رئیس ستاد جشنواره حکمت سینوی تاکید کرد: اهدای جایزه بین‌المللی بوعلی‌سینا با هدف اشاعه ظرفیت‌های دانش امروزی

رئیس ستاد جشنواره حکمت سینوی تاکید کرد: اهدای جایزه بین‌المللی بوعلی‌سینا با هدف اشاعه ظرفیت‌های دانش امروزی
رئیس ستاد جشنواره حکمت سینوی گفت: اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در جشنواره حکمت سینوی، بخشی از اهتمام به تحقق شناخت و معرفی شخصیت‌ و آثار بوعلی‌سینا و دیگر عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و ایجاد زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدیدی برای آموختن امروزی از محضر بلند مرتبه ایشان و دیگر عالمان و متفکران است.

 

رئیس ستاد جشنواره حکمت سینوی گفت: اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در جشنواره حکمت سینوی، بخشی از اهتمام به تحقق شناخت و معرفی شخصیت‌ و آثار بوعلی‌سینا و دیگر عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و ایجاد زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدیدی برای آموختن امروزی از محضر بلند مرتبه ایشان و دیگر عالمان و متفکران است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، بهروز مرادی رئیس ستاد جشنواره حکمت سینوی در افتتاحیه همایش فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان معاصر که عصر چهارشنبه در تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه بوعلی سینا نمونه بزرگی از بشریت است، گفت: ابوعلی سینا نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام بشریت انسان بزرگی محسوب می‌شود و ما افتخار می‌کنیم که تمدن ایران فرزندی شایسته چون او را درک کرده‌ است.

 

وی تصریح کرد:‌ بی‌تردید بوعلی مردی برتر از عصر خویش بوده است و سایه علم و تحقیقاتش تا دوردستها حضور دارد چرا که نبوغ او در موسیقی‌، طب، ریاضی، زمین‌شناسی و فلسفه برهمگان مشهود است.

 

وی جمع‌آوری و تصحیح آثار بوعلی سینا توسط را کاری بزرگ عنوان کرد و افزود: ما ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تلاش می‌کنیم تا با برگزاری جشنواره‌های مفید از جمله جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی سینا که شامل 100 هزار دلار می‌شود به اهمیت اندیشه بوعلی تأکید کنیم.

 

متن کامل سخنرانی دکتر مرادی استاندار همدان و رئیس ستاد جشنواره حکمت سینوی بدین شرح است:

محضر عزیز شما سلام و تحیت عرض می‌کنم، به همه عالمان ومربیان انسانیت درود می‌فرستم.

مفتخریم که با مشارکت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و نهادهای برجسته علمی و فرهنگی و سازمان‌های اجرایی کشور، جشنواره حکمت سینوی را برگزار می‌کنیم.

در دکترین برنامه‌ریزی ما، توسعه مبتنی بر فرهنگ است. فرهنگی که حامل و واجد معرفتی است که به تأمل در تدبیر امور و اتصال به خالق هستی فرا می‌خواند. این حقیقت پایه و اساس شکوفایی همه جانبه و پایدار است. سرگذشت انکارناپذیر تاریخی، گواهان راستین عبرت‌آموز این مدعا هستند که در صورت بی‌توجهی به این معنا، با وجود برخورداری از رشد و شکوفایی مادی و اقتصادی،‌ به جای صلح و عدالت به آشفتگی و پریشان احوالی انجامیده است.

چاره اندیشی برای پرهیز از عواقب مخرب نگاه یک‌جانبه‌ جاری در دنیای جدید به رشد و توسعه، دغدغه بسیاری از مراکز و متفکرانی است که نگران آینده انسان‌ها هستند، از آن جمله قرار گرفتن اصل تلاش برای توجه به اصول و معیارهای اخلاقی در پیشرفت‌های علمی و فناوری، و تحولات اجتماعی در برنامه‌های یونسکو، و اهداء جایزه برای اخلاق در علم و فناوری، از جمله نمونه و نشانه‌هایی است که فرهنگ ما در کسب آن، ذخیره‌ها، تجربه‌ها و توانایی‌های فراوان دارد.

اساس و جوهر این فرهنگ حکمت است و به جهان و انسان حکیمانه می‌نگرد. این گنجینـﮥ آمیخته از معرفت و معنویت، ضمن تأکید و ترغیب به حسن تدبیر امور و بهره‌گیری از منابع و نعمات الهی، اتصال به مبداء را فرو نمی‌گذارد.

در این میان نقش فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسلمان در ظهور و بروز این منبع معنابخش زندگی، کارآمد، راه‌گشا و امروزین است.

به علاوه جامعه ما حقیقتاً به تفکر فلسفی نیاز دارد. در غیبت عنصر عقلانیت، دستیابی به توسعه و نیل به حقیقت، امری دشوار است. این نوع تفکر که بر پایه‌ای نقادانه استوار است، با زندگی روزمره ما نسبت جدی و با اهمیت دارد. غرض در این اندیشه بسط عقلانیت همبسته با معنویت است. نهادینه‌شدن تفکر فلسفی ما را به پیشرفت واقعی راهنمایی می‌کند.

حجت‌الحق، شرف الملک،‌ بوعلی‌سینا،‌ نمونه‌ برجسته‌ای از یک دانشمند مسئول و جامع است که نه فقط به ایران بلکه به جهان بشریت تعلق دارد. او در سراسر عمر خود برای ساختن آینده‌ای بهتر، نقش حیاتی برعهده داشته است و تمام زندگی خود را وقف ارتقای اخلاق، تعالی‌بخشیدن به ویژگی‌های انسانی و افزایش سلامت نسل‌های آینده کرده است.

ما افتخار می‌کنیم که تمدن کهن ما فرزندی داشته است که شایسته آن است که همه جهان او را و میراث بزرگ او را از خود بدانند.

یادآوری میراث پرارزش بوعلی‌سینا بهانه‌ای برای پاسداشت وی، و بهره‌مندی امروزی در پیشرفت علم و فرهنگ و بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی است.

بی‌تردید بوعلی‌سینا مردی برتر از عصر خویش است که سایه بلند تعلیمات و تأثیراتش از عصر و زمانه خود فراتر و تا دوردست‌های آینده تایید است.

نبوغی که مرز نمی‌شناخت و پرتو خیره کننده آن قلمرو شعر و موسیقی تا عرصه پهناور فلسفه و عرفان و ریاضیات و زمین‌شناسی، می‌تابد.

برای شناخت و معرفی شخصیت‌ و آثار بوعلی‌سینا و دیگر عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌‌سینا بر پایه اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83، و دارامندی‌های هیأ‌ت امنایی مرکب از شخصیت‌های برجسته علمی و اجرایی کشور، فعالیت خود را در سال 85 آغاز کرده است و از همان ابتدا بنا را بر این گذاشته است که به تجلیل شایع گرفتار نشود و فراتر از بزرگداشت‌های متفاوت، برپایه این اعتقاد که با عزم و همکاری کارهای بزرگ ممکن می‌شود، زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را برای آموختن امروزی از محضر بلند مرتبه ایشان و دیگر عالمان و متفکران، بیاید و اجرایی کند.

خوشبختانه کار بزرگ و اساسی گردآوری، تصحیح،‌ترجمه و انتشار آثار بوعلی‌سینا، توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شده است،‌ ضمن اعلام آمادگی برای تمهید شرایط و امکانات اجرای طرح‌های شایسته و فراخور این عزم ملی و جدی، بدینوسیله از همه عالمان و متفکران درخواست همکاری و همیاری در انجام هرچه بهتر این رسالت ارزنده را می‌نماید.

اهداء جایزه بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در جشنواره حکمت سینوی، بخشی از اهتمام به تحقق این منظور است. بسترسازی شناخت و انتشار افکار و آثار پژوهشگران و مراکز علمی و فرهنگی برای خلق آثار برجسته مربوط مسایل و موضوعات مهم جامعه بشری؛ و گرامی داشتن فعالیت‌های برجسته افراد و گروه‌ها در زمینه‌های موردنظر، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

تبادل‌نظر، گفتگو‌های علمی و فرهنگی و فرهنگ‌ها، بستری برای جستجوی حقیقت بوده، بی تردید موجب پیشرفت و سعادت خواهد شد.

این جایزه شامل 5 عنوان است: 1- ابن‌سینا‌پژوهی برای فعالیت‌های برحسته در معرفی مکتب‌سینوی 2- جایزه فلسفی برای فعالیت های برجسته در پیشرفت فلسفه اسلامی، 3- جایزه پزشکی برای فعالیت‌های برجسته در پیشرفت پزشکی، 4- جایزه حکمتانه برای فعالیت‌های برجسته همبستگی‌ساز دانش و معنویت در ارتقاء کیفیت زندگی 5- جایزه مفاخر بوعلی‌سینا برای معرفی مفاخر ایران و اسلام؛ که این دوره به فعالیت‌های برجسته علمی و فرهنگی در معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی اهدا می‌شود .

این جوایز پس از اعلام فراخوان با بررسی و مطالعات اکتشافی هیأت‌های داوری منتخب بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،؛ فرهنگستان‌های علوم و علوم‌پزشکی جمهوری اسلامی، و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، و تایید شورای راهبردی اهداء جایزه، برندگان خود را یافته است که طی آئینی باشکوه در 22 آبان‌ماه سال‌جاری در همدان به برگزیدگان اهداء خواهد شد.

همزمان با اهدای این جایزه، 5 نشست علمی ابن‌سینا پژوهی، فلسفه، طب سنتی،‌حکمت و معرفی و بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی در همدان برگزار می‌شود. و نیز برگزاری همایش ارزشمند فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز است که اینک شاهد گشایش برنامه‌های آن هستیم.

لازم می‌دانم از اهتمام شایسته و تأثیر گذار جناب آقای دکتر اعوانی و همکاران محترم ایشان که نقش فوق‌العاده برجسته‌ای در برگزاری جشنواره حکمت سینوی بر عهده داشته و دارند صمیمانه سپاسگزاری کنم.

افتخار می‌کنم که همدان پایتخت تمدن ایران زمین، شهری که شکوه و عظمت و بالندگی خود را با گذشت بیش از سه هزار سال حفظ کرده است، و با داشتن ظرفیت‌های گرانقدر مادی و معنوی، میراث‌دار خردورزی و فلسفه،‌ عرفان زندگی‌ساز، و پر از رمز و راز بندگی و خدمتگزاری است؛ میزبان برگزاری این جشنواره باشکوه است.

پیشاپیش مقدم شمارا گرامی می‌داریم و امیدوارم برکات این اقدام و نیت خیر، به پیشرفت‌های علمی و فرهنگی بیانجامد.»

 

جشنواره حکمت سینوی از 20 تا 22 آبان ماه با اعطای جایزه بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران برگزار می‌شود.

 

۱۹ آبان ۱۳۸۸ ۲۱:۲۹
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۰۴
کد خبر : ۶۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید