تغییر لوگوی گوگل به افتخار "ابن سینا"

تغییر لوگوی گوگل به افتخار "ابن سینا"
امروز گوگل، لوگوی خود را برای گرامیداشت هزار و سی و هشتمین زادروز ابوعلی سینا، یکی از متفکرترین افراد تاریخ که بر بسیاری از علوم تسلط داشت، تغییر داده است.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری ایسنا، امروز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۷ شمسی گوگل لوگوی خود را برای گرامیداشت هزار و سی و هشتمین زادروز ابوعلی‌سینا یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان جهان تغییر داده است.

 

استناد به مدارک تاریخی نشان می دهد ابن‌سینا در روستای افشانه نزدیک بخارا (در ازبکستان کنونی و ایران بزرگ در سده پنجم هجری قمری) متولد شد. زبان مادری‌اش فارسی بود. پدرش که از صاحب‌منصبان در حکومت سامانی بود وی را به مدرسه بخارا فرستاد تا در آنجا به خوبی تحصیل کند. پدر و برادر ابن‌سینا مجذوب تبلیغات اسماعیلیه شده بودند، اما ابن‌سینا از آن دو پیروی نکرد. وی حافظه و هوشی خارق‌العاده داشت. به‌ طوریکه از آموزگار خود پیشی گرفت. ابن‌سینا در کشورهای سرشناس جهان اسلام مثل مراکش، الجزایر، لیبی، مصر، عربستان سعودی، عراق، عمان و امارات متحده عربی به عنوان یک افتخار در نظر گرفته می‌شود.

 

ابن‌سینا نابغه‌ای بی‌بدیل بود که در سن ۱۰ سالگی، قرآن را حفظ کرده بود و در سن ۱۶ سالگی به مطالعه پزشکی پرداخت. علم منطق را از استادش ابوعبدالله ناتلی آموخت. او کسی را نداشت که از وی علوم طبیعی یا داروسازی را فرا بگیرد و پزشکان مشهور از دستور کارهای او پیروی می‌کردند. در سن ۱۸ سالگی، ابن‌سینا بر بسیاری از علومی که بعدها شناخته شدند، تسلط یافت. پیشرفت‌های بعدی وی، مرهون استدلال‌های شخصی وی بود.

 

وی در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد، به‌ طوریکه دانشنامه فلسفه دانشگاه تنسی، ابن‌سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی کرده است.

 

عده‌ای به ابن‌سینا لقب «همه چیز دان» داده‌اند چرا که در حوزه‌های فیزیک، شیمی، طبابت، فلسفه، ریاضیات، روانشناسی و جغرافیا متخصص بود. یکی از مشهورترین آثار او کتاب «شفاء» است.

 

این متفکر بزرگ سال‌های پایانی عمرش را در شهر اصفهان می‌گذراند و در جریان یکی از این سفرهایش به همدان در سال ۴۲۸ هجری، مبتلا به قولنج شد و در اثر آن درگذشت و در همدان به خاک سپرده شد. اکنون آرامگاه این دانشمند نیز در مرکز شهر همدان قرار دارد.

 

 

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۴۰
روابط عمومی بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۸۳۷
کد خبر : ۶۷۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید