آیین ادای احترام به مقام شامخ شیخ الرئیس ابوعلی سینا برگزار شد

آیین ادای احترام به مقام شامخ شیخ الرئیس ابوعلی سینا برگزار شد
آیین ادای احترام به فیلسوف بزرگ شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا به مناسبت سالروز تولد آن حکیم با حضور پزشکان و مدیران استان همدان، در آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری مهر، آیین ادای احترام به فیلسوف بزرگ شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا به مناسبت سالروز تولد آن حکیم با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، سید حبیب‌الله موسوی‌بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا و سایر مدیران استان و پزشکان در صبح روز چهارشنبه یکم شهریور 1396 در آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

 

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری برگزیده استانی و اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه مارش سپاه استان آغاز شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان: زیرسایه بوعلی سینا بودن افتخار همدانی‌ها است

سید حبیب الله موسوی بهار در مراسم ادای احترام به شیخ الرئیس بوعلی سینا اظهار داشت: افتخار می کنم ما همدانی ها زیر سایه بوعلی سینا هستیم و روز پزشک را در زادروز این بزرگوار گرامی می داریم.

 

وی مراسم ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا را فرصتی مناسب برای قدردانی از شاغلان حرفه پزشکی به ویژه پزشکان زحمت کش استان همدان عنوان کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پیشنهاد نامگذاری روز پزشک در زادروز بوعلی سینا از همدان و توسط رئیس نظام پزشکی همدان مطرح شد، افزود: ما افتخار می کنیم قطبیت و مرکزیت ایران و جهان در شهر همدان است و ما افتخار خدمت به این مردم بزرگ را داریم.

 

وی از مردم همدان، پزشکان، داروسازان و شاغلان حرفه های پزشکی دعوت کرد که علاوه بر حضور در همه ایام سال در سالهای بعد نیز در جوار آرامگاه بوعلی سینا به این عالم ارزشمند ادای احترام کنند.

 

موسوی بهار همچنین به همه افرادیکه توفیق ادای سوگند روز فارغ التحصیلی آنها در محضر شیخ الاطبا و قطب عالم پزشکی را دارند، تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد همه پزشکان جامعه از حکیم بودن بوعلی سینا الگوبرداری کنند.

 

رئیس بنیاد بوعلی سینا: تلفیق طب سنتی و جدید مشکلات پیش روی بشریت را برمی‌دارد

آیت الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با تشکر از برگزارکنندگان، مهمانان و به ویژه مصحح کتاب بوعلی سینا گفت: مردم جهان باید تکریمی بسیار بیش از این نسبت به بوعلی‌سینای بزرگ داشته باشند.

 

وی انتخاب زادروز بوعلی سینا به عنوان گرامیداشت مقام پزشک را اقدامی شاسته دانست و به اقدامات انجام شده در بنیاد بوعلی سینا برای معرفی زوایای مختلف این دانشمند گرانمایه اشاره کرد و افزود: از زمان تاسیس بنیاد علمی ابن‌سینا وظیفه داشتیم با حضور در مراسم تجلیل از مقام بوعلی‌سینا در کشورهای مختلف به رسالت خود برای معرفی این شخصیت بزرگ عمل کنیم.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با بیان اینکه بوعلی‌سینا فرزند بزرگ مسلمان و شیعه است گفت: یادآوری نام «حسین» بوعلی سینا پیام بسیاری برای جهانیان دارند و این در حالیست که بسیاری هموطنان از این موضوع اطلاع ندارند.

 

وی با بیان اینکه در سفر به ازبکستان که زادگاه بوعلی سینا است؛ بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نقش خوبی برای معرفی این عالم بزرگ ایفا کرد، عنوان کرد: رئیس یکی از دانشگاههای سابقه‌دار آلمان در مراسم تجلیل از بوعلی‌سینا به این موضوع اعتراف کرد که تاکنون در هیچ مراسمی شخصیت علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به این خوبی معرفی نشده بود.

 

وی با تاکید بر اینکه بایدحق خود را در برابر این مرد بزرگ ادا کنیم، اظهار داشت: طب رایج در جهان، پیشرفت‌های خوبی دارد اما زیر ساخت طب امروز طب سنتی بوعلی‌سینا و طب اسلامی ما است.

 

رئیس بنیاد بوعلی افزود: نیاز مبرم بشریت این است که به طب سنتی با سابقه هزار ساله بیش از پیش توجه داشته باشد زیرا تلفیق طب سنتی و با طب جدید مشکلات بسیاری از پیش روی بشریت برمی‌دارد.

 

وی افزود: امروز به عنوان روز داروسازی و پزشک نامگذاری شده و فرصت مناسبی است که یادی از پزشک نامدار زکریای رازی هم شده باشد.

 

آیت الله محمدی در پایان برای همه افرادی که برای بشردوستی و خدمت زحمات بسیاری را تحمل کردند صلواتی فرستاد.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی‌سینا در حاشیه ادای احترام به مقام بوعلی‌سینا با امیدواری مبنی بر پیروی از منویات این مرد بزرگ اظهار کرد: امیدواریم کشور ایران اسلامی در علوم طب، حکمت و فلسفه پیشرفت کند و پایلوت همه علوم باشد

استاندار همدان: بوعلی‌سینا هویت فرهنگی و علمی مردم ایران است

استاندار همدان با تأکید بر اینکه بوعلی‌سینا هویت فرهنگی و علمی مردم ایران است، گفت: اگر روزی در تقویم ایران به نام بوعلی‌سینا نامگذاری شده، شایسته شخصیت اوست.

 

محمدناصر نیکبخت تصریح کرد: بوعلی‌سینا از همه نوابغ دنیا بالاتر است چرا که همه نوابغ و دانشمندان دنیا زمینه‌های لازم برای پژوهش همچون منبع، مرجع و مراکز پژوهشکده را داشتند اما بوعلی بدون همه این منابع به این جایگاه والا دست یافته است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا ادامه داد: امروز مبنای تحقیقات علوم پزشکی در دنیا آثار بوعلی‌سیناست در حالیکه خود او از هیچ منبع و مأخذی استفاده نکرده البته شاید علم او علم لدنی بوده اما علومی که بوعلی‌سینا بدون منابع به آن دست یافته است، علم یک انسان معمولی نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه بوعلی‌سینا از منبعی فناناپذیر استفاده کرده است، یادآور شد: توجه او به علم و دانش ستودنی است چرا که همواره علم و دانش را به مقام و منصب و صدارت و وزارت خود ترجیح می‌داد.

 

استاندار همدان با بیان اینکه به جز معصومین علیهم‌السلام هیچ کس دیگری بدون منبع به این علوم دست نیافته است، ادامه داد: او نگارش کتب را در اولویت برنامه‌های خود در اوایل روز قرار می‌داد سپس در طول روز به امور صدارت و وزارت مشغول می‌شد.

 

نیک‌بخت با اشاره به اینکه امروزه آنانی‌که در قدرت‌طلبی غرق می‌شوند، علم، عرفان و تحقیق در اولویت اول برایشان قرار ندارد، اظهار کرد: بوعلی‌سینا به آنچه می‌نازد صدارات و وزارت نیست بلکه خدمت به جامعه علمی و پزشکی ایران است.

 

استاندار همدان خاطرنشان کرد: استان همدان این افتخار را دارد که مدفن این مرد بزرگ است بنابراین باید روز به روز به این ازرش والا توجه بیشتری داشته باشد.

 

نیک‌بخت تأسیس بنیاد بوعلی را از جمله اقدامات موثر در معرفی این شخصیت بزرگوار عنوان کرد و گفت: لازم است از تلاش‌های نماینده ولی‌فقیه استان در راستای معرفی و شناساندن این حکیم بزرگوار به جهانیان تشکر کنم چرا که این بزرگان چراغ هدایتی برای دانشمندان آینده هستند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: بوعلی‌سینا با آن هوش سرشار و تدبیری که داشته اتفاقی به همدان نیامده‌ و حتما او هم می‌دانسته که استان همدان چه ظرفیت والایی در پرورش نبوغ دارد چرا که کتاب‌های «قانون» و «شفا» را در این استان نگاشته است.

 

نیکبخت در پایان از مسئولان وزارت بهداشت و درمان درخواست کرد نام دانشگاه علوم پزشکی همدان را به نام دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تغییر نام دهند و در این راستا بکوشند.

مصحّح کتاب قانون ابوعلی‌ سینا: تازگی دستورات پزشکی بوعلی‌سینا کاسته نمی‌شود

نجفقلی حبیبی وجود برخی مطالب علیه ابوعلی‌سینا در برخی کتب تاریخی را جعلیات نامید و و دلایل وجود آن‌ها را دشمنی و تلاش‌هایی ناکام برای مخدوش کردن نام بزرگ ابن‌سینا دانست.

 

وی تاکید کرد: از دستورات پزشکی ابوعلی سینا کاسته نمی‌شود و باید گفت ابن‌سینا هنوز زنده است.

 

حبیبی عنوان داشت: تعریفی که ابوعلی‌سینا از ورزش داشته هنوز صحیح، مورد قبول و مورد استفاده است.

 

حبیبی ادامه داد: وی در آن زمان به ورزش‌هایی مانند اسب‌سواری، گاوسواری، قایق‌رانی و کشتی اشاره کرده و بر اهمیت ورزش آنچنان تاکید داشته که چندین صفحه از کتاب قانون را به این موضوع اختصاص داده است.

 

این مصحّح کتاب قانون بر دیگر توصیه‌های ابن‌سینا درباره خواب، غذاخوردن و شیوه رفتار با نوزادان اشاره کرد و آن‌ها را دلایل روشنی بر تازه بودن دستورات علمی شیخ‌الرئیس خواند.

 

وی افزود: سنت‌هایی که بوعلی سینا در جامعه ماندگار کرده همگی بسیار موثر و ارزشمند هستند.

قرائت سوگندنامه پزشکی توسط دانشجویان پزشکی دانشگاه و بازدید از بخش‌های مختلف آرامگاه ازجمله کتابخانه، موزه و محوطه توسط میهمانان بخش دیگری از برنامه‌های این آیین بود.

 

در ادامه جمعی از مسئولان بر سر مزار این دانشمند، طبیب و حکیم فرزانه حاضر شده و ضمن اهدای تاج و شاخه‌های گل قرائت فاتحه داشتند؛ و از هشت تابلو تصویر استاد شهرام عظیمی که در آرامگاه بوعلی سینا به نمایش گذاشته شده است دیدن کردند.

 

همچنین رونمایی از تمبر بوعلی سینا توسط امام جمعه و استاندار همدان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

 

 

http://buali.ir/buali_content/media/image/2017/08/1580_orig.jpg

 

http://buali.ir/buali_content/media/image/2017/08/1581_orig.jpg

 

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۱۷
خبرگزاری مهر، چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶؛ روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۹
کد خبر : ۶۱۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید