حکمت سینوی پل ارتباطی علم و ایمان است

حکمت سینوی پل ارتباطی علم و ایمان است
متن کامل سخنرانی یوسف شاه حسینی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در آئین افتتاحیه جشنواره حکمت سینوی

 

متن کامل سخنرانی یوسف شاه حسینی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در آئین افتتاحیه جشنواره حکمت سینوی:
بنا به فرمایش حجت‌الحق، شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا:
آغاز هر فکر و انتهای هر اندیشه باید خدای باشد. باطن و ظاهر هر شیء که مورد اعتبار او قرار گرفت، باید به خدای تعالی توجه دهد. حکمت و دانش اساس و مایه‌ی برتری انسان است از غیر، و در تحصیل دانش، معرفت الهی بر همه مقدم است.

به محضر یکایک شما متواضعانه سلام و تحیت عرض می‌کنم. مقدم همه میهمانان عزیز و ارجمند را گرامی می‌دارم.


به ساحت ارجمند همه مربیان انسانیت و تلاشگران عرصه دانشگری و هدایت درود می‌فرستم و ادای احترام می‌کنم.


بوعلی‌سینا، میوه درخت تنومند و کهنسال فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است که زندگی خود را وقف تعالی دانش و اخلاق و سلامت بشریت کرده و در ذهن و زندگی انسان‌ها موجب تحولات و پیشرفت‌های ارزشمند شده است.


آنچنان که، پس از گذشت بیش از هزار سال آثار و میراث او همچنان از جمله منابع معنابخش زندگی و کانون‌های گرم و روشنایی‌بخش معرفت و معنویت افزاست.


حکمت خیر کثیر است. هرکس حکمت بدست آورد خیر کثیر بدست آورده است. حکمت سینوی ترجمانی از این معناست. برنامه‌ای زنده و پویا، برای درست دیدن و رفتن به سوی جهانی عقلانی و معنوی، که در آن اتصال به خالق هستی و دقت و تدبیر امور هم‌بسته‌اند. دعوتی به زندگیِ سنجیده است، زیستنی که در آن هربخشی در هماهنگی و اعتدال صرف می‌شود.


در حکمت سینوی هستی و معرفت به هم انطباق حاصل می‌کنند و میان ایمان و علم هماهنگی برقرار است. در این حکمت دانش‌ورزی، واجد گوهر ارزشی است و ارزشمداری بر پایه دانش‌ورزی استوار است.


برانگیختن و درانداختن انگیزه‌های دریافت امروزین از ظرفیت گرانسنگ حکمت سینوی؛ و دیگر عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی؛ و آموختن از محضر بلندمرتبه آنان، هدف نهایی از تأسیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سیناست، که در سال 1383 پایه اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با دارامندی هیأت امنایی متشکل از شخصیت‌های برجسته علمی و اجرایی کشور تأسیس شد، و فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرد.

اهداء جایزه بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، ایده استاندار محترم همدان است که در هنگامه برگزاری همایش حکیم هزاره‌ها در سال 1386 مطرح شد و اساسنامه آن به تصویب هیأت امنای محترم بنیاد بوعلی‌سینا رسید.


براین اساس، بازخوانی تعالیم و اندیشیدن درباره تأملات، روحیه و شیوه نگرش بوعلی‌سینا، به خدمت گرفتن میراث حکیم هزاره‌ها و بهره‌مندی از آموزه‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی، هدف از اعطای این جایزه است؛ و بستری برای شناخت و انتشار آثار بوعلی‌سینا در گستره جهانی، تشویق پژوهشگران و مراکز علمی و فرهنگی برای خلق آثار برجسته،‌ تعمیق و گسترش حوزه‌های علمی مرتبط با او، و پرداختن به اهم مسائل و موضوعات جامعه بشری است.


سازمان اجرایی اهدای جایزه مرکب از شورای راهبردی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری، ستاد برگزاری و دبیرخانه دائمی مستقر در بنیاد بوعلی‌سینا‌ می‌باشد.


بنا به تصویب شورای راهبردی که متشکل از شخصیت‌های علمی و اجرایی کشور است، جایزه در 5 موضوع تعریف شده است:
1. جایزه ابن‌سیناپژوهی برای فعالیت‌های برجسته در شناخت، تعریف و تبیین مکتب سینوی
2. جایزه پزشکی بوعلی‌سینا برای فعالیت‌های برجسته در پیشرفت پزشکی
3. جایزه فلسفی بوعلی‌سینا برای فعالیت‌های برجسته در پیشرفت فلسفه
4. جایزه حکمتانه بوعلی‌سینا برای فعالیت‌های برجسته همبستگی‌ساز دانش و معنویت در ارتقاء کیفیت زندگی
5. جایزه مفاخر بوعلی‌سینا برای فعالیت‌های برجسته در معرفی و بزرگداشت عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران


مسئولیت شناسایی، داوری و پیشنهاد برگزیدگان هریک از موضوعات موردنظر به شورای راهبردی، به ترتیب بر عهده هیأت‌های داوری منتخب بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، فرهنگستان علوم‌پزشکی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، فرهنگستان علوم و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده است.


بر پایه همین مصوبه، جایزه در جشنواره حکمت سینوی در شهر حکمت و عرفان همدان، و با حضور شخصیت‌های عالیرتبه علمی و اجرایی اهداء می‌شود.


و همزمان 5 نشست علمی متناسب و مرتبط با موضوعات هریک از جوایز به شرح:
ابن‌سینا پژوهی/ طب سنتی/ حکمت و فلسفه و معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در همدان؛ و همایش جهانی فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان معاصر، با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در تهران برگزار می شود.

به منظور برگزاری جشنواره حکمت سینوی، ستاد برگزاری به ریاست استاندار محترم از ابتدای سال‌جاری تشکیل شد. این ستاد متشکل از کمیته‌های: امور بین‌الملل با مسئولیت مدیریت امور بین‌الملل استانداری، اطلاع‌رسانی با مسئولیت روابط‌عمومی استانداری و عضویت صداوسیمای مرکز همدان، خبرگزاری ایرنا و بنیاد بوعلی‌سینا، تبلیغات با مسئولیت شهرداری همدان، فوق‌برنامه با مسئولیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، امنیت و انتظامات با مسئولیت فرمانداری همدان و پشتیبانی با مسئولیت اداره‌کل مالی و اداری استانداری بوده است.


به علاوه مسئولیت‌ برگزاری نشست‌های ابن‌سیناپژوهی، حکمت و فلسفه، طب سنتی و معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی، به ترتیب به دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه علوم‌پزشکی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است.


پس از اعلام فراخوان و سفارش مقاله و آثار پژوهشی پیرامون موضوعات یاد شده و داوری آثار رسیده توسط گروه‌های علمی ذیربط، 27 اثر در نشست ابن‌سینا پژوهی، 9 اثر در نشست حکمت و فلسفه، 23 اثر در نشست طب سنتی و 14 اثر در نشست معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در روز پنج‌شنبه 21 آبان 88 به صورت هم‌زمان در دو نوبت صبح و عصر در دانشگاه بوعلی‌سینا ارایه خواهد شد.


به علاوه تعداد 48 اثر برگزیده و دو میزگرد مربوط به همایش فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان معاصر امروز، چهارشنبه 20 آبان 88 در تهران؛ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ارایه خواهد شد. در مجموعِ برنامه‌های علمی جشنواره، بیش از 120 اثر علمی ارایه و 4 میزگرد برگزار می‌شود که 36 نفر از ارائه کنندگان آثار علمی اندیشمندان و متفکرانی از کشورهای انگلستان ، اندونزی، مالزی، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، بنگلادش، بوسنی، مجارستان، لبنان، نیجریه، ژاپن، آمریکا، آفريقای‌ جنوبی،‌ هند و آلمان می‌‌باشند.


در پایان از همه همراهی‌ها و همکاری‌ها، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنیم و امیدواریم که پایان این جشنواره که حاصل عزم و همکاری جمعی است به سهم خود آغازی برای گشایش‌ها و گشودن‌هایی جدید بر محور بهروزی و بهزیستی باشد.

باز باش ای باب رحمت تا ابد
بارگاه ماله کفواً احد
بازباش ای باب بر جویای باب
تا رسد از تو قُشور اندر لُباب

 

۲۰ آبان ۱۳۸۸ ۱۶:۵۲
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۳۹
کد خبر : ۶۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید