نکوداشت دکتر معصومی همدانی در آیین اردیبهشت مفاخر همدان

نکوداشت دکتر معصومی همدانی در آیین اردیبهشت مفاخر همدان
چهارمین آیین نکوداشت اردیبهشت مفاخر در استان همدان، با تجلیل از خدمات علمی و فرهنگی دکتر حسین معصومی‌همدانی برگزار شد.

 

 

چهارمین آیین نکوداشت اردیبهشت مفاخر در استان همدان، با تجلیل از خدمات علمی و فرهنگی دکتر حسین معصومی‌همدانی برگزار شد.

 

در این آیین که روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، با حضور گسترده علاقه‌مندان به علم و فرهنگ در مجتمع سینمایی_فرهنگی شهید آوینی برپا شد، پیام وزر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مناسبت قرائت شد.

 

وزیر ارشاد: معصومی‌همدانی تجلی علم و دانش است

در پیام سیدعباس صالحی آمده است: قرین شدن نکوداشت دانشمند اندیشمند و ژرف‌اندیش دکتر معصومی‌همدانی در برنامه اردیبهشت مفاخر استان، با روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه روز پاسداشت زبان و ادب فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی را به فال نیک می‌گیریم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام اضافه کرد: این شخصیت در پی سال‌های متمادی مجاهدت‌های علمی و کسب دانش، از سرآمد مراکز علمی دانشگاهی و یکی از سرمایه‌های بزرگ علمی کشور عزیزمان محسوب می‌شود.


صالحی اظهار داشت: این شخصیت با تدوین آثار فاخر و پرورش شاگردان بسیار، منشا خدمات ارزنده و اثرگذار در حوزه تاریخ علم، تمدن و فلسفه شده و مرجع رشد و ارتقای اندیشه و خردورزی نسل‌های امروز و فردای جامعه است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام برای معصومی‌همدانی آرزوی طول عمر و سلامتی کرد و افزود:  امیدواریم نهادهای علمی و پژوهشی به ویژه محققان و دانشجویان بتوانند از وجود وی بهره شایسته‌ای ببرند.

 

آیت‌الله طه‌محمدی: در بزرگداشت مفاخر بخیل نباشیم

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: اینکه چنین مجالسی برای نکوداشت پیشکسوتان علم و فرهنگ برگزار شود، کاری بس بزرگ و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه باید برای برگزاری چنین مراسمی اهتمام ورزید، گفت: برخی برای برگزاری چنین مراسمی بخل می‌ورزند در حالی که تجلیل از بزرگان و مفاخر کار کسانی است که در بند مقام نیستند.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا با بیان اینکه دو بار به صورت گذرا با دکتر حسین معصومی‌همدانی دیدار داشتم، گفت: یک دیدار ما در روستای زادگاه وی در رزن بود و دیگری در بنیاد بوعلی‌سینا که خود دکتر یکی از اعضای این بنیاد است و از وجود این دانشمند بزرگ استفاده می‌کنیم.

وی یادی از پدر دکتر حسین معصومی‌همدانی مرحوم آخوند ملاعلی معصومی‌همدانی کرد و اظهار کرد:
۶۰ سال این عالم بزرگوار اعتبار این کشور و شهر را تسخیر کرد و برکات این بزرگوار همچنان هست و فرزندان برومند وی نیز راهش را دنبال می‌کنند.

 

طه‌محمدی در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید قدر بزرگان را دانست از تلاش برخی برای تخریب بوعلی‌سینا سخن به میان آورد و افزود: کسی همسنگ بوعلی‌سینا در جهان نداریم اما تخریب‌های زیادی علیه این دانشمند شهیر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید ارزش وجودی هرکس حفظ شود در غیر این صورت این نامهربانی نابخشودنی است، خواستار توجه به این مهم شد. برای خنثی کردن این تخریب‌ها و معرفی شخصیت بوعلی‌سینا، هر ساله در ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی در جوار آرامگاه این دانشمند بزرگ برگزار می‌شود و انتظار داریم امسال این برنامه‌ها با استقبال بیشتری مواجه شود.

 

امام جمعه همدان گفت: تخریب علما به مثابه ویروسی است که وارد بدنه جامعه شده است؛ تا جایی که برخی حافظ، سعدی، ملاصدرا و هم اینک بوعلی را مسلمان نمی‌دانند.

 

معصومی‌همدانی دایرةالمعارف گویا و پویا در ایران معاصر

علی‌اصغر محمدخانی معاون شهر کتاب نیز با بیان اینکه دکتر معصومی‌همدانی دایرة‌المعارف گویا و پویا در ایران معاصر است، گفت: ایشان بهترین مقاله‌ها را به نگارش درمی‌آورند.

 

محمدخانی با اشاره به شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیر این ادیب بزرگ، اظهار کرد: طی ۳۰ سال گذشته در دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی با بیش از ۹۰ درصد اهل فرهنگ، ادبا و شاعران در ارتباط بوده و بحث داشتم و در بین ادبا، محققان، ویراستاران و منتقدان ادبی توانایی زیادی دیدم اما کسی را جز دکتر معصومی‌همدانی که همه را یکجا داشته باشد، ندیدم.

وی با بیان اینکه امروز ما نکوداشت دکتر معصومی‌همدانی که دایرة‌المعارف گویا و پویا در ایران معاصر است را برگزار می‌کنیم، گفت: باید دید در حال حاضر اوضاع کتاب و فرهنگ ما در چه حالی است و چقدر از این اساتید بهره بردیم.

معاون شهر کتاب با طرح این سوال که آیا جانشین‌هایی برای چنین اساتیدی در کشور داریم، افزود: باید دید چقدر کیفیت در چاپ کتاب، فرهنگ و دانش‌های دیگر بر کمیت غلبه یافته است.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه‌ها باید این پرسش را ایجاد کند که چه باید کرد و چرا نمونه دکتر معصومی دیگر نیست، افزود: اینکه دکتر معصومی‌همدانی استثناست یکی به دلیل جامعیت او در تاریخ، فلسفه و ادبیات است دیگر اینکه راهنما و یاری دهنده نسل جدید است.

محمدخانی با بیان اینکه برخی چندان در تربیت نسل جدید سعی و کوشش ندارند، گفت: مهمترین کار دکتر معصومی اهتمام در پرورش نسل جدید است و ویژگی دیگر ایشان برخورداری از نگاه نافذ و تحلیلی است.

وی با بیان اینکه نگاه دکتر معصومی‌همدانی پنجره جدیدی را به روی صاحبنظران می‌گشاید، افزود: دکتر معصومی پرتو افکنی بر نقاط تاریک کتاب دارد در حالی که کمتر کسی است که نگاه تحلیلی بر فلسفه یک کتاب داشته باشد.

معاون شهر کتاب با بیان اینکه اخلاق علمی و انسانی دکتر معصومی‌همدانی نیز در همه حوزه‌های مختلف برجسته است، گفت: کسی که از حوزه‌های مختلف با استاد در ارتباط است از این مسئله مطلع است.

وی با اشاره به اینکه اخلاق در جامعه ما نزول پیدا کرده است، افزود: این در حالی است که اخلاق دکتر معصومی به همراه علم وی برجسته است و باید از ایشان الگو گرفت.

محمدخانی با اشاره اینکه دکتر معصومی کتاب‌های زیادی را ویراستاری کرده است، بیان کرد: همه صاحب‌نامان اعتقاد دارند که کتابشان قبل از چاپ، توسط دکتر معصومی‌همدانی دیده شود.

وی با بیان اینکه دکتر معصومی هم در شکل‌گیری و هم گسترش پژوهشکده در ایران نقش داشته است، گفت: دکتر معصومی در معرفی و پیدا کردن نقاط تاریک تاریخ علم اسلامی نقش داشته و در این راستا مقالاتی نوشته و پایان‌نامه‌هایی را راهنمایی کرده است.

معاون شهر کتاب با بیان اینکه دکتر معصومی کمتر کتاب نوشته و بیشتر مقاله نگاشته است، تصریح کرد: هر بار که ایشان مقاله‌ای نوشته است، از صاحب‌نظران پرسیدم، گفتند بهترین مقاله‌ای که خواندیم متعلق به دکتر معصومی بوده است.

وی وسواس و کمال‌طلبی را از دیگر ویژگی این ادیب بزرگ دانست و گفت: این آثار می‌تواند در تعالی فرهنگ ما نقش داشته باشد و اگر این آثار را زودتر بتوانند چاپ کنند بهتر است.

محمدخانی با تاکید بر اینکه دکتر معصومی انسان صادقی است و تحمل ریا، شبه‌فرهنگ و شبه فلسفه را ندارد، بیان کرد: بنابراین دکتر معصومی‌همدانی با علم و ادبیات دقیق میتواند همراهی و همفکری داشته و همه در حوزه های مختلف دکتر معصومی را یک دایرة‌المعارف می دانند‌.

وی دکتر معصومی‌همدانی را زاده همدان اما متعلق به همه دنیا و کشور دانست و بیان کرد: در گذر تاریخ علم کسی چون استاد معصومی را کمتر داریم و امیدواریم بیشتر به این شخصیت‌ها توجه شود.

 

علیرضا ذکاوتی قراگوزلو از مفاخر همدان نیز در آیین گفت: دکتر معصومی‌همدانی در دوران دانشجویی یک ویراستار کم‌نظیر بود و در ویرایش برخی کتاب‌ها موجب زنده شدن آثار شده و شاگردانی را نیز در این عرصه تربیت کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس ذکاوتی قراگوزلو اضافه کرد: یک نفر در درجه اول محصول خانواده و در درجه دوم محصول شهر خود و درجه سوم محصول کشورش است.

وی با بیان اینکه دکتر حسین معصومی‌همدانی از پدر و مادری بی‌نظیر متولد شده است، گفت: مرحوم آیت‌الله معصومی‌همدانی عالم ربانی، کامل و فرشته‌ای بود که نقطه تاریکی در زندگی‌اش نبود.

این نویسنده برجسته با بیان اینکه محیط همدان به لحاظ کیفیت در آن زمان و حدود
۷۰ سال پیش محیط فرهنگی‌تری از امروز بود، افزود: در آن زمان حدود ۶ کتابخانه فعال در همدان وجود داشت و اکثر مردم کتابخوان بودند.

وی اضافه کرد: دکتر حسین معصومی در چنین فضایی زندگی کرد و دوران دبستان و دبیرستان خود را نیز در چنین فضای فرهنگی طی کرد، در نهایت در رشته متالوژی درس خواند اما همیشه نظر به فرهنگ ملی، اسلامی و محلی همدان نیز داشت.

ذکاوتی قراگوزلو با بیان اینکه کمتر کتاب قابل توجهی از کتاب‌های قدیم یا جدید بود که ایشان نخوانده باشد، قوه نقد و تحلیل ایشان را بسیار قوی عنوان کرد و گفت: دکتر معصومی‌همدانی مراتب درسی خود را تا فرانسه طی کرد و دکترا گرفت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یک فرد در درجه اول با اخلاق خود شناخته می‌شود و مراتب علمی باید همراه با اخلاق درست باشد تا شخصیت فرد منحصر شود، شخصیت دکتر حسین معصومی‌همدانی را جامع دانست و گفت: این دانشمند بزرگ دوستدار علم است و شاگردپروری ایشان زبانزد است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم پدر این بزرگوار نیز رسالاتی داشته است، گفت: ایشان و پدر بزرگوارشان معتقد بودند پرورش انسان و تربیت شاگرد اثر طولانی و تاریخی بیشتری نسبت به نگارش کتاب دارد.

 

همچنین، فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز در این آیین، استان همدان را مهد تربیت و پرورش بزرگان و مفاخر علمی، ادبی و هنری از جمله دکتر معصومی‌همدانی دانست و گفت: نامگذاری سالانه فرهنگی از ۹۴ آغاز و سال نخست به میرسیدعلی همدانی، سال ۹۵ به سیدجمال الدین اسدآبادی، سال گذشته به باباطاهر همدانی و سال جاری به عین القضات همدانی اختصاص یافت.


وی اضافه کرد: نامگذاری سال ها با هدف تحرک بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری، تقویت و تحکیم هویت ملی و اسلامی، الگو سازی برای جوانان و شناساندن بزرگان نشر و اندیشه به جامعه انجام می شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ادامه داد: در این راستا تکریم عالمان و بزرگان گذشته و حال و همچنین پاسداشت فعالیت آنان در دستور کار مسئولان فرهنگی قرار می گیرد.


وی گفت: همدان در تولید علم و فرهنگ سازی، جزو استان‌های پیشرو کشور است و گواه این ادعا تقریظ های رهبر معظم انقلاب بر چند کتاب از نویسندگان همدانی در حوزه دفاع مقدس است.


عبادی بیان کرد: در سه دوره پیشین آیین اردیبهشت مفاخر همدان، برای پنج شخصیت علمی و ادبی این استان آیین نکوداشت برگزار شد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ادامه داد: نکوداشت ذکاوتی و اذکایی در حوزه پژوهش، آقایان محقق و میری در حوزه شعر و ادب و آیت‌الله احمدی در حوزه حکمت برگزار شده است و امسال نکوداشت دکتر حسین معصومی‌همدانی انجام شد.

 

 

 

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۵۴
روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۳
کد خبر : ۶۵۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید