«مدرس ابن سینا» در اصفهان احیا می شود

«مدرس ابن سینا» در اصفهان احیا می شود
مدرس ابن سینا قدیمی ترین مدرسه طب در دنیاست که بقایای آن پس از یکهزار سال تا به امروز در خطه تاریخی اصفهان باقی مانده است و ابن سینا، دانشمند نامدار ایرانی در این مکان به آموزش دانشجویان و نوشتن آثارش می پرداخت.

 

 

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری ایرنا- اصفهان؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از عزم این دانشگاه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری برای احیای مدرسه تاریخی طب ایرانی (مَدرَس ابن سینا) خبر داد.

 

مدرس ابن سینا قدیمی ترین مدرسه طب در دنیاست که بقایای آن پس از یکهزار سال تا به امروز در خطه تاریخی اصفهان باقی مانده است و ابن سینا، دانشمند نامدار ایرانی در این مکان به آموزش دانشجویان و نوشتن آثارش می پرداخت.

 

کیانوش جهانپور روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از نقاط اوج تاریخ اصفهان دوره حکومت سلسله شیعی و نخبه پرور آل بویه و حضور ابن سینا در اصفهان است که مدرسه طب علایی یا همان مَدرَس ابن سینا از آن دوره در این خطه باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه این مدرسه بعنوان نخستین مرکز آموزشی خارج از مساجد در تاریخ ملل اسلامی مطرح شده است، گفت: کتاب قانون بعنوان درسنامه جامع طب که در اصفهان تدوین نهایی شده و ده ها دانشمند و طبیب که راه ابن سینا، ابن مسکویه، ابن مندویه، ابوعبید جوزجانی و ابو عبدالله اصفهانی را ادامه داده اند، میراثی است که می تواند محور برنامه ریزی و توسعه علمی، فرهنگی و گردشگری باشد.

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت بهداشت تا کنون بارها از مدرسه طب علایی بازدید کرده و اسناد تاریخی آن فراهم شده است، افزود: وزیر بهداشت نیز بر پیگیری جدی و همکاری این وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شهرداری اصفهان برای احیا و بهره برداری از این میراث تاکید کرده است.

 

جهانپور با بیان اینکه شهرداری اصفهان اقدام به حفظ این مکان و حتی آزاد سازی بخشی از املاک مجاور آن کرده است، گفت: بنای مدرس ابن سینا متعلق به سال 415 هجری قمری ( 1024 میلادی) است و به اعتبار این میراث، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قدیمی ترین مجموعه آموزش علوم پزشکی برجای مانده در جهان محسوب می شود.


وی با اشاره به تاکید معاون اجتماعی وزیر بهداشت بر انعقاد تفاهمنامه با شهرداری اصفهان برای احیای پیشینه طب ایرانی در اصفهان، گفت: امید است در هزاره تاسیس دانشکده طب اصفهان، شاهد بهره برداری از طرح بزرگ احیای محور تاریخی آل بویه نیز باشیم.


بر اســاس آنچــه در تاریــخ نقل شــده، نخســتین دوره از ادوار دانشگاه پزشکی اصفهان بــه زمــان ســلطنت آل بویــه (۳۲۰ تا ۴۴۷ هجری قمری) می‏ رســد.


دانشکده طب بعنوان هسته اولیه دانشــگاه علوم پزشــکی اصفهان که به مدرس ابن سینا مشهور است در خیابان ابن سینا امروزی اصفهان حفظ و توسعه یافته است.


بنا بــر روایــات تاریخــی، بوعلی هر روز صبح بعــد از اذان صبح در آن تدریس می کرده است و به جز بوعلی، اســتادان دیگری چون جوزجانــی نیز در ایــن مــدرس درس مــی گفته انــد.


مدرس ابن ســینا در محله دردشــت خیابان ابن ســینا اصفهان واقع شــده و در سال 1383 در فهرســت آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۵۷
خبرگزاری ایرنا - اصفهان؛ سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۴۳۳
کد خبر : ۶۴۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید