آرامگاه پزشک نامی جهان "ابوعلی سینا" پربازدیدترین مکان گردشگری شهر همدان

آرامگاه پزشک نامی جهان "ابوعلی سینا" پربازدیدترین مکان گردشگری شهر همدان
همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در تمامی ایام سال مهیای ورود گردشگران است این آمادگی بویژه در نوروز مسافران بسیاری را به سمت شهر تاریخی همدان می‌کشاند، یکی از عوامل جذب گردشگران و توریست‌های خارجی وجود مقبره حکیم نامی جهان بوعلی سینا است.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری تسنیم همدان، در سال ۲۰۱۸ میزبان دو رویداد مهم آسیایی و بین‌المللی است که این دو رویداد می‌توانند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه گردشگری همدان موثر باشد ضمن اینکه همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در برگزاری رویدادی در تیرماه ۹۷ برای این عنوان میزبان ۳۴ کشور آسیایی و در اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری که در آبان ماه سال آینده برگزار می‌شود میزبان نمایندگان گردشگری ۱۸۰ کشور جهان است.

 

از روز ۲۸ اسفند تا پایان روز هفتم فروردین‌ماه ۵۰۹ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و دست‌ساز استان همدان بازدید کردند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

در نوروز امسال پس از غار علیصدر که بزرگترین غار آبی جهان است و در کبودراهنگ قرار گرفته، بیشترین بازدید مسافران از آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی سینا پزشک نامی جهان و سپس شهر و تپه باستانی هگمتانه و آرامگاه باباطاهر است ضمن اینکه بیشترین مسافران بازدیدکننده مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی و شرقی هستند.

 

در همدان یکی از شش خیابان اصلی مرکز شهر به نام این حکیم نامی است که با تبدیل این خیابان به پیاده‌راه، گردشگران بسیاری نیز در این مسیر قرار گرفته و با المان‌های زیبا و گل آرایی هایی که شهرداری همدان امسال در قسمت انجام داده عکس های سلفی و دسته جمعی می‌گیرند.

 

 

آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا

آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع‌شده است که بنای ابتدایی آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته‌شده و آرامگاه جدید به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد و این اثر تاریخی و گردشگری در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده است.

 

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است که در طراحی این مجموعه از عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده‌شده است.

 

نقشه آرامگاه بر اساس قدیمی‌‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس که از شاهکارهای معماری به‌ شمار می‌آید، کشیده‌ شده است. تنها تفاوت ظاهری این بنا با گنبد قابوس در این است که گنبد قابوس ۱۰ تَرک ولی آرامگاه بوعلی ۱۲ تَرک دارد. وجود ۱۲ ستون نشان‌دهنده ۱رشته دانشی است که ابن‌سینا بر آنها احاطه داشته است.

 

باغچه‌های آرامگاه بوعلی سینا متأثر از باغ‌های ایرانی، آب‌نماها الهام گرفته از حوض‌خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگ‌های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته‌شده و نمودار کاخ‌های باستانی ایرانیان در بنای آرامگاه بوعلی سینا استفاده‌شده است.

 

در قسمت بالای دیوارهای داخلی محوطه مربع شکل آرامگاه، بیست بیت قصیده معروف «عینیه» که از آثار ادبی شیوای ابن‌سینا در حکمت و فلسفه به ‌شمار می‌آید و حکیم آن را در کمال فصاحت و بلاغت راجع به مراحل مختلف سیر روح انسانی و ارتباط آن با عالم جسمانی سروده است، بر روی ۴۰ لوح سنگی از سنگ مرمر هرکدام به طول ۱.۱۰ متر و عرض ۰.۵ متر به خط ثلث برجسته نوشته‌شده است.

 

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف‌شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص‌یافته و در تالار شمالی کتابخانه‌ای مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود.

 

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم‌دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا درحالی‌که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب‌شده است.

 

 

 

۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۰۸
خبرگزاری تسنیم؛ ۸ فروردین ۱۳۹۷ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۷۱۸
کد خبر : ۶۴۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید