آوازه شیخ اشراق جهانی شد

آوازه شیخ اشراق جهانی شد
مردی که عقل سرخ را به تحریر درآورد و از صدای پر جبرئیل سخن گفت، فلسفه و حکمت ایرانیان باستان را با دین در هم آمیخت و سخن از نور و اشراق به میان آورد، بناست از این پس به عنوان یکی از مفاخر جهانی در یونسکو مطرح و ثبت شود.

 

 

 

مردی که عقل سرخ را به تحریر درآورد و از صدای پر جبرئیل سخن گفت، فلسفه و حکمت ایرانیان باستان را با دین در هم آمیخت و سخن از نور و اشراق به میان آورد، بناست از این پس به عنوان یکی از مفاخر جهانی در یونسکو مطرح و ثبت شود.

شیخ شهاب‌الدین سهروردی؛ حکمت اشراق را در قرن ششم بنا نهاد و سخن جدیدی بین فلاسفه به میان آورد و حتی برای اثبات سخن حق تا پای جان هم رفت، این روزها در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نام و آوازه‌ای به هم زده است.

رئیس دبیرخانه همایش‌های سهروردی‌شناسی کشور در مراسم بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در زنجان گفت: از
۲ سال پیش تلاش برای ثبت دو رویداد تاریخی و علمی ایران در یونسکو آغاز و سرانجام گام نخست آن در سال ۲۰۱۷ برداشته شد.

سعدالله نصیری قیداری افزود: ثبت یک اثر تاریخی یا علمی در یونسکو مراحل بسیار دشواری دارد اما با مستندات ارائه شده از
۲ اثر علمی و تاریخی ایران زمین با عناوین دانشگاه جندی شاپور و شیخ شهاب الدین سهروردی یا همان شیخ اشراق، سرانجام در سال ۲۰۱۷ گام نخست ثبت آنان در یونسکو برداشته و نام این فیلسوف نامدار جهان ثبت شد.

دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران اضافه کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران برای معرفی قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با قدمت یک هزار و
۷۵۰سال و یکی از برجسته‌ترین حکمای فلسفه شیخ اشراق ۲ سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را در اختیار دارد.

نصیری قیداری تاکید کرد: برای قطعی سازی نام این دو رویداد علمی و تاریخی ایران زمین یک کار گروهی شکل گرفت و نمایندگان
۲۴ دستگاه اجرایی حضور یافتند تا اقدام به تولید برنامه‌ها، انتشار کتب، مقالات و برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های مختلف کنند، همانگونه که یک هزار و ۵۰۰ رویداد برای شخصی همچون ابن هیثم انجام شد.

رئیس دبیرخانه همایش‌های سهروردی‌شناسی کشور گفت: این آغاز راهی است که باید طی شود، باید این دو اثر تاریخی و علمی در جهان مطرح و معرفی گردد و در این زمینه زنجان نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

وی ادامه داد: همه باید ورود پیدا کنند و بدانند معرفی این اثر تاریخی و فرهنگی فقط مسئولیت زنجان نیست و هر ایرانی در این زمینه نقشی بر عهده دارد.

حجت‌الله ایوبی از قول سینماگران برای تولید فیلم‌های کوتاه از مجموع داستان‌ها و سخنان شیخ اشراق خبر داد و آن را فرصتی برای ترجمه آثار شیخ سهروردی به زبان ساده اعلام کرد.

وی با بیان اینکه شیخ سهروردی بین حکمت خسروانی و دینی و اسلامی اجماع خوبی ایجاد کرد، افزود: سهروردی نه باستان پرست بود و نه فراری از ایران باستان و در عین حال تلاش کرد بین
۲ ارزش علمی یک اجماع ایجاد کند.

ایوبی حکمت سهروردی را مبتنی بر نور خواند و خواستار ورود جوانان خوش ذوق زنجانی برای برگزاری هفته جشن نور شد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: می‌توان با نورپردازی و به زبان نور با مردم سخن گفت و زنجان یا سهرورد به شهر نمونه در زمینه حکمت اشراق تبدیل شوند و بتوان نماد درستی از این فلسفه به مردم معرفی کرد.

وی از طراحی نمادی مناسب از شیخ اشرق برای نصب در شهر زنجان و خیابان سهروردی تهران خبر داد و اظهار داشت: تلاش می‌شود با کار مطالعاتی دقیقی چهره پردازی درستی از این فیلسوف جهانی طراحی و به مردم ارائه شود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال
۲۰۱۷ اقدام به ثبت دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و شیخ شهاب‌الدین سهروردی به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های فلسفی جهان اقدام کرد. ‏

 

۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۰۹
روزنامه اطلاعات؛ سه‌شنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۷؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۹۲۷
کد خبر : ۶۶۹

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید