حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شد

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شد
مراسم تودیع دکتر مهدی محقق و معارفه حسن بلخاری به‌عنوان رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز در محل این انجمن برگزار شد.

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم تودیع دکتر مهدی محقق و معارفه حسن بلخاری به‌عنوان رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح روز یکشنبه 27 فروردین 1396، در محل این انجمن برگزار شد.

 

در این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به فضائل مهدی محقق و برگزاری این مراسم به منظور تقدیر و تجلیل از وی، گفت: آقای دکتر محقق در انجمن باقی خواهند ماند و همه از حضور ایشان بهره خواهند برد. اتفاق امروز هم ماجرای خاصی نیست، بلکه نوعی گردش مدیریت است که به منظور افزایش سرعت در فعالیت‌های انجمن شکل گرفته است. ما نیاز به حضور نیروهای جوانی در انجمن داشتیم و البته استادمحقق هم که جزو سرمایه‌های بزرگ ماست، در آن باقی خواهند ماند.

 

وی افزود: در کشور ما سرمایه‌های علمی و فرهنگی بسیاری وجود دارد که اگر ایران سرزمینی سبز مانده و در جهان می‌درخشد، به خاطر حضور آنهاست که جغرافیای آن را ساخته و در آن ساکن شده‌اند. همچنین هویت نسل جوان امروز نیز به همین دلیل است. آن‌ها همانند شاخ و برگ‌های درختی هستند که مفاخری مانند دکتر محقق، ریشه آن را شکل می‌دهند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وقتی صحبت از سرمایه‌های کشور می‌کنیم، باید از سرمایه‌های نمادین صحبت کنیم که جامعه به آن نیازمندند و تدوام حیاتش را تضمین می‌کنند. ما امیدواریم که دوستان جدید در انجمن در مسیر درستی که استاد محقق برای آن شکل داده‌اند و با سرعت بیشتر مسیر فعالیت خود را ادامه دهند تا اگر روزی برای از دست دادن سرمایه‌های فرهنگی‌مان حسرت خوردیم، یادمان باشد که به تجلیل از آنها پرداخته‌ایم.

 

وی در ادامه هیأت مدیره جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را به این شرح معرفی کرد: حجت‌الاسلام جوادی آملی، مهدی حجت، علی‌اصغر دادبه، مهدی محقق و حسن بلخاری.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین احکام هیأت مدیره جدید و رئیس جدید انجمن را ابلاغ کرد.

 

صالحی‌امیری تأکید کرد: در دوره جدید فعالیت‌های انجمن انتظار داریم به آثار نیز به اندازه اشخاص توجه شده و در حوزه تولید آثار سینمایی مستند بر پایه زندگی مفاخر فرهنگی و نیز تولید و انتشار تألیفات بزرگان و همچنین فعالیت جدی در زمینه ترجمه این آثار و ساخت و نصب تندیس مفاخر در شهرهای مختلف، توجه بیشتری شود.

 

همچنین در این مراسم حسن بلخاری رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در سخنان کوتاهی عنوان کرد: امیدوارم طلیعه فعالیت من در اینجا، شرح صدر و آسان کردن امور برای تجلیل از مفاخر ایران باشد و برکت و عظمت قرآن نیز حامی‌ام قرار بگیرد.

 

وی افزود: زمانی که استاد محقق کار در انجمن را شروع کردند، من هنوز به دنیا نیامده‌ بودم و زمانی که الفبا می‌آموختم، ایشان در دانشگاه مک‌گیل کانادا تدریس می‌کردند. من در جای ایشان قرار نگرفتم بلکه در کنار ایشان به فعالیت می‌پردازم.

 

بلخاری ادامه داد: در هنرهای سنتی اصلی وجود دارد که وقتی شاگرد می‌خواهد در کنار استاد قرار بگیرد، از او اذن گرفته و طلب دعای خیر می‌کند، آقای دکتر نیز پدرانه و مشفقانه به من اذن دادند و برایم طلب دعای خیر کردند که اگر این‌گونه نبود، والله این مسئولیت را نمی‌پذیرفتم و در ادامه نیز امیدوارم ریاست هیأت مدیره جدید انجمن را بپذیرند.

 

مهدی محقق نیز در این مراسم در سخنانی گفت: من از سال ۱۳۳۷ با انجمن آشنا شدم و همیشه به این می‌اندیشیدم که چرا اهانت و بی‌توجهی به اهل علم در کشور ما نهادینه شده است و بسیاری به خود اجازه می‌دهند به آنها توهین کنند؛ در سرزمینی که هر روستای آن دانشمندی را پرورش داده، نباید شاهد چنین موضوعی باشیم.

 

وی ادامه داد: همیشه برایم این سؤال مطرح بوده است که تحقیر علم در کشور ما یک شیوه شده است. مثلاً زمانی دکتر زرین‌کوب را در کشور ما آدم بی‌ارزش معرفی می‌کنند و روزی از فضائلش سخن می‌گویند. همین مسئله بود که ما را به فکر انداخت تا از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، مجالسی برای تکریم بزرگان شکل دهیم.

 

محقق در ادامه با اشاره به حضورش به عنوان ریاست انجمن در زمان وزارت عطاءالله مهاجرانی گفت: من در دوره نخست حضورم در اینجا ۱۶۲ بزرگداشت برای علما و اساتید برگزار کردم و برای هر کدام از آن‌ها نیز یک بزرگداشت‌نامه چاپ کردیم که در مجموع روایتگر تاریخ علمی ایران است. در مرتبه دوم هم زمانی که آقای جنتی از من خواست تا مسئولیت را بپذیرم، این موضوع را قبول کردم؛ البته من ایشان را نمی‌شناختم، تنها یک بار در کویت دیده بودمشان؛ آن هم در زمانی که شیخ کویت از من خواسته بود برای انتخاب کتاب برتر پزشکی، وی قصد داشت جایزه یکصد هزار دلاری را به خالقش اهدا کند، به او مشاوره دهم.

 

محقق در ادامه با اشاره به اینکه سرگذشت و زندگی مفاخر فرهنگی ایران باید الگوی جوانان قرار بگیرد، گفت: مایه تأسف است که الگوی بسیاری از دختران و پسران ما به جای مشاهیر علمی، کابوی‌های آمریکایی شده‌اند. من در انجمن برای برگزاری یک همایش علمی در اصفهان به منظور بزرگداشت دانشمندان شیعه ۴۰۰ میلیون تومان از بقال، عطار و... پول جمع کردم، تا بتوانم آن همایش را برگزار و ۴۰ عنوان کتاب در آن منتشر کنم. امیدوارم این کتاب‌ها که حاصل چنین تلاش‌هایی هستند، به خارج از کشور فرستاده و ترجمه شود، تا دیگران نتوانند مدعی شوند که تفکر علمی و فلسفی در کشور ما از میان رفته است.

 

در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر دادبه عضو جدید هیأت مدیره انجمن نیز در سخنانی عنوان کرد: آقای دکتر محقق به مدارا، دوستی و رفتار انسانی در تمامی زمینه‌های فعالیتشان مشهور هستند، اما جدای از همه اینها، ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب در زمره معدود معلمان عاشقی بوده که جز معلمی، تن به کار دیگری نداده است. ایشان محققی است که شیوه علامه قزوینی و مکتب دقت ایشان و شیوه استاد نفیسی و مکتب سرعت او را در کنار هم قرار داده و میان آنها اشتراک حاصل کرده است.

 

دادبه خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریتی طبیعی است که هر کاری کنیم، عده‌ای با آن موافق و عده‌ای مخالف خواهند بود. در مورد آقای محقق در مجموع باید بگوییم که ایشان علاقه‌مندانه فعالیت کرده است و ژست بیخود نگرفته است و شکر خدا فعالیت ایشان نیز با توفیق همراه بوده است.

 

 

 

۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۰۹:۲۹
خبرگزاری مهر، ۲۷ فروردین ۱۳۹۶؛ روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۰۵
کد خبر : ۵۷۹

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید