب هزار صفحه‌ای خود را به تصاویر صفحات کتاب «هویی هویی یائو فانگ» و نیم دیگر را به شرح اصطلاحات اختصاص داده است.

 

علی‌اصغر خاجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین به درخواست مؤلف، مقدمه‌ای بر چاپ جدید کتاب نگاشته است.

 

سفیر ایران در چین در مقدمه خود آورده است: دو کشور بزرگ ایران و چین در غرب و شرق آسیا ، با تاریخ درخشان و تمدن کهن، در  رشد و پیشرفت جامعه بشری سهم فراوان داشته‌اند.

 

کتب پزشکی و دارویی بخش مهمی از میراث علمی فرهنگی دو کشور محسوب می‌شوند. این آثار نشان می‌دهند که علم پزشکی و داروسازی از رشته‌های مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان دو کشور در طول تاریخ بوده است. آثاری که در عصر حاضر نیز می‌توانند مورد استفاده محققان و دانشمندان قرار گیرند.

 

بدون تردید در مسیر جاده ابریشم باستانی و در مراوده‌های علمی و فرهنگی ایران و چی، پزشکی و داروسازی سنتی دو کشور از یکدیگر تأثیر پذیرفته‌اند. اهل تحقیق می‌توانند نشانه‌های فراوانی از آن تاثیر و تاثر را در متون  کهن پیدا کنند.

 

در این میان طب سنتی مسلمانان چین اهمیت مضاعفی دارد. زیرا آنها رفت و آمد بیشتری با غرب آسیا داشتند، با مفاهیم بیشتری از طب سنتی ایران آشنا بودند و  در کتب علمی و فرهنگی انها نشانه های بیشتری از این آثار منعکس شده است.

 

سفیر ایران در چین در مورد کتاب نسخه‌های طبی مسلمانان چین افزوده است: «هویی هویی یائو فانگ» کتاب ارزشمند پزشکی کهن جامعه مسلمانان چین دارای ویژگی‌های زیادی است. از این کتاب سی و شش جلدی، تنها چهار جلد باقی مانده و سونگ شیان طی سال‌های طولانی به دقت این چهار جلد را مطالعه و مورد بررسی قرار داده است.

 

به گفته رایزنی فرهنگی ایران در پکن، او تلاش کرده با مطالعه کتاب‌های باستانی جهان اسلام و ایران، ارتباط «هویی هویی یائو فانگ» را با آنها مورد بررسی قرار دهد. مطالعات اقای سونگ شیان برای شناخت منشا این کتاب علمی، اهمیت زیاد دارد. او داروها، نسخه‌ها، شخصیت‌ها، اصلاحات پزشکی و ... در نسخه خطی «هویی هویی یائو فانگ» را بطور دقیق بررسی کرده است. این کتاب میراث مشترک مسلمانان چین با جهان اسلام به ویژه ایران محسوب می‌شود.

 

 

لینک خبر

 

 

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۳۶
پایگاه اطلاع‌رسانی رایزن فرهنگی اریان در پکن؛ 15 مرداد 1395 - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۸۵۵
کد خبر : ۴۸۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید