محمود خدادوست: اساتید نظام سلامت به خلأ اخلاق پزشکی در نظام آموزش پزشکی رایج واقف هستند

محمود خدادوست: اساتید نظام سلامت به خلأ اخلاق پزشکی در نظام آموزش پزشکی رایج واقف هستند
آئین ادای احترام به مقام شامخ شیخ‌الرئیس با حضور مسئولین کشوری و استانی در آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، در این مراسم مشاور و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی با بیان اینکه پیش نیاز علم طب 10 علم دیگر است، گفت: اساتید نظام سلامت به خلأ بحث‌های اخلاق پزشکی در نظام آموزش پزشکی رایج واقف هستند.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمود خدادوست صبح امروز در مراسم ادای احترام به مقام بوعلی سینا به مناسبت روز ولادت این حکیم بزرگ اظهار کرد: تا پیش از دهه اخیر بیشتر به طب نیاکان از نگاه تاریخ تمدنی نگاه می‌کردیم به نحوی که روز ولادت بوعلی سینا به روز پزشک، روز ولادت ذکریای رازی به روز داروسازی و ... نامگذاری شد.

 

وی با بیان اینکه باید همین نگاه تاریخ تمدنی به طب را قدردان پیشکسوتان بود، ادامه داد: از دانش حکما و ظرفیت علمی این بزرگان کمتر از دنیای غرب استفاده کرده‌ایم.

 

مشاور و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی افزود: رشته تخصصی طب سنتی و داروسازی سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از 10 سال گذشته ایجاد شد و به تربیت متخصصان این طب پرداخته می‌شود.

 

وی بیان کرد: براساس آموزه‌های طب ایرانی و سنتی به صورت تلفیفی و ادغام یافته در نظام سلامت در تعامل منطقی با طب رایج از ظرفیت موجود استفاده می‌شود و رور به روز تاکید و توسعه می‌یابد.

 

خدادوست به موضوع وجه پزشکی از نظر پزشکی جسمانی اشاره کرد و با بیان اینکه بوعلی سینا را فقط از بعد پزشکی می‌شناسیم، تاکید کرد: کتاب «قانون» بوعلی در خصوص طب است اما بوعلی سینا پیش از اینکه کتاب «قانون» را بنویسد، کتاب «شفا» را نوشت که این موضوع پیام عمیقی دارد.

 

این مسؤول با بیان اینکه اساتید نظام سلامت به خلأ بحث‌های اخلاق پزشکی در نظام آموزش پزشکی رایج واقف هستند و نه فقط در کشور بلکه در غرب و کشورهای سکولار در حوزه پزشکی، اخلاق پزشکی مطرح است، ادامه داد: ابن سینا در سنین نوجوانی گفته بود چیزی را در علم طب نمییابم که ندانم.

 

مشاور و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه ابن سینا همه علم طب را در نوجوانی میدانست اما کتاب قانون را بعد از کتاب شفا نوشت، ادامه داد: به طور اساسی پیش‌نیاز علم طب 10 علم دیگر است و کسی که می خواهد علم طب بیاموزد ابتدا باید آن 10 علم را خوانده باشد.

 

وی علم قرآن و علم حدیث، اخلاق، حکمت، فلسفه، منطق، هندسه، حساب، نجوم و ... را از علوم پیشنیاز علم طب دانست و ادامه داد: اگر کسی بخواهد طبیب شود اول باید مسلط این علوم شود.

 

خدادوست با تاکید بر اینکه ابن سینا با وجود اینکه طب سنتی را میدانست اما کتاب شفا را در الهیات و طبیعیات نوشت و نام این کتاب را «شفا» گذاشت، بیان کرد: بوعلی در ظاهر باید کتاب طب را «شفا» بگذارد اما بیماری، علائم بیماری و راه درمان را معرفی می‌کند و می‌گوید که الزاماً به شفا نمی‌رسد و شفای اصلی دست خداست.

 

وی با بیان اینکه پزشک باید بر این باور باشد که شافی اصلی و حقیقی خداست و این موضوعی است که در نگارش کتاب شفا به زیبایی بیان شده است، افزود: برای حکمای طب یکی از برجستهترین خصوصیات و مباحث، الهیات و اعتقاد به مسائل الهی بوده است.

 

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۵۴
خبرگزاری فارس- باشگاه خبرنگاران جوان؛ 1 شهریور 95 - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۱۹۶
کد خبر : ۴۹۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید